Kommunikationsansvarig emelie.hedberg@ntf.se +46 070 991 04 53
Kommunikatör munira.linder@ntf.se +46 72 071 78 36
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
MyNewsdesk SE, mån 1 sep 2025
Samtidigt samlas statistik in som tillsammans med data från många års liknande däckundersökningar utgör ett viktigt kunskapsunderlag. Däckkollen sker i anslutning till Polisens trafikkontroller eller på servicestationer där bilister tankar eller laddar sina bilar. Däckkollen genomförs av experter och är frivillig. Välkommen till Däckkollen: Datum: Onsdag den 3 september 2025 Tid: 10:00 Plats: Lidköping, rastplats Lidan, Rv 44 Resultat från Däckkollen 2024 kommer också att finnas på plats. Anmälan uppskattas och sker till: Petra Hansson, NTF petra.hansson@ntf.se
Dagens, fre 29 aug 2025
Enligt beräkningar från NTF kör omkring 20 000 värmlänningar på sommardäck med tre millimeter eller mindre i mönsterdjup. Cirka 4 000 bilar har olagliga däck på 1,6 millimeter eller mindre. – När däcken börjar bli slitna ökar risken för vattenplaning. Det är en av de saker vi informerar bilisterna om när nu Däckkollen efter nio år återvänder till oss i Värmland, säger Ove von Knorring från NTF Värmland. Ove von Knorring på NTF Värmland förklarar att slitna däck ökar risken för vattenplaning. Han betonar att detta är en av de saker de informerar bilister om när Däckkollen efter nio år återvänder till Värmland. Årets däckrazzia sker i ett brett samarbete mellan Däckbranschens informationsråd, NTF, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och Bilprovningen. Kontrollerna görs i Västernorrland, Dalarna, Gävleborg, Värmland, Västmanland, Östergötland samt i Skaraborg och Göteborg i Västra Götaland. Ove von Knorring understryker att många bilister väljer att inte delta i kontrollerna. Alla tester sker frivilligt och även om bilisterna får en förfrågan är det få som ställer upp. Han menar att det skulle vara bra om fler lät undersöka sina däck och tror att det finns ett stort mörkertal där ute.
Västerbottens-Kuriren, fre 29 aug 2025
Mer om solfilm eller solskydd på bilrutan: – Bilrutan i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta, alltså sidorutorna fram. – Solfilmen får inte heller ge störande reflexer eller risk att blända andra trafikanter. – Enligt bilprovningen har de flesta nya bilar något tonade rutor, de ligger alltså redan på gränsen. Det gör att det inte finns något utrymme för att sätta på egen solfilm. Källa: Nationella trafiksäkerhetsförbundet
MyNewsdesk SE, fre 29 aug 2025
Samtidigt samlas statistik in som tillsammans med data från många års liknande däckundersökningar utgör ett viktigt kunskapsunderlag. Däckkollen sker i anslutning till Polisens trafikkontroller eller på servicestationer där bilister tankar eller laddar sina bilar. Däckkollen genomförs av experter och är frivillig. Välkommen till Däckkollen: Datum: Tisdag den 2 september 2025 Tid: 09:00 Plats: Borlänge, Rastplats Gylle vid Rv70 Resultat från Däckkollen 2024 kommer också att finnas på plats. Anmälan uppskattas och sker till: Johan Moberg, NTF johan.moberg@ntf.se
CarUp.se, fre 29 aug 2025
– Det är positivt med de relativt bra resultaten i Västmanland. Men dels är det statistiska underlaget begränsat, så en viss osäkerhet finns. Dels hade trots allt en hel del nytta av att få sina däck undersökta och få information om vad man behöver tänka på när det gäller däcken. Därför fortsätter vi med Däckkollen i Västmanland, säger Elisabeth Westman, verksamhetsansvarig NTF Västmanland. Däckrazzian i Göteborg gav besked om att vi har många förvirrade bilister på de svenska vägarna. Nästan var tredje bil hade för dåligt tryck i däcken. – Vi har genomfört Däckkollen i många år i Göteborg och resultaten visar att bilister behöver påminnas om att ha koll på däcken, säger Malin Lundgren, verksamhetschef NTF Väst. Årets däckrazzia genomförs i följande svenska län: Västernorrland, Dalarna, Gävleborg, Värmland, Västmanland, Östergötland samt i Skaraborg och Göteborg i Västra Götaland. LÄS MER: Andreas Jemn är journalist och författare. Det lagliga minimikravet för mönsterdjup är 1,6 millimeter för sommardäck för fordon under 3,5 ton.
Sveriges Radio, ons 27 aug 2025
Västmanlands Lokaltrafik (VL) har högt ställda krav på att deras förare kör trafiksäkert. Enligt Nationella trafiksäkerhetsförbundet kör nästan hälften av bilisterna för fort utanför skolor. När det gäller busstrafik förekommer det, trots de höga kraven, ändå avvikelser. Ett sätt att undvika hastighetsöverträdelser är att ha tidtabeller med marginaler. Dessutom behövs ett system för att kontrollera körsätt och hastigheter, enligt Mohammad Sabet på Kollektivtrafikmyndigheten. Michael Gawell michael.gawell@sverigesradio.se Mohammad Sabet betonar vikten av att följa hastighetsgränser i busstrafiken.
MyNewsdesk SE, ons 27 aug 2025
Ökad medvetenhet och kunskap Syftet med Däckkollen är att öka medvetenheten om vad man som bilist behöver ha koll på när det gäller däcken. Resultat från mätningarna ger också viktig kunskap om däckens skick på svenska vägar – kunskap som ligger till grund för åtgärder för ökad trafiksäkerhet och bättre hållbarhet. I år genomförs Däckkollen i Västernorrland, Dalarna, Gävleborg, Värmland, Västmanland, Östergötland samt i Skaraborg och Göteborg i Västra Götaland. Däckkollen är en del av Däckrazzia, en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF och Bilprovningen. För mer information, kontakta: Elisabeth Westman, NTF, elisabeth.westman@ntf.se, 070-535 52 18
svt.se, tis 26 aug 2025
Närmare tusen bilister runt om i Sverige fick sina däck undersökta i Däckkollen i fjol. Om värmlänningar är som rikssnittet skulle det innebära att 20 000 bilister i länet kör med ett mönsterdjup mindre än tre millimeter, lagligt men ändå inte bra säger Anders Karlborg. – Man ska gärna ha en bit över. Däckkollen är ett samarbete mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen. De vill berätta om konsekvenserna av dåliga däck. – Bromssträckan blir längre och man får vattenplaning lättare. Se hur det gick till när Däckkollen genomförde sin ”razzia” i klippet.
Eftermiddag i P4 Väst, tis 26 aug 2025
Det gäller att framförallt föräldrarna har ju ansvar gällande vad för regler och de bitar som gäller för en ex-baksikantänken. Har ni upplevt att det är ett problem att reglerna inte riktigt följs? Ja men så är det naturligtvis. Vi har ju mycket förebyggande. Det är ju inte bara vi polisen. Det är ju kommuner, det är ju skolan, det är ju transportstyrelsen, det är ju NTF, alltså Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Vi gör ju många insatser för att informera det här men i slutändan så är det naturligtvis föräldrar. Köper man en e-spackcykel så behöver man ju veta reglerna. Det står på Transportstyrelsen jättetydligt vad som gäller helt enkelt. En elsparkcykel ska ju ha samma rekommendationer som en cykel. Det behöver vara kanske 12 plus minus 1 beroende på månaden för att cykla eller en elsparkcykel.
Förmiddag i P4 Göteborg, tis 26 aug 2025
Ja, det är väldigt olika och det är väldigt olika vilka tider på dygnet vi rör oss på. Men generellt sett så är det bra, vad heter det? Bilarna är i bra skick i och med kontrollbesiktningar och besiktningar hur vi har vårt system här. Men det är klart att det är mycket folk som kör påverkade. Det är mycket... Vad tycker ni från polisens sida om att NTF och däckbranschen gör den här satsningen på att kolla däckdjupet och så vidare? Ja, men det är väl självklart att det är en jättebra satsning. Att alla satsningar som gör att vi ska kunna nå nollvisionen är ju viktiga. Och då är ju däcken en del i det såklart. Härligt. Jag vet att de skickade fram det de andra poliserna. Du skulle vara polisens talesman.
MyNewsdesk SE, tis 26 aug 2025
Resultat från mätningarna ger också viktig kunskap om däckens skick på svenska vägar – kunskap som ligger till grund för åtgärder för ökad trafiksäkerhet och bättre hållbarhet. I år genomförs Däckkollen i Västernorrland, Dalarna, Gävleborg, Värmland, Västmanland, Östergötland samt i Skaraborg och Göteborg i Västra Götaland. Däckkollen är en del av Däckrazzia, en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF och Bilprovningen. För mer information, kontakta: Ove von Knorring, NTF, ove.vonknorring@ntfvarmland.se, 070-568 01 64
Ökad medvetenhet och kunskap Syftet med Däckkollen är att öka medvetenheten om vad man som bilist behöver ha koll på när det gäller däcken. Resultat från mätningarna ger också viktig kunskap om däckens skick på svenska vägar – kunskap som ligger till grund för åtgärder för ökad trafiksäkerhet och bättre hållbarhet. I år genomförs Däckkollen i Västernorrland, Dalarna, Gävleborg, Värmland, Västmanland, Östergötland samt i Skaraborg och Göteborg i Västra Götaland. Däckkollen är en del av Däckrazzia, en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF och Bilprovningen. För mer information, kontakta: Malin Lundgren, NTF, malin.lundgren@ntf.se, 070-996 76 16
Morgon i P4 Göteborg, tis 26 aug 2025
att vi får lite att du kommer inte avslöja vilken plats du är på just nu men att det händer saker i kulisserna där, det gör det. Ja, jag säger inte var jag är någonstans men det är i Göteborgsområdet. Här är det NTF som tillsammans med polisen och från däckfirmerna, de håller på att göra däckrassia kallar de det för. Det vill säga att de vinkar in bilar. De får göra ett blåskontroll från polisen. De kollar även körkort. Och i samma veva som de gör detta så passar NTF på att mäta däckdjupet. Det är alltså en service som man har. Det är inte så att de ska åka dit och få en massa böter för att de har dåliga däck. Det är en service på rätt lufttryck. Det innebär också att bilen kan rulla mycket lättare och dricker mindre bränsle. Det är också en säkerhet om de inte är för slitna och så vidare.
Morgon i P4 Skaraborg, tis 26 aug 2025
Och då sa vi också med oss att det är lag på hjälmkrav upp tills man är 15 år. På att cykelera är det. Precis. När jag var liten så fanns det något som heter hjälmfemman. Även för dig eller? Alltså jag minns inte riktigt. Det tror jag inte. Jag känner inte igen det. När man gick i årskurs 5 så var man med genom skolan med NTF tror jag. Och så lovade man att ta på sig hjälm när man cyklade under hela läsåret mot att man fick något slags rabatthäfte med presentkortsgrejer i med procent hit och gåvor dit. Men om man blev synad på stan Av någon från NTF eller lärare Eller förälder, då skulle det skvallras Och så blev man av med sitt lilla presentkort Du blev aldrig av med ditt va? Nej, jag höll hjälmen på Mycket bra jobbat Du sticker iväg till någon av våra högstadieskolor Jag tänkte det, se om jag kan prata med några barn Om hur de ser på det med Hjalmanvändandet. P4 Extra tisdag.