Kommunikationsansvarig emelie.hedberg@ntf.se +46 070 991 04 53
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Borlänge Tidning, ons 26 mar 2025
Svenska 15-åringar ska få köra epa-traktorer med en hastighet på 45 kilometer i timmen. Det kan leda till färre farliga omkörningar – men innebär också fler risker, enligt både trafikföreningen NTF och forskningsinstitutet VTI. EU-parlamentet och medlemsländerna är överens: Sverige behöver inte höja åldersgränsen för att köra A-traktor från dagens 15 år- Samtidigt innebär EU-överenskommelsen att fordonen ska få en höjd hastighetsgräns, från nuvarande 30 kilometer i timmen till 45. Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) förstår varför den högre hastigheten är aktuell. Risken för att andra trafikanter blir frustrerade och kör om de långsamma fordonen på farliga sätt kan tänkas minska med en höjd hastighet. Men det finns problem med den höjda hastigheten. – Det kan också innebära ökade risker. Ju större hastighet, desto större krockvåld i en olycka, säger Cecilia Friis, verksamhetsutvecklare på NTF Väst. – Hastigheten är det viktigaste för att minska olyckorna. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) pekar ändå efter nattens beslut på förhoppningarna om att trafiken ska flytta bättre med de nya hastigheterna. – Trafiksäkerheten kommer också att stärkas, inte minst eftersom det blir bättre flöden i trafiken och att kraven skärps på förarprov och relevant förarutbildning, säger han. Trimning stora problemet För att hålla hastigheterna kring de tillåtna är det enligt NTF viktigt att göra det svårare att trimma fordonen.
Förmiddag i P4 Jämtland, ons 26 mar 2025
Men att köra lite snabbare, 45 km i timmen. Vilken skillnad tror du att det kan göra Tiffany? Det är väl mer att folk slutar göra dumma omkörningar. Alltså att de kan vänta några sekunder längre och istället för att köra i 30 även om de har bråttom så är det ju inte... Det är ingen mening att göra dumma omkörningar. Samtidigt så är det här någonting som Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF, ser lite risker med också. Ju snabbare man kör desto större skador kan det bli. Finns det någon oro där att det kan leda till mer skador på den som kör om någonting väl händer? Ja, det är mycket möjligt om en ny förare får köra och inte har kontroll över fordonet. Då ökar ju risken såklart. Men på landsbygden så kommer det nog bli lättare för förare att köra om.
Omni, tis 25 mar 2025
15-åringar får fortsätta köra A-traktor även i fortsättningen. Däremot höjs hastighetsgränsen från 30 till 45 kilometer i timmen. Detta står klart efter att EU-länderna kommit överens om en höjd gräns. Förhoppningen från bland annat Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF, är att detta kan leda till färre omkörningar. Det uppger Cecilia Friis, verksamhetsutvecklare på NTF Väst för TT. Men det finns också risker påpekar hon. – Ju större hastighet, desto större krockvåld i en olycka, säger Cecilia Friis, verksamhetsutvecklare på NTF Väst.
Nordfront, tis 25 mar 2025
FORDON • EU har beslutat att Sverige inte behöver höja åldersgränsen för A-traktorer, men hastighetsgränsen höjs till 45 km/h. Samtidigt införs krav på både praktiska och teoretiska körkortsprov. EU-parlamentet och kommissionen är överens om att Sverige inte behöver höja åldersgränsen för A-traktorer. EU-överenskommelsen innebär också att A-traktorer kommer att få en höjd hastighetsgräns , från nuvarande 30 kilometer i timmen till 45. Enligt Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) har de förståelse för varför den högre hastighetsgränsen införs. Enligt NTF kommer den höjda hastigheten att minska risken för att andra trafikanter blir frustrerade och kör om de långsamtgående fordonen på farliga sätt. — Men det kan också innebära ökade risker. Ju större hastighet desto större krockvåld i en olycka, säger Cecilia Friis , verksamhetsutvecklare på NTF Väst. Den nya överenskommelsen i EU innebär också att det kommer att tillkomma krav på både praktiska och teoretiska körkortsprov.
TV4 Nyheterna, tis 25 mar 2025
Men det här vill man förändra så att man i fortsättningen måste köra upp med fordon med fyra hjul för att få köra A-traktor. Jag tycker att det är bra för att du känner dig säker i trafiken. För när du kör upp på en moppe då lär du inte hur man kör en bil. Du får sätta dig i en lastbil som är ombyggd i en epa och då tycker jag att det är fel. Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF tror hastighetsökningen kan minska farliga omkörningar från frustrerade bilister men pekar samtidigt på en annan risk. För har du en påkörningsolycka i 45 så blir krockvålet betydligt kraftfullare jämfört med en hastighet på 30. NTF vill också att det ska bli svårare att trimma fordonen. Jag tycker att det är en väldigt bra idé för att säkerheten vi är inte gjorda eller utbildade för att köra så pass fort. Ska ha sport nu och den sista storslalomtävlingen för säsongen i världskuppen. Sara Hektor ligger på en tredje plats efter det första åket. Svenskan inledde bra men tappade ju längre ner i backen hon kom.
Sveriges Radio, tis 25 mar 2025
Några förändringar väntar för A-traktorerna. Hastighetsgränsen ska höjas från 30 km i timmen till 45, något som trafikföreningen NTF säger kan innebära fler risker. Det blir även krav på både teoretiska och praktiska körkortsprov. Sverige behöver däremot inte höja åldersgränsen från 15 till 16 år. Hör P4 Värmlands reporter Jonas Berglund som pratar med Sid Sundberg och Linnea Vallgren som kör A-traktor om de nya reglerna. Sid Sundberg och Linnea Vallgren. Foto: Jonas Berglund/P4 Värmland
Studio Ett, tis 25 mar 2025
Tack så mycket för att du var med oss här i studiet. Dung, dung, dunga, dunga, dunga hårt. Hela hjärtat slår i 30 kmh. Meloartisten Lia Larsson är det här som sjöng om 30 kmh. Men snart kanske hon får skriva om den här sångtexten till 45 kmh. För nu har EU kommit med nya trafikregler för A-traktorn. Hastighetsgränsen ska höjas från 30 km i timmen till 45 någonting som trafikföreningen NTF säger kan innebära fler risker. Men det blir också krav på både teoretiska och praktiska körprov men Sverige behöver däremot inbörda.
Eftermiddag i P4 Uppland, tis 25 mar 2025
Svenska 15-åringar ska få köra EPA-traktorer med en hastighet på 45 km i timmen. Från nuvarande 30 till 45 alltså. Det här är nu EU-parlamentet och medlemsländerna överens om. Man menar att det kan leda till färre farliga omkörningar. Men det innebär också fler risker. Det här enligt både Trafikföreningen NTF och Forskningsinstitutet VTI. Infrastrukturminister Andreas Karlsson och Kristdemokrat pekar ändå efter nattens beslut på förhoppningarna om att trafiken ska flyta bättre med de nya hastigheterna. Och sen uppmärksammad dom, Frida. Ja, en 18-årig killedom ser högsta domstolen till åtta år och tio månaders fängelse för att ha skjutit ihjäl en man och mördat två till personer i Solna. Det här hände då våren 2023.
Eftermiddag i P4 Jönköping, tis 25 mar 2025
Framöver så kommer det också bli så att attraktorer kommer få gå i 45 km i timmen istället för nuvarande 30. Vad tänker du om det? Jo, men jag tycker det är bra. Man har ju märkt att en del blir rätt så irriterade på att det går så långsamt i trafiken. Och det kan ju bli farligt för vissa. Ja men samtidigt säger Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF då här i Sverige att man ser faktiskt de fördelarna du pratar med här. Om att man ska då undvika att få frustrerade trafikanter att göra omkörningar. Men de säger också att såklart så innebär hastigheter en ökad risk vid till exempel kollisioner. Har man så bra koll på allt när man är 15 år? Borde det inte vara kvar på 30?
Smålandsposten, tis 25 mar 2025
Svenska 15-åringar ska få köra epa-traktorer med en hastighet på 45 kilometer i timmen. Det kan leda till färre farliga omkörningar – men innebär också fler risker, enligt både trafikföreningen NTF och forskningsinstitutet VTI. EU-parlamentet och medlemsländerna är överens: Sverige behöver inte höja åldersgränsen för att köra A-traktor från dagens 15 år- Samtidigt innebär EU-överenskommelsen att fordonen ska få en höjd hastighetsgräns, från nuvarande 30 kilometer i timmen till 45. Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) förstår varför den högre hastigheten är aktuell. Risken
Upsala Nya Tidning, tis 25 mar 2025
Svenska 15-åringar ska få köra epa-traktorer med en hastighet på 45 kilometer i timmen. Det kan leda till färre farliga omkörningar – men innebär också fler risker, enligt både trafikföreningen NTF och forskningsinstitutet VTI.
Borås Tidning, tis 25 mar 2025
Svenska 15-åringar ska få köra epa-traktorer med en hastighet på 45 kilometer i timmen. Det kan leda till färre farliga omkörningar – men innebär också fler risker, enligt både trafikföreningen NTF och forskningsinstitutet VTI. 15-årsgränsen blir kvar för A-traktorer. Men det kommer få gå fortare. Arkivbild. Bild: Claudio Bresciani / TT EU-parlamentet och medlemsländerna är överens: Sverige behöver inte höja åldersgränsen för att köra A-traktor från dagens 15 år- Samtidigt innebär EU-överenskommelsen att fordonen ska få en höjd hastighetsgräns, från nuvarande 30 kilometer i timmen till 45. Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) förstår varför den högre hastigheten är aktuell. Risken för att andra trafikanter blir
Göteborgs-Posten, tis 25 mar 2025
Sverige Svenska 15-åringar ska få köra epa-traktorer med en hastighet på 45 kilometer i timmen. Det kan leda till färre farliga omkörningar – men innebär också fler risker, enligt både trafikföreningen NTF och forskningsinstitutet VTI. Publicerad: 2 minuter sen EU-parlamentet och medlemsländerna är överens: Sverige behöver inte höja åldersgränsen för att köra A-traktor från dagens 15 år- Samtidigt innebär EU-överenskommelsen att fordonen ska få en höjd hastighetsgräns, från nuvarande 30 kilometer i timmen till 45. Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) förstår varför den högre hastigheten är aktuell. Risken för att andra trafikanter blir frustrerade och kör om de långsamma fordonen på farliga sätt kan tänkas minska med en höjd hastighet. Men det finns problem med den höjda hastigheten. – Det kan också innebära ökade risker. Ju större hastighet, desto större krockvåld i en olycka, säger Cecilia Friis, verksamhetsutvecklare på NTF Väst. – Hastigheten är det viktigaste för att minska olyckorna. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) pekar ändå efter nattens beslut på förhoppningarna om att trafiken ska flytta bättre med de nya hastigheterna. – Trafiksäkerheten kommer också att stärkas, inte minst eftersom det blir bättre flöden i trafiken och att kraven skärps på förarprov och relevant förarutbildning, säger han. Trimning stora problemet För att hålla hastigheterna kring de tillåtna är det enligt NTF viktigt att göra det svårare att trimma fordonen.
Västerbottens-Kuriren, tis 25 mar 2025
NTF uttrycker oro för ökade risker relaterade till det högre hastighetsgränsen. Krav på körkortsprov införs, vilket ses som positivt av NTF. Utbildningen måste anpassas efter den typ av fordon som används av ungdomarna. EU-parlamentet och kommissionen är överens: Sverige behöver inte höja åldersgränsen för att köra A-traktor. Samtidigt innebär EU-överenskommelsen att fordonen ska få en höjd hastighetsgräns, från nuvarande 30 kilometer i timmen till 45. Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) förstår varför den högre hastigheten är aktuell. Risken för att andra trafikanter blir frustrerade och kör om de långsamma fordonen på farliga sätt kan tänkas minska med en höjd hastighet. – Men det kan också innebära ökade risker. Ju större hastighet, desto större krockvåld i en olycka, säger Cecilia Friis, verksamhetsutvecklare på NTF Väst. Trimning stora problemet Det är därför viktigt att göra det svårare att trimma fordonen. Det är i förväg svårt att veta om en höjd hastighetsgräns minskar incitamenten att trimma fordonen, enligt Friis. – Vi har en farhåga att det kanske inte kommer att påverka det så mycket ändå. Mer behöver göras. Hastigheten är det viktigaste för att minska olyckorna. Med den nya överenskommelsen i EU kommer också krav på både praktiska och teoretiska körkortsprov.
Det kan leda till färre farliga omkörningar – men innebär också fler risker, enligt trafikföreningen NTF, som söker utökade åtgärder för att öka säkerheten kring fordonet. 15-årsgränsen blir kvar för A-traktorer. Men det kommer få gå fortare. Arkivbild. Bild: Claudio Bresciani / TT EU-parlamentet och kommissionen är överens: Sverige behöver inte höja åldersgränsen för att köra A-traktor. Samtidigt innebär EU-överenskommelsen att fordonen ska få en höjd hastighetsgräns, från nuvarande 30 kilometer i timmen till 45. Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) förstår varför den högre hastigheten är aktuell. Risken för att andra trafikanter blir frustrerade och kör
Svenska Dagbladet, tis 25 mar 2025
Svenska 15-åringar ska få köra A-traktorer med en hastighet på 45 kilometer i timmen. Det kan leda till färre farliga omkörningar – men innebär också fler risker, enligt trafikföreningen NTF, som söker utökade åtgärder för att öka säkerheten kring fordonet. EU-parlamentet och kommissionen är överens: Sverige behöver inte höja åldersgränsen för att köra A-traktor. Samtidigt innebär EU-överenskommelsen att fordonen ska få en höjd hastighetsgräns, från nuvarande 30 kilometer i timmen till 45. Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) förstår varför den högre hastigheten är aktuell. Risken för att andra trafikanter blir frustrerade och kör om de långsamtgående fordonen på farliga sätt kan tänkas minska med en höjd hastighet. – Men det kan också innebära ökade risker. Ju större hastighet desto större krockvåld i en olycka, säger Cecilia Friis, verksamhetsutvecklare på NTF Väst. Det är därför viktigt att göra det svårare att trimma fordonen. Det är i förväg svårt att veta om en höjd hastighetsgräns minskar incitamenten att trimma fordonen, enligt Friis. – Vi har en farhåga att det kanske inte kommer att påverka det så mycket ändå. Mer behöver göras. Hastigheten är det viktigaste för att minska olyckorna. Med den nya överenskommelsen i EU kommer också krav på både praktiska och teoretiska körkortsprov.
Förmiddag i P4 Blekinge, tis 25 mar 2025
Daniel Wallin i Årid om att teknikerna nu går in i bostaden där skottlossningen skedde i mosse. Polisens tekniker nu går in där. Vi ska gå över till ett annat ämne som vi har pratat om under dagen. Det handlar om att svenska 15-åringar ska få köra EPA-traktorer med en hastighet på 45 km i timmen. Det här kan leda till färre farliga omkörningar men innebär också fler risker. Enligt både Trafikförening NTF och forskningsinstitutet VTI. De anser detta. Nationella Trafiksäkerhetsförbundet förstår varför den här högre hastigheten är aktuell. Risken för att andra trafikanter blir frustrerade och kör om de här långsamma fordonen på farligt sätt kan ju tänkas minska med en höjd hastighet. Vi pratade med ett par tjejer under morgonen i Ronneby som kör e-portraktorer och de var överlag positiva till de här nya bestämmelserna. Att åldern inte kommer att höjas till 16 år utan att man kommer att få köra från 15 år men också att man kommer att få köra från 15 år men också att man kommer att få köra 45 km i timmen istället för 30.
Förmiddag i P4 Kristianstad, tis 25 mar 2025
Till något av det så har du goda chanser till jobb de närmaste åren enligt Arbetsförmedlingen. Deras yrkesbedömningar visar om efterfrågan kommer öka, minska eller vara oförändrad de kommande åren. Och svenska 15-åringar ska få köra A-traktorer fast då med en hastighet på 45 km i timmen istället för tidigare då som det ju har varit 30. Det här kan leda till färre farliga omkörningar men innebär också fler risker enligt Trafikföreningen NTF som söker utökade åtgärder för att öka säkerheten. Och det handlar ju om att EU-parlamentet och kommissionen och sådär har tagit beslut och fler beslut väntas kring de här förslagen då förändrade regler för A-traktorer. Som man ju ändå verkligen ser på sina håll i Skåne ofta. Marie, har du kanske sett någon idag till och med? Jag har sett och kört om några idag.
Förmiddag i P4 Värmland, tis 25 mar 2025
Hastigheten är det viktigaste för att minska olyckorna, säger hon. Infrastrukturministern, Kristdemokratern Andreas Karlsson pekar ändå efter nattens beslut på förhoppningarna om att trafiken ska flyta bättre med de här nya hastigheterna. Trafiksäkerheten kommer också stärkas, inte minst eftersom det blir bättre flöden i trafiken och att kraven skärps på förarprov och relevant förarutbildning, säger han. För att hålla hastigheterna kring de tillåtna är det enligt NTF viktigt att göra det svårare att trimma fordonen. Det är i förväxt svårt att veta om den höjda hastighetsgränsen minskar incitamenten att trimma fordonen. Det här har vi pratat mycket om idag och det kommer vi absolut att fortsätta prata om. Vill du prata om den här nyheten så får du jättegärna ge dig in i diskussionen i våra sociala medier.
Förmiddag i P4 Malmöhus, tis 25 mar 2025
Ja, man höjer det lite va? Ja, gemensan. Från 30 till 45. Sverige behöver inte höja åldersgränsen för att köra A-traktor. En annan fråga som ju har diskuterats. Den här nya överenskommelsen kommer också med krav på både praktiska och teoretiska körkortsprov. Det är ju bra. Det är somliga som tycker det. Det här kan, alltså den ökade hastigheten, har trafikföreningen NTF uttalat sig kring. De säger att detta kan leda till färre farliga omkörningar, men det innebär också fler risker. NTF söker nu utökade åtgärder för att öka säkerheten i trafiken. Det har ju varit som sagt väldigt omdebatterat här. Jag var själv ute och åkte med en tjej och det var ju bara den lilla turen. Folk blev irriterade, de ligger i en låg hastighet och det har ju också varit farligt. Men det är ju en avvägning där. Precis. En högre hastighet skulle kunna vara mer säkert utifrån ett trafiksäkerhetsplats.
CarUp.se, tis 25 mar 2025
Men samtidigt kommer utbildningen för mopedkörkort som behövs för att köra A-traktor att förlängas. Enligt ett förslag från Transportstyrelsen ska antalet teoritimmar öka från åtta till tio och körlektionerna. Medan de praktiskta körlektionerna går från ynka två till sex. – En bedömning från Transportstyrelsen säger att det kommer att öka med ungefär 3000 kronor, så ungefär 9000 kommer det att kosta, säger Andreas Kalborg från NTF i Värmland. Det var inte bara A-traktorernas hastighet som debatterades. Parlamentet diskuterade även en höjning från 15 till 16 år för att få lov att köra dem. Men klockan halv två inatt kom man överens om att låta åldersgränsen vara kvar på A-traktorerna. – Det är en vardagsnära fråga som är viktig för människor. Det är viktigt för unga som behöver möjlighet att röra på sig, att ha frihet att ta sig till och från kompisar och fotbollsträningen, säger Johan Danielsson.
Nya Kristinehamns-Posten, mån 24 mar 2025
Blekinge Läns Tidning, mån 24 mar 2025
Jag skulle anse att du är fullt mogen att hantera en bil, och det intressanta här är att du får köra en lätt motorcykel (A1) som enligt Trafikverket ( ) minst måste kunna hålla en hastighet på 90 km/h för att få klassas som lätt MC. Detta körkort får du ta vid 16 års ålder. Viktigt att säga här är att du alltså får framföra ett oskyddat fordon i samma hastighet som bilar vid 16 års ålder, men inte ett bättre skyddat fordon med krockbalkar. Det tar oss in på nästa sak. Enligt Nationella trafiksäkerhetsförbundet ( ) saknar mopedbilar grundläggande säkerhet, och detta sammanfaller med vad Euro NCAP har utförts i form av krocksäkerhet, där det finns tydliga säkerhetsbrister även i låga farter. Så ur ett rent säkerhetsperspektiv så hade troligtvis de allvarliga skadorna minskat hos ungdomar i trafiken. Om nu 16-åringar klarar av fordonet som både är oskyddade och trafikfarliga, samt otåliga bilförare som gör farliga omkörningar, så ser jag inte varför man inte skulle kunna få köra bil.
Nyheter P4 Sjuhärad, lör 22 mar 2025
Klockan är halv tolv, dags för lokala nyheter. Det kommer att krävas körkortsprov för att köra A-traktor i framtiden. Bra men inte tillräckligt, det tycker Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Vi tycker att det bör införas krav på att den faktiska körningen måste ske med rätt fordon. Alltså ska man köra A-traktor så måste man också kunna få möjlighet att träna på det under utbudningen. Och det finns inte heller med det nya förslaget. Cecilia Friis på NTF Väst. Allt pekar på att EU kommer säga ja till 15-årsgränsen för A-traktorer i EU-parlamentet.
Sveriges Radio, lör 22 mar 2025
NTF vill att körskolor tar in A-traktorer: ”En självklarhet”
Länstidningen Östersund, lör 22 mar 2025
– Det är klart att det också spelar in, många skulle nog vilja fräscha upp kunskaperna om de hade möjlighet, säger Annalena Magnusson. Ida Stiller: Öppna bild i helskärmsläge Annalena Magnusson på Anderzons trafikskola har varit trafiklärare i nästan 40 år. Bild: Liselotte Rosengren Öppna bild i helskärmsläge SVT:s dokumentär ”Ta tillbaka ratten” handlar om kvinnor som har slutat att köra bil – trots att de har körkort. Genom ett projekt från Nationella trafiksäkerhetsförbundet och Länsförsäkringar har kvinnorna kunnat anmäla sig till en kurs för att väcka körkunskaperna till liv igen.
Lantzkampen, fre 21 mar 2025
Hon fastnade där för att det var bekvämt. Jag är ju en äldre kvinna i ett barförhållande. Jag blev jättedepp över den här nyheten. Jag älskar att köra bil. Vi ska ta tillbaka ratten i en dokumentär som handlar om det här som hade premierat den 8 mars. Och ta tillbaka ratten är också namnet på en kurs anordnad för äldre kvinnor av Nationella Trafiksäkerhetsförbundet och länsförsäkringar. Och SVT Öster gjorde ett inslag om det här och vi ska höra en snutt från det. Men vilken populärkulturell referens har ni här? Vänta tills ni hör sin val. För några damer var ta tillbaka Men vilken populärkulturell referens hör ni här? Vänta tills ni hör symbolen. För några damer var ta tillbaka ratten rena bingovinsten. Så, hur svårt kan det vara?
Eftermiddag i P4 Sjuhärad, tor 20 mar 2025
Sen ska ni också få höra en kommentar efter gårdagen. Då man från EUs håll säger att ja det ska vara okej att åka A-trakt om man är 15 år i Sverige. Och ja, det kommer att fortsätta vara ett teoriprov men också ett körkortsprov, alltså körprov så att man kan få det här möjligt. Och det har kommit reaktioner på detta idag. Vi ska prata med NTF, vad de tänker bland annat här om en liten stund. Men först ska vi få en liten lokal nyhetsuppdatering av Hanna Thorna. Klockan nu har hunnit bli halv fyra. Du lyssnar till P4 Sjuhärad och ja, fortsättning följer på Millenniumkritiken. Ja men det stämmer för i den oberoende rapport som presenterades på tisdagen så får den så kallade programstyrgruppen stor del av skulden för det här havererade införande försöket av journalsystemet Millennium.
Förmiddag i P4 Sjuhärad, tor 20 mar 2025
Nej, och då har du bara en arm för den andra knäpper du loss med. Exakt. Och så kanske man är omskakad av en olycka och krockkudden kanske har löst ut sig. Ja, och jag tror att det kan ibland vara räddningen att adrenalinet pumpar så att folk knäpper loss sig och klarar sig riktigt bra ändå. Ja, så sa Joakim Brun från NTF. Men bilen i Libared, där, ja, man sökte runt där och bland annat med hund, men hittade ingen person. Nu misstänks den som har kört där för brott.