Yrkesförare är exempelvis den som kör taxi, lastbil eller buss. Yrkestrafiken omfattas av ett stort antal regelverk, regler som ser olika ut för olika grupper av yrkesförare. Yrkesförarnas utbildning har förbättrats sedan nya bestämmelser för grundläggande utbildning och fortbildning införts för att få köra person- och godstransporter yrkesmässigt. Upphandlare och utförare av transporter ska ta ett ökat ansvar för trafiksäkerheten.
NTF anser att…
- Beställare och transportföretag ska ha ett systematiskt trafiksäkerhetsarbete, exempelvis certifiering enligt ISO 39001, för att öka andelen trafiksäkra transporter. Med ett sådant system erhålls rutiner för egenkontroll (internrevision) och extern revision.
- Trafiksäkerhetskrav ska ges samma prioritet som miljökrav, arbetsmiljökrav och kvalitetskrav i de yrkesmässiga transporterna.
- Yrkestrafiktillstånden ska kopplas till företagens trafiksäkerhetsarbete.
- Krav på alkolås eller motsvarande teknik ska ställas vid upphandlingar.
- I fordonsprogrammets utbildning ska trafiksäkerhetsfrågor ingå.
- En obligatorisk riskutbildning för förare av tunga fordon ska införas. Den ska omfatta teoretiska delar och praktiska körövningar.
- Upphandlare och utförare av transporter ska ta ett ökat ansvar för att minska de trötthetsrelaterade olyckorna.
- Polisen ska i högre grad övervaka efterlevnaden av yrkestrafikens kör- och vilotider.
- Rapportering av trötthet som olycksorsak ska utvecklas, så att det blir möjligt att följa omfattningen av trötthetsrelaterade olyckor.
- Tekniska stödsystem som hjälper föraren att hålla hastighetsgränserna ska införas som krav vid upphandling av transporter.
- Färdskrivarna i yrkestrafiken ska användas för att kontrollera hastighetsöverträdelser.
- Köpare och utförare av transporter ska ta ansvar för att transporterna sker med lagliga och i övrigt efter omständigheterna anpassade hastigheter.