Pressmeddelande

Allt fler barn skadas på elsparkcyklar - endast 2 av 5 barn använder hjälm trots lagkrav

Elsparkcykeln blir ett allt vanligare inslag i trafikmiljön och det har skett en tydlig ökning av privatägda elsparkcyklar. Många barn använder sig av elsparkcykel för att transportera sig till skola och fritidsaktiviteter. Enligt statistiken hos Transportstyrelsen har antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn 0–17 år ökat från 107 stycken 2020 till 867 olyckor 2023. Många struntar i att använda cykelhjälm och det är inte ovanligt att man skjutsar.

Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF har genomfört observationsmätningar av förare på elsparkcykel på tio orter i Sverige. Förutom uppskattad ålder på föraren har även hjälmanvändning, skjutsning och typ av fordon (hyrd eller privat) noterats.

Elsparkcyklar som har en maxhastighet på 20 km/h och en motor på högst 250 watt klassas som cykel och omfattas också av samma regler som gäller för cyklar. Det innebär att barn under 15 år enligt lag ska använda hjälm. NTF:s mätningar visar att det finns mycket att önska när det gäller hjälmanvändningen. Endast 2 av 5 barn (43%) har hjälm när de kör elsparkcykel. Av de som uppskattas vara 15 år eller äldre använder endast 1 av 20 (5%) hjälm.

- Vid olyckor med elsparkcykel är det vanligt med huvudskador. Genom att använda cykelhjälm minskar du risken för en allvarlig huvudskada betydligt. Vi på NTF vill att alla ska använda hjälm. Det är en relativt enkel skyddsutrustning, men den kan vara livsavgörande, säger Malin Lundgren, verksamhetschef NTF Väst.

- Att hjälmanvändningen är så låg bland barn är oroande. Föräldrar behöver ta ett större ansvar. Har du köpt en elsparkcykel till ditt barn är det också rimligt att du ser till att barnet använder cykelhjälm, fortsätter Malin Lundgren.

Många förare följer inte reglerna

Vid NTF:s observationer noterades också flera olika felbeteenden. Elsparkcyklarna körs på gångbana, trottoar och framförs inte sällan med för hög fart. Vanligt är också att man skjutsar, vilket är förbjudet. Nästan var tionde förare skjutsade och majoriteten av dessa var barn som hade med en kompis på elsparkcykeln.

- Många har inte koll på att elsparkcykel faktiskt klassas som en cykel i de flesta fall. Det handlar om var man får köra och hur elsparkcykeln och du som förare ska vara utrustad. Vi på NTF vill öka kunskapen om vad som gäller, menar Malin Lundgren, verksamhetschef NTF Väst.

- Som förälder behöver du prata med barnen om hur de kör och vad de behöver tänka på så att de inte riskerar att skada sig själva eller andra. Elsparkcyklar accelererar snabbt och det är viktigt att anpassa farten. Se hur ditt barn kör och öva gärna på att bromsa under kontrollerade former, fortsätter Malin Lundgren.

NTF:s observationer genomfördes under tre veckor i augusti och september 2024. Totalt observerades 720 förare av elsparkcykel i följande städer: Falun, Gävle, Göteborg, Jönköping, Karlstad, Nyköping, Skövde, Sundsvall, Trollhättan och Västerås. Observationerna är en uppföljning efter förra årets enkätstudie, där kunskapen om regler för elsparkcykel visade sig vara låg. 

Enligt Transportstyrelsens statistik har antalet olyckor med elsparkcykel fyrdubblats från 2019 till 2023. 75% av olyckorna är singelolyckor, där alltså inget annat fordon är inblandat.

Detta gäller för elsparkcyklar:

  • Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar. Det är inte tillåtet att köra en elsparkcykel på en trottoar eller gångbana.
  • Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka.
  • Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.
  • Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm, men vi rekommenderar att alla som cyklar ska använda hjälm.
  • Du får inte skjutsa någon på en elsparkcykel.
  • Det är inte tillåtet att parkera en elsparkcykel på en gång- eller cykelbana om det inte finns en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar.

Tips till dig som förälder med barn som kör elsparkcykel:

  • Gå igenom och testkör elsparkcykeln tillsammans med ditt barn. Speciellt viktigt att barnet vet hur man bromsar och lär sig reglera hastigheten. Prova gärna att köra själv så du vet vilken hastighet det går att komma upp i. Detta är bra att göra flera gånger, så du säkerställer att hastigheten inte har manipulerats.
  • Gå igenom med ditt barn vilka regler som gäller och hur barnet ska köra i olika situationer. Till exempel hur man korsar en väg, hur hastigheten ska anpassas och att det är förbjudet att skjutsa.
  • Se till att ditt barn använder hjälm. Kolla gärna så att den sitter på ordentligt.
  • Titta gärna på våra filmer tillsammans om säker elsparkcykling. De hittar du på ntf.se

 

Kontaktpersoner:

Malin Lundgren, NTF, malin.lundgren@ntf.se, 070-996 76 16

Emelie Hedberg, kommunikationsansvarig NTF, emelie.hedberg@ntf.se, 070-991 04 53

Källor:

NTF, resultat från observationerna: https://ntf.se/nyheter/2024/hur-foljs-reglerna-for-elsparkcyklar/

NTF, om elsparkcyklar: https://ntf.se/konsumentupplysning/cyklar/eldrivna-enpersonsfordon/elsparkcykel/

Regler enligt Transportstyrelsen: https://www.transportstyrelsen.se/elsparkcykel

Allt fler barn skadas på elsparkcyklar - endast 2 av 5 barn använder hjälm trots lagkrav

2024-09-24