Höst- och vintercykling

På hösten och vintern går det utmärkt att fortsätta cykla, men det kan vara en del extra att tänka på när det gäller din och cykelns utrustning.

Hur du cyklar säkert på hösten och vintern

Hjälm är alltid viktig vid cykling! En cykelhjälm har en skyddande effekt och kan förhindra olika typer av skall- och hjärnskador om olyckan är framme. Därför behöver både barn och vuxna ha hjälm när de cyklar. En tunn mössa under hjälmen är skönt när det är kallare ute. En vindtät modell kan vara bra om du har en välventilerad hjälm. Det är viktigt att hjälmen sitter bra. Vanligtvis finns en liten vridbar ”ratt” baktill för finjustering av hjälmens inre storlek, eller så är hjälmens inre mjuka kuddar avtagbara så att en tunn mössa får plats. Slutligen justeras hakbandet och spännet så att hjälmen känns stadig och bekväm ihop med mössan.  

 

Dubbdäck på cykeln
Halt underlag är en av de främsta olycksorsakerna bland cyklister. Därför är dubbdäck på cykeln bra om det ofta är snö och is på vägen. Dubbdäck ger mycket bättre grepp vid bromsning på is och även mycket bra grepp när cykeln svänger, jämfört med vanliga däck. Förutom dubbarna har dubbdäck för cykel en mjukare gummiblandning vilket leder till bättre grepp när det blir kallt jämfört med vanliga däck. Vardagscyklister brukar föredra att ha dubbar som är placerade mitt på hjulet. Cyklister som trampar fort rekommenderas att välja dubbdäck med dubbar även längs med sidorna. Dubbarna behöver kontrolleras med jämna mellanrum och ibland bytas ut. Det finns även vinterdäck utan dubb. Då har däcket djupare mönster och mjukare gummiblandning för att ändå kunna ge ett bättre fäste på halkiga underlag.

Se till att synas
Vid cykling i mörker är det lag på att använda lyse och att ha reflexer på cykeln. Cykeln ska ha en vit eller gul strålkastare och en vit reflex framtill, en baklykta som kan visa rött ljus bakåt samt röd reflex baktill och vit eller orangegul reflex åt sidan. Använd gärna cykeldäck med reflexsida som syns extra bra. Baklyktan får ha rött blinkande ljus om den blinkar med minst 200 blinkningar per minut. Om du kör med en cykelkärra bakom cykeln ska den ha en röd reflex bak eller en baklykta som kan visa rött ljus bakåt om reflex saknas. Cykelbelysningen gör dig synlig för andra cyklister, gående och motorfordonsförare och belyser vägen framför dig. Med bra cykelbelysning syns du på cirka 300 meters håll.  

 

Bär reflexer
Förutom reflexerna på cykeln kan du själv använda olika sorters reflexer. Exempelvis bära reflexjacka eller reflexväst och ha ”snap-on” reflexer runt hand-och fotlederna. Med reflexer syns du bättre och upptäcks mycket snabbare av andra trafikanter. Även i upplysta stadsmiljöer behövs reflexer. Skuggor från buskar och träd, olika ljuskällor samt bländning från mötande bilar kan påverka förarens synfält.  

 

Serva cykeln
Slask, smuts, is, kyla och vägsalt på vägarna innebär att cykeln behöver rengöras och smörjas oftare. Se över däcken och kolla så att bromsar och växlar fungerar som de ska. Kolla även med jämna mellanrum att cykelbelysningen lyser bra.  

 

Heltäckande stänkskärmar
För att slippa bli smutsig och blöt vid regniga och slaskiga dagar är det bra att ha heltäckande stänkskärmar på cykeln.

Marknadsöversikter

Frågor och Svar

När ska jag byta till dubbdäck på cykeln?

Måste cykelreflexer vara typgodkända för mörkertrafik?

Vilket däcktryck ska jag ha i cykeldäcket?

Dokumentation

Vill du ha mer kunskap? Här finns länkar till material, rapporter och andra källor för mer kunskap.