Läs mer
I vår konsumentupplysning hittar du allmän information om däck och vad som är viktigt att tänka på vid underhåll och val av däck.
Vi har samlat svar på vanliga frågor om däck. Varmt välkommen att kontakta oss med andra frågor och funderingar!
Livslängden för däck varierar. Det finns många faktorer som kan påverka hur däcken slits, bland annat hur du kör, hur däcken förvaras och vilken tillverkare det är. Även lufttrycket och hur vädret är där du kör har en inverkan. Det spelar också roll om det är sommar- eller vinterdäck.
En tumregel att förhålla sig till är att däcken bör bytas ut 6 år från användningsdatumet eller 10 år från tillverkningsdatumet. Dock beror det som sagt på hur däcken använts och förvarats.
På däcket finns en datummärkning, 4 siffror, där de två första betecknar tillverkningsvecka och de två andra tillverkningsår, t ex 2325 innebär vecka 23 år 2025.
Om man är tvungen att välja placering av de bästa däcken så ska de placeras bak, annars ökar risken att få sladd och därmed också risken för att du och dina medtrafikanter skadas. Detta gäller både bak-, fram-, och fyrhjulsdrivna bilar. Med "de bästa däcken" avses bland annat vilket däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet.
Läs mer om däck i vår konsumentupplysning.
Konsumentupplysning: DäckSäkerhetsrekommendationen är minst 3 mm för sommardäck. När mönsterdjupet blir mindre än 3 mm ökar risken betydligt för längre bromssträcka och vattenplaning vid vått väglag. Sommardäcken är olagliga när mönsterdjupet är under 1,6 mm (när det är vinterväglag och krav på vinterdäck gäller minst 3 mm).
För vinterdäck är säkerhetsrekommendationen minst 5 mm. När mönsterdjupet blir mindre än 5 mm minskar däckets förmåga att leda bort slask och få grepp på is. Vinterdäcken är olagliga när mönsterdjupet är under 3 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till 31 mars.
Lastbil, buss och personbil klass II (husbil) med totalvikt över 3,5 ton måste ha minst 5 millimeter mönsterdjup när krav på vinterdäck gäller. Läs mer på Transportstyrelsens hemsida.
Läs mer om mönsterdjup och hur du kontrollerar det i vår konsumentupplysning.
Konsumentupplysning: MönsterdjupSedan den 1 maj 2021 gäller nya regler för energimärkning av däck. Skalan för energieffektivitet och väggrepp är A-E. Energimärkningen på däck är obligatorisk och gemensam för EU-länderna. Den nya energimärkningen gäller bara för nya däck. Du kan fortsätta använda dina gamla däck förutsatt att de är i bra skick och har tillräckligt mönsterdjup.
När du köper en fabriksny bil ska du som konsument innan köpet få energimärkningen för de däck som sitter på bilen vid leverans. Det samma gäller för den eventuella extra uppsättningen av sommar- eller vinterdäck som följer med vid leveransen av den nya bilen. Energimärkningen gäller dock inte för reservdäck (nödhjul) eller dubbdäck.
Med den nya märkningen blir det lättare att välja vinterdäck. Om energimärkningsetiketten har snögreppsmärkning är däcket ett godkänt vinterdäck enligt lag.
Läs mer om energimärkningen för däck i vår konsumentupplysning.
Konsumentupplysning: EnergimärkningVinterdäck ska användas vid vinterväglag mellan 1 december - 31 mars.
Dubbade vinterdäck får användas 1 oktober - 15 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.
Vinterväglag är snö, is eller frost på vägbanan.
Ja, bestämmelsen om vinterdäck gäller för såväl svensk- som utlandsregistrerade fordon.
Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.
Livslängden på däck beror överlag på hur däcken har förvarats och hur mycket du har kört på dem. Vinterdäck ska vara mjuka för att fungera bra i vinterväglag. När vinterdäcken används blir gummit hårdare, och så småningom mister däcket sina vinteregenskaper.
Grovt kan man säga att det är dags att byta ut dubbdäcken när det genomsnittliga dubbutsticket understiger 0,6 mm, då gör dubben ingen nytta. Efter hur många mil detta inträffar beror på däcken, dubben och körsättet. Enligt Transportstyrelsens Allmänna råd bör inte det genomsnittliga dubbutsticket understiga 0,9 mm.
Från och med den 1 juni 2019 gäller en ny definition av vinterdäck. Däcken ska vara:

Symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF)
Läs mer om krav för vinterdäck på transportstyrelsens hemsida.
VinterdäckDet finns inga föreskrifter eller någon generell policy om hur lång tidsperioden får vara mellan tillverkning och försäljning av däck. Det är upp till respektive återförsäljare att utarbeta en egen försäljningspolicy.
Nya däck som lagras på ett korrekt sätt åldras inte negativt gällande funktion och säkerhet. Det är först när däcket börjar användas som åldringsprocessen startar. Åldringsprocessen påverkar främst vinterdäcken.
En tidsrymd upp till 3 år från tillverkning anses som helt acceptabelt. Företeelser som påverkar är däcktyp, produktutvecklingen och prisbild. Generellt kan man säga att dyrare däck bör ha en kortare tid mellan tillverkning och försäljning men då helt och hållet beroende på produktutvecklingen och intentionen att säljas som premiumdäck.
Ett fordon får köras med sommardäck, trots bestämmelserna om vinterdäck, i följande fall:
Du bör vara någorlunda säker på att väglaget passar för sommardäck innan du byter. Du bör inte byta förrän efter 31 mars, om du inte är säker.
Lagen om vinterdäck gäller vid vinterväglag från den 1 december till den 31 mars.
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april.
Dubbdäck får användas även under annan tid, om det är eller befaras bli vinterväglag.
Det är bra att skifta däcken så att de som suttit fram flyttas bak och tvärt om för att få ett jämnt slitage, förutsatt att det inte är en större skillnad i mönsterdjup/grepp, för då ska de bästa däcken sitta bak på bilen. Däcken bör också rulla åt samma håll, man ska alltså inte byta sida på bilen på däcken. Därför är det bra att hålla kolla på var däcken satt när man monterar av dem.
Generellt rekommenderar vi alltid dubbdäck i första hand. De är bättre på isigt underlag. På snö, under riktiga vinterförhållanden kan de dubbfria däcken vara lika bra.
Från och med den 1 oktober till och med den 15 april är det tillåtet att använda dubbdäck, oavsett väglag. Mellan den 1 december och 31 mars måste du ha vinterdäck på, om det är vinterväglag. Mellan 1 maj och 30 september är det förbjudet att ha dubbdäck, om det inte är vinterväglag.
Läs mer om vinterdäck i vår konsumentupplysning.
Konsumentupplysning: VinterdäckJa, en släpvagn måste enligt lag ha vinterdäck under perioden 1 december till 31 mars när vinterväglag råder.
I vår konsumentupplysning hittar du allmän information om däck och vad som är viktigt att tänka på vid underhåll och val av däck.