Kommunikationsansvarig emelie.hedberg@ntf.se +46 070 991 04 53
Kommunikatör munira.linder@ntf.se +46 72 071 78 36
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Eftermiddag i P4 Kronoberg, tor 9 okt 2025
Gällande skolskjuts så blir det ju eftersom kommunen nekar till detta så blir ju en transport vi har räknat på det i barnens tempo till fot så tar det 68 minuter att ta sig till paradiskolan. På planmark är det snöstorm och många kostningar på vägen så det blir oerhållbart för småbarn. Måste de ta sig till fot? De kan cykla. Enligt kommunen kan de cykla från att man är tio år. Enligt NTF så ska man inte cykla ensam förrän man är tolv år. Samtidigt säger kommunen att det kostar oerhört mycket pengar att ha kvar den nuvarande lösningen. Det finns betydligt fler elevplatser i centralorten än vad det finns elever. Är det försvarbart då att köra på med halvtomma klassrum på flera skolor här i Elmhult tycker du? Jag tycker man får kämpa lite faktiskt.
Gnosjö kommun, ons 8 okt 2025
Att synas i mörkret är viktigt för att undvika olyckor. Som fotgängare eller cyklist kan en enkel reflex rädda liv. Och om du kör bil gäller det att sänka farten när det är dålig sikt. Foto: NTF
Lokala Nyheter Jönköping, tis 7 okt 2025
Till 449 förra året. Den här utvecklingen vill det nationella trafiksäkerhetsförbundet i Jönköping vända på. Vi kanske behöver separera gångtrafiken och cykeltrafiken mer. Här skulle man kunna dra en bred vit linje med tydlig uppmärkning på gående och cyklist. Vad har cyklisterna för eget ansvar? Cyklister har ju faktiskt ett stort eget ansvar. Det här med hjälm, det är ju individens ansvar. Det finns ingen lag som kräver att en vuxen ska ha hjälm, utan det är ju sunt förnuft.
i Jönköpings län. Ny studie ska undersöka effekterna av lektionstid ute i naturen. Och så ska vi få lite tips om hur du själv kan undersöka dig för bröst- och testikelcancer. Det ska först handla om cykelolyckorna i Jönköpings län som ökat de senaste åren från 174 stycken under 2019 till 449 förra året. Det här är en utveckling som det nationella Trafiksäkerhetsförbundet i Jönköping nu vill vända på. Under åren har det blivit en markant ökning. Framförallt har man sett elsparkcyklarna upp 300 procent. Man ser också att elcyklarna medför en större risk av ökade skador. Många av våra gångvägar är anpassade för att det är blandtrafik. Vi kanske behöver separera gångtrafiken och cykeltrafiken mer. Här skulle man kunna dra en bred vit linje med tydlig uppmärkning på gående och cyklist.
svt.se, tis 7 okt 2025
Mer än dubbelt så många cykelolyckor på fem år – så vill NTF vända trenden
Karlavagnen, sön 5 okt 2025
Då säger hon du ska absolut vara med och denna underbara människa sammanförde mig då med nio andra tanter som hon säger och tanter säger hon med kärlek och det var ju så roligt alltså det var gettelyft att de hade möjligt och det liksom ingenting kostade det Så roligt. Alltså det var gettelyft på att få det att de hade möjligt. Och det liksom ingenting kostade det. Utan det stod NTF och en sponsor då. Ett stort försäkringsbolag. NTF, det är Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Ja, precis. Men du fick nytta körlektioner? Vi fick tre stycken körlektioner i det här paketet och inte kostade någonting. Så det var en riktig körskola och riktiga, men vilar om man säger det så. Och då vågade man ju säga ut. Hur har det här förändrat hur du ser på dig själv nu att du vågar köra? Det gav mig ett jättestort självförtroende och lite självinsikt.