Kontaktpersoner

Emelie Hedberg
Presskontakt

Kommunikationsansvarig
emelie.hedberg@ntf.se
+46 070 991 04 53

NTF i media

Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.

Höjd hastighet för A-traktorer: ”Ökade risker”

Svenska 15-åringar ska få köra epa-traktorer med en hastighet på 45 kilometer i timmen. Det kan leda till färre farliga omkörningar – men innebär också fler risker, enligt både trafikföreningen NTF och forskningsinstitutet VTI. EU-parlamentet och medlemsländerna är överens: Sverige behöver inte höja åldersgränsen för att köra A-traktor från dagens 15 år- Samtidigt innebär EU-överenskommelsen att fordonen ska få en höjd hastighetsgräns, från nuvarande 30 kilometer i timmen till 45. Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) förstår varför den högre hastigheten är aktuell. Risken för att andra trafikanter blir frustrerade och kör om de långsamma fordonen på farliga sätt kan tänkas minska med en höjd hastighet. Men det finns problem med den höjda hastigheten. – Det kan också innebära ökade risker. Ju större hastighet, desto större krockvåld i en olycka, säger Cecilia Friis, verksamhetsutvecklare på NTF Väst. – Hastigheten är det viktigaste för att minska olyckorna. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) pekar ändå efter nattens beslut på förhoppningarna om att trafiken ska flytta bättre med de nya hastigheterna. – Trafiksäkerheten kommer också att stärkas, inte minst eftersom det blir bättre flöden i trafiken och att kraven skärps på förarprov och relevant förarutbildning, säger han. Trimning stora problemet För att hålla hastigheterna kring de tillåtna är det enligt NTF viktigt att göra det svårare att trimma fordonen.

Höjd hastighet för A-traktorer: "Ökade risker"

Sverige Svenska 15-åringar ska få köra epa-traktorer med en hastighet på 45 kilometer i timmen. Det kan leda till färre farliga omkörningar – men innebär också fler risker, enligt både trafikföreningen NTF och forskningsinstitutet VTI. Publicerad: 2 minuter sen EU-parlamentet och medlemsländerna är överens: Sverige behöver inte höja åldersgränsen för att köra A-traktor från dagens 15 år- Samtidigt innebär EU-överenskommelsen att fordonen ska få en höjd hastighetsgräns, från nuvarande 30 kilometer i timmen till 45. Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) förstår varför den högre hastigheten är aktuell. Risken för att andra trafikanter blir frustrerade och kör om de långsamma fordonen på farliga sätt kan tänkas minska med en höjd hastighet. Men det finns problem med den höjda hastigheten. – Det kan också innebära ökade risker. Ju större hastighet, desto större krockvåld i en olycka, säger Cecilia Friis, verksamhetsutvecklare på NTF Väst. – Hastigheten är det viktigaste för att minska olyckorna. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) pekar ändå efter nattens beslut på förhoppningarna om att trafiken ska flytta bättre med de nya hastigheterna. – Trafiksäkerheten kommer också att stärkas, inte minst eftersom det blir bättre flöden i trafiken och att kraven skärps på förarprov och relevant förarutbildning, säger han. Trimning stora problemet För att hålla hastigheterna kring de tillåtna är det enligt NTF viktigt att göra det svårare att trimma fordonen.