Tre barn med hjälm på huvudet står och pratar på en gång-och cykelbana. Två står med varsin kickbike och den tredje med en cykel.

Barn och unga

Två barn springer över ett övergångsställe vid en skola.

Barn och unga

Denna sida samlar information om barn och unga i trafiken – från krav på bilbarnstolar till regler för AM-körkort. Barn finns i trafikmiljön som oskyddade trafikanter redan från spädbarnsåldern, när de skjutsas i barnvagn, vidare på cykel och till fots tillsammans med vuxna. Med tiden lär de sig att cykla själva och vistas i trafiken som gångtrafikanter eller cyklister på egen hand. Barns trafiksäkerhet är i första hand de vuxnas ansvar, men enligt FN:s barnkonvention ska barn ges möjlighet att vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa.

Två barn i en bil sitter i varsin bilbarnstol,  en framåtvänd och en bakåtvänd, och en mamma knäpper bältet på den ena.

Till dig med barn 0-14 år

I våra föräldraguider har vi samlat trafiksäkerhetsinformation och övningar anpassat till ditt barns ålder. När barnet är 1 år, 3 år, 4,5 år, 6 år, 10 år och 14 år kommer du som prenumerant få ett utskick till din e-post. I utskicket finns information och tips till dig som trafikförälder samt filmer och lästips som passar för just ditt barns ålder. Du får också tips på övningar och quiz att göra. Starta din prenumeration idag - helt kostnadsfritt!

Parkerade bilar utanför en skola

Trafiken i skolan

Många lärare vill arbeta med trafik och trafiksäkerhet integrerat i olika ämnen. Men tiden räcker ofta inte till för att ta fram egna lektionsförslag. Som stöd tar NTF därför fram lektionsförslag gratis att använda av alla. Några fungerar som enkla lektioner och andra som längre temaundervisning, vissa med tillhörande bildspel och talmanus. Samtliga lektionsförslag utgår ifrån Läroplan och kursplaner för grundskolan. Hos oss finns lektionsförslag från årskurs F-9.

Bild på hemsidan Åka Säkert.

Hur barn med funktionsnedsättning kan åka säkert i bil

Det borde vara en självklarhet att alla barn ges möjlighet att färdas trafiksäkert i bil, men i praktiken är det inte alltid så. Därför har vi samlat ett antal konkreta råd och tips för hur barn och ungdomar med funktionsnedsättning kan åka säkert i bil.

Informationspaket för föräldrar

För att nå ut till fler konsumenter publicerar NTF informationspaket anpassade till särskilda målgrupper. Ta del av information som riktar sig till föräldrar till barn i olika åldrar.

Vanliga frågor om barn i trafiken

Här hittar du svar på några vanliga frågor om barn i trafiken.

När måste barn ha cykelhjälm?

Alla barn under 15 år ska enligt lag ha hjälm när de cyklar eller kör elsparkcykel. Det gäller också barn som sitter i cykelsits eller i cykelkärra.

Barn och ungdomar under 15 år som inte använder hjälm kan stoppas av polisen men inte bötfällas. Föräldrar eller andra personer som fyllt 15 år kan däremot bötfällas, om de på sin cykel skjutsar ett barn som inte har cykelhjälm.

Det finns inget krav på att använda cykelhjälm om man använder ett lekfordon, till exempel sparkcykel (utan el) eller en trehjuling. Det är såklart alltid bra att använda hjälm ändå.

Barn under 7 år ska använda småbarnshjälm med grönt spänne.

Läs mer om cykelhjälmar i vår konsumentupplysning.

Cykelhjälm
Vad är en småbarnshjälm?

Småbarnshjälmen rekommenderas för barn på cykel upp till 7 år. Den är försedd med en säkerhetsanordning, det gröna spännet, som ska lösa ut om barnet fastnar i t ex en klätterställning eller ett träd. Det gröna spännet löser inte ut om barnet till exempel faller av cykeln eller cykelsitsen och slår i marken. Småbarnshjälmar har samma skyddande förmåga som en vanlig cykelhjälm och kan alltså användas vid all typ av cykling, både vid skjutsning och på den egna cykeln. 

Det finns ingen lag kring småbarnshjälmar, men däremot en nationell rekommendation om grönt spänne för barn upp till 7 år. Åldern 7 år är satt för man räknar med att äldre barn tar av sig hjälmen då de lämnar cykeln för att t ex klättra i träd. Rekommendationen har undertecknats av bland andra NTF, Folksam, Konsumentverket, Cykelbranschen, Trafikverket, Transportstyrelsen och flera stora tillverkare och återförsäljare av cykelhjälmar.

Läs mer om cykelhjälmar i vår konsumentupplysning.

Cykelhjälm
När är ett barn moget att cykla i trafiken?

Det är svårt att säga en exakt ålder, dels för att barn utvecklas olika men framför allt för att trafikmiljön ser så olika ut. I en trafikmiljö med säkra cykelbanor kan betydligt yngre barn ta sig fram på cykel på egen hand. Eftersom vi vill att barn ska cykla mer är det därför viktigt att infrastrukturen är byggd för säker cykling, även för barn. Dock finns det inte en säker cykelinfrastruktur överallt och då behöver barnet ha de biologiska färdigheterna som krävs. För att klara sig i trafiken brukar man säga att barnet ska:

  • se och synas över bilar (vara tillräckligt lång)
  • ha ett utvecklat synfält
  • uppfatta varifrån ljud kommer
  • kunna avgöra hastigheter och avstånd
  • kunna ta en annan persons perspektiv
  • uppfatta, förstå och bedöma olycksrisker
  • ha utvecklad simultankapacitet
  • kunna överblicka en komplicerad trafiksituation
  • förstå trafiksystemet och sin roll i det

Tidigare fanns en generell tumregel som sa att barn är mogna att cykla i komplicerad trafikmiljö när de är 11–12 år. Men det finns som sagt många delar som spelar in. Trafikmiljön ser olika ut och barn är olika. 

Läs mer om att cykla på egen hand i vår konsumentupplysning.

På egna ben
När är ett barn moget att vistas i trafiken på egen hand?

Barn måste vara i trafiken för att lära sig att hantera den. Det är därför bra att gå tillsammans med ditt barn till skolan, kompisar och fritidsaktiviteter. Titta tillsammans på hur trafikmiljön ser ut och diskutera vilken väg som är säkrast, så ökar möjligheterna för att ditt barn är bra rustat.

Innan ett barn ger sig ut på egen hand behöver du som vuxen fundera på hur trafikmiljön ser ut där barnet ska gå. Behöver barnet korsa någon bilväg? Hur stor är vägen och hur ser hastigheten ut där? Hur ser övergången ut i så fall? Finns det skymd sikt eller andra risker?

Trafikmiljön ser olika ut och barn är olika, det är därför svårt att ange en exakt ålder då de flesta barn klarar att vistas i trafiken på egen hand. En grov tumregel kan vara att barn kan gå till skolan i måttligt trafikerade miljöer vid 9–10 års ålder.

Läs mer i vår konsumentupplysning
Några barn i tolvårsåldern cyklar på en gång-och cykelbana

Fler frågor och svar

Alkohol och droger i trafiken
Frågor och svar
A-traktor
Frågor och svar
Barn i bil
Frågor och svar
Barn i trafiken
Frågor och svar
Elsparkcykel
Frågor och svar
Moped och mopedbil
Frågor och svar
Ett barn leder sin cykel förbi en skola

Läs vad NTF anser om barn och unga som trafikanter

Lyssna på vår podcast!

Kunskapspodd om trafiksäkerhet! I vår podcast Liv och trafik kan du lyssna på intervjuer om aktuell forskning, framgångsrik praxis och trafikpolicys.

Har du några frågor? Kontakta oss.