Mopedbilen är ett litet fordon som är populärt bland unga förare och har blivit ett vanligt inslag på vägarna. För en del familjer kan mopedbilen fylla ett transportbehov och minska skjutsandet. Mopedbilen har en täckande kaross, en maxhastighet på 45 km/tim och klassas som moped. I jämförelse med bilar är dock mopedbilens kaross mycket svagare, säkerhetsbältena sämre och fordonet saknar eller har undermåliga versioner av krockkudde och stötdämpande zoner. Detta sammantaget gör mopedbilsförarna till en sårbar grupp i trafiken med betydande risk för olyckor och skador. En stärkt utbildning och ökad medvetenhet om trafiksäkerhet kan göra mopedbilstrafiken säkrare.
NTF anser att…
- AM-utbildningen måste förbättras och anpassas till förare av A-traktorer. Utbildningstiden både för den teoretiska och praktiska delen bör öka. Privat övningskörning bör införas samt även en obligatorisk utbildning för föräldrar, likt B-körkortets handledarutbildning. AM-utbildningen bör även ha ett större fokus på risker i trafiken och inkludera en kortare variant av Risk 1- och Risk 2-utbildning som idag är obligatoriskt för behörigheterna B och A.
- Mopedbilar ska inte få köra på några 2+1-vägar eftersom risken är stor för upphinnandeolyckor då hastighetsskillnaderna mellan olika fordon är stor.
- Krav på vinterdäck och kontrollbesiktning för mopedbilar bör införas.
- Krav på att mopedbilar ska vara utrustade med bältespåminnare, krockkuddar, antisladdsystem och autobroms bör införas.
- Säljare av mopedbilar ska tillhandahålla säkerhetsinformation om fordonen och den säkerhetsutrustning som är relevant samt bidra till att motverka manipulation.
- Polisens övervakning av hastighet (manipulation), bältesanvändning och nykterhet ska öka.
- Skolan ska i sitt trafiksäkerhetsarbete ta upp frågor om trafiksäkerhet, bältesanvändning, manipulering och andra risker vid körning med A-traktor.