NTF Anser

Trafikmiljö, drift och underhåll

Nollvisionen innebär att trafikmiljön ska utformas säkert och förlåtande så att ingen dödas eller skadas allvarligt även om man begår ett misstag. För motorfordonstrafikanter kan det handla om att vägar med hastigheter över 80 km/tim ska ha mittseparation och rensade sidoområden eller sidoräcken. Halka och vägunderhåll kvarstår dock som stora utmaningar, särskilt för cyklister och gående. För att minska olyckor är det avgörande att systemutformarna tar ansvar för en säkrare infrastruktur och bättre skötsel av gång- och cykelvägar.

 

NTF anser att…

  • Trafikmiljön ska utformas utifrån den oskyddade trafikantens förutsättningar.
  • Drift- och underhåll på gåendes och cyklisters infrastruktur ska ges hög prioritet året om.
  • En trafiksäker, hinderfri och jämn väg ska säkerställas vid omledning av gång- och cykeltrafiken i samband med vägarbeten och återställningen efter grävning i mark ska ske snabbt och med god kvalitet.
  • Samtliga väghållare ska se över ansvarsförhållandena och effektivisera och förbättra skötseln av gång- och cykelytor.
  • Samtliga väghållare ska ta ansvar för att systematiskt arbeta med trafiksäkerhetsförbättringar av vägnätet (mitträcken, sidoräcken, frästa räfflor, rensning av sidoområden med mera). Innan åtgärder genomförs ska konsekvenserna belysas ur alla trafikantgruppers synvinklar.
  • Bullerremsor och frästa räfflor vid vägkant och i vägens mitt ska användas på vägar utanför tättbebyggda områden som inte har mittseparering och förlåtande sidoområden.
  • Lokala sänkningar av hastighetsgränser på landsvägar i anslutning till bebyggelse där det finns gående och cyklister ska öka.
  • Trafikmiljön i tätort ska utformas så att den inte inbjuder till höga hastigheter.
  • 30 km/tim ska vara högsta hastighet i tätort där gångtrafikanter inte är separerade från biltrafiken.
  • Övergångsställen, cykelöverfarter och cykelpassager ska utformas så att maximal hastighet för fordon blir 30 km/tim.
  • Beläggning på väg ska väljas med avseende på friktionsegenskaper, jämnhet och tydlighet.
  • Friktionshöjande åtgärder ska vidtas vid halka året om.
  • Trafiksäkerheten vid vägarbeten ska förbättras, så att varken trafikanter eller vägarbetare riskerar att skadas.