Kan man få böter om man cyklar på gångbanan?
Barn upp till det år de fyller 8 år får cykla på gångbanan om cykelbana saknas.
För att räknas som gångbana krävs att den är markerad med vägmärke alternativt annan anvisning t.ex målad på marken eller att den är upptagen i lokal trafikföreskrift som gångbana. Trafikanter av alla slag är skyldiga att följa anvisning genom bl.a. genom vägmärken. Med utgångspunkt från detta kan en cyklist (straffmyndig) få böter enligt ansvarsbestämmelserna trafikförordningens 14 kap.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF-Rapport 2018:7 Användning av cykel- och ...
Resultat från NTF:s mätningar av hjälmanvändning år 2018 visar att 46 procent av cyklisterna använder hjälm och 97 procent av ...
NTF-Rapport 2018:7 Användning av cykel- och ...
Resultat från NTF:s mätningar av hjälmanvändning år 2018 visar att 46 procent av cyklisterna använder hjälm och 97 procent av mopedisterna. Mätningen är gjord i landets samtliga 290 kommuner under ...
NTF-Rapport 2018:7 Användning av cykel- och ...
Resultat från NTF:s mätningar av hjälmanvändning år 2018 visar att 46 procent av cyklisterna använder hjälm och 97 procent av mopedisterna. Mätningen är gjord i landets samtliga 290 kommuner under perioden 15 april - 15 juni. Resultaten har spridits nationellt genom pressmeddelande och lokalt genom lokala pressmeddelanden samt direkt till berörda personer inom kommuner och andra organisationer.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Cyklar
Cykeln är ett hälsosamt och miljövänligt transportmedel. Att cykla är även praktiskt i tätorter där man ofta kommer fram både fortare och lättare med cykel än med bil. ...
Cyklar
Cykeln är ett hälsosamt och miljövänligt transportmedel. Att cykla är även praktiskt i tätorter där man ofta kommer fram både fortare och lättare med cykel än med bil. Dessutom är cykeln lätt att parkera. Men det är också viktigt att cykla säkert – och då ...
Cyklar
Cykeln är ett hälsosamt och miljövänligt transportmedel. Att cykla är även praktiskt i tätorter där man ofta kommer fram både fortare och lättare med cykel än med bil. Dessutom är cykeln lätt att parkera. Men det är också viktigt att cykla säkert – och då handlar det om att välja rätt cykel och att utrusta den på rätt sätt, samt att skydda sig själv med hjälm.
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför allt snyggare hjälmar, men även en relativt stor grupp svarar att det krävs en lag för att de ska börja använda hjälm. Skillnaderna mellan städer handlar framför allt om hur intensiv trafikmiljön är. ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför är det en viktig utmaning att vidta åtgärder så att cyklingen blir säker.