Om man har ett par bättre däck och ett par sämre - vilka ska då sitta fram respektive bak? En körskollärare sa till mig att de bästa däcken ska alltid sitta bak - även på vintern.
Om man är tvungen att välja placering av de bästa däcken så ska de placeras bak, annars ökar risken att få sladd och därmed också risken för att du och dina medtrafikanter skadas. Detta gäller både bak-, fram-, och fyrhjulsdrivna bilar.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Transportstyrelsen skjuter upp ...
Transportstyrelsen har beslutat om ett generellt undantag från reglerna om dubbdäck. Undantaget innebär att datumet för när ...
Transportstyrelsen skjuter upp ...
Transportstyrelsen har beslutat om ett generellt undantag från reglerna om dubbdäck. Undantaget innebär att datumet för när dubbdäcken ska tas av skjuts upp med två veckor, från den 15 april till den ...
Transportstyrelsen skjuter upp ...
Transportstyrelsen har beslutat om ett generellt undantag från reglerna om dubbdäck. Undantaget innebär att datumet för när dubbdäcken ska tas av skjuts upp med två veckor, från den 15 april till den 30 april 2020. Beslutet gäller enbart för år 2020, och görs främst för att skydda de riskgrupper som finns med anledning av Coronasmittan, att de inte ska behöva tvingas till sociala kontakter. Undantaget görs också för att undvika att fordonsägare riskerar att köra ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Säkra bilar
Euro NCAPs (1) krocktester av nya bilar och Folksams (2) rankning av de vanligaste bilarna på svenska vägar ger en fingervisning om bilens skyddande egenskaper vid en ...
Säkra bilar
Euro NCAPs (1) krocktester av nya bilar och Folksams (2) rankning av de vanligaste bilarna på svenska vägar ger en fingervisning om bilens skyddande egenskaper vid en kollision. I marknadsöversikten återfinns samtliga bilar som krocktestats av Euro ...
Säkra bilar
Euro NCAPs (1) krocktester av nya bilar och Folksams (2) rankning av de vanligaste bilarna på svenska vägar ger en fingervisning om bilens skyddande egenskaper vid en kollision. I marknadsöversikten återfinns samtliga bilar som krocktestats av Euro NCAP med tillhörande betyg från Folksam forskning.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för den större delen av det totala trafikarbetet på svenska vägar och samsas ofta med oskyddade trafikanter. Trots bilindustrins ...
Personbilister
Personbilar står för den större delen av det totala trafikarbetet på svenska vägar och samsas ofta med oskyddade trafikanter. Trots bilindustrins tekniska framsteg med avancerade säkerhetssystem är personbilar fortfarande de fordon som oftast är ...
Personbilister
Personbilar står för den större delen av det totala trafikarbetet på svenska vägar och samsas ofta med oskyddade trafikanter. Trots bilindustrins tekniska framsteg med avancerade säkerhetssystem är personbilar fortfarande de fordon som oftast är involverade i trafikolyckor. En stor del av olyckorna orsakas av mänskliga faktorn och bilister bör fortsatt vara medvetna om de risker som finns samt ta ansvar för medtrafikanters säkerhet. Utmaningar med ...