Läs mer
I vår konsumentupplysning om bilar hittar du information om allt från köpråd och tips till säkerhet, regler och lagar.
Livslängden för däck varierar. Det finns många faktorer som kan påverka hur däcken slits, bland annat hur du kör, hur däcken förvaras och vilken tillverkare det är. Även lufttrycket och hur vädret är där du kör har en inverkan. Det spelar också roll om det är sommar- eller vinterdäck.
En tumregel att förhålla sig till är att däcken bör bytas ut 6 år från användningsdatumet eller 10 år från tillverkningsdatumet. Dock beror det som sagt på hur däcken använts och förvarats.
På däcket finns en datummärkning, 4 siffror, där de två första betecknar tillverkningsvecka och de två andra tillverkningsår, t ex 2325 innebär vecka 23 år 2025.
Om man är tvungen att välja placering av de bästa däcken så ska de placeras bak, annars ökar risken att få sladd och därmed också risken för att du och dina medtrafikanter skadas. Detta gäller både bak-, fram-, och fyrhjulsdrivna bilar. Med "de bästa däcken" avses bland annat vilket däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet.
Läs mer om däck i vår konsumentupplysning.
Konsumentupplysning: DäckSäkerhetsrekommendationen är minst 3 mm för sommardäck. När mönsterdjupet blir mindre än 3 mm ökar risken betydligt för längre bromssträcka och vattenplaning vid vått väglag. Sommardäcken är olagliga när mönsterdjupet är under 1,6 mm (när det är vinterväglag och krav på vinterdäck gäller minst 3 mm).
För vinterdäck är säkerhetsrekommendationen minst 5 mm. När mönsterdjupet blir mindre än 5 mm minskar däckets förmåga att leda bort slask och få grepp på is. Vinterdäcken är olagliga när mönsterdjupet är under 3 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till 31 mars.
Lastbil, buss och personbil klass II (husbil) med totalvikt över 3,5 ton måste ha minst 5 millimeter mönsterdjup när krav på vinterdäck gäller. Läs mer på Transportstyrelsens hemsida.
Läs mer om mönsterdjup och hur du kontrollerar det i vår konsumentupplysning.
Konsumentupplysning: MönsterdjupSedan den 1 maj 2021 gäller nya regler för energimärkning av däck. Skalan för energieffektivitet och väggrepp är A-E. Energimärkningen på däck är obligatorisk och gemensam för EU-länderna. Den nya energimärkningen gäller bara för nya däck. Du kan fortsätta använda dina gamla däck förutsatt att de är i bra skick och har tillräckligt mönsterdjup.
När du köper en fabriksny bil ska du som konsument innan köpet få energimärkningen för de däck som sitter på bilen vid leverans. Det samma gäller för den eventuella extra uppsättningen av sommar- eller vinterdäck som följer med vid leveransen av den nya bilen. Energimärkningen gäller dock inte för reservdäck (nödhjul) eller dubbdäck.
Med den nya märkningen blir det lättare att välja vinterdäck. Om energimärkningsetiketten har snögreppsmärkning är däcket ett godkänt vinterdäck enligt lag.
Läs mer om energimärkningen för däck i vår konsumentupplysning.
Konsumentupplysning: EnergimärkningVinterdäck ska användas vid vinterväglag mellan 1 december - 31 mars.
Dubbade vinterdäck får användas 1 oktober - 15 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.
Vinterväglag är snö, is eller frost på vägbanan.
Ja, bestämmelsen om vinterdäck gäller för såväl svensk- som utlandsregistrerade fordon.
Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.
Livslängden på däck beror överlag på hur däcken har förvarats och hur mycket du har kört på dem. Vinterdäck ska vara mjuka för att fungera bra i vinterväglag. När vinterdäcken används blir gummit hårdare, och så småningom mister däcket sina vinteregenskaper.
Grovt kan man säga att det är dags att byta ut dubbdäcken när det genomsnittliga dubbutsticket understiger 0,6 mm, då gör dubben ingen nytta. Efter hur många mil detta inträffar beror på däcken, dubben och körsättet. Enligt Transportstyrelsens Allmänna råd bör inte det genomsnittliga dubbutsticket understiga 0,9 mm.
Från och med den 1 juni 2019 gäller en ny definition av vinterdäck. Däcken ska vara:

Symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF)
Läs mer om krav för vinterdäck på transportstyrelsens hemsida.
VinterdäckDet finns inga föreskrifter eller någon generell policy om hur lång tidsperioden får vara mellan tillverkning och försäljning av däck. Det är upp till respektive återförsäljare att utarbeta en egen försäljningspolicy.
Nya däck som lagras på ett korrekt sätt åldras inte negativt gällande funktion och säkerhet. Det är först när däcket börjar användas som åldringsprocessen startar. Åldringsprocessen påverkar främst vinterdäcken.
En tidsrymd upp till 3 år från tillverkning anses som helt acceptabelt. Företeelser som påverkar är däcktyp, produktutvecklingen och prisbild. Generellt kan man säga att dyrare däck bör ha en kortare tid mellan tillverkning och försäljning men då helt och hållet beroende på produktutvecklingen och intentionen att säljas som premiumdäck.
Ett fordon får köras med sommardäck, trots bestämmelserna om vinterdäck, i följande fall:
Du bör vara någorlunda säker på att väglaget passar för sommardäck innan du byter. Du bör inte byta förrän efter 31 mars, om du inte är säker.
Lagen om vinterdäck gäller vid vinterväglag från den 1 december till den 31 mars.
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april.
Dubbdäck får användas även under annan tid, om det är eller befaras bli vinterväglag.
Det är bra att skifta däcken så att de som suttit fram flyttas bak och tvärt om för att få ett jämnt slitage, förutsatt att det inte är en större skillnad i mönsterdjup/grepp, för då ska de bästa däcken sitta bak på bilen. Däcken bör också rulla åt samma håll, man ska alltså inte byta sida på bilen på däcken. Därför är det bra att hålla kolla på var däcken satt när man monterar av dem.
Generellt rekommenderar vi alltid dubbdäck i första hand. De är bättre på isigt underlag. På snö, under riktiga vinterförhållanden kan de dubbfria däcken vara lika bra.
Från och med den 1 oktober till och med den 15 april är det tillåtet att använda dubbdäck, oavsett väglag. Mellan den 1 december och 31 mars måste du ha vinterdäck på, om det är vinterväglag. Mellan 1 maj och 30 september är det förbjudet att ha dubbdäck, om det inte är vinterväglag.
Läs mer om vinterdäck i vår konsumentupplysning.
Konsumentupplysning: VinterdäckJa, en släpvagn måste enligt lag ha vinterdäck under perioden 1 december till 31 mars när vinterväglag råder.
Nedan har vi samlat några argument som kan användas för att övertyga till exempel ett barn eller en kompis som inte vill använda bilbälte.
Läs mer om säkerhet i bil, bland annat hur du använder bilbälte på rätt sätt, i vår konsumentupplysning.
Konsumentupplysning: Säkerhet i bilGravida skyddas bäst i bilen genom att använda bilbältet på rätt sätt. Höftbältet av bältet ska sitta under magen ner mot låren och diagonalbältet ska dras vid sidan av magen, över bröstkorgen mellan brösten och mitt på skuldran. Dra åt bältet en extra gång så att det inte hamnar på magen.
Har ni krockkudde i bilen? Försök att inte sitta för nära den. På passagerarplatsen fram kan man skjuta tillbaka bilsätet. Det är lite svårare om man måste köra.
Mammabälten är en komfortdetalj. Det finns inga krav på krocktester, vilket medför att de inte kan provas och därmed inte heller godkännas. Dessa produkter bidrar alltså inte till ökad säkerhet.
Läs mer om gravida i vår konsumentupplysning.
Konsumentupplysning: GravidaDet finns tyvärr inga regler för hur långt ett bilbälte ska vara. Om bilen är helfordonsgodkänd får man inte förändra något i eller på den, t ex inte byta bälten. Bältesförlängare som finns på marknaden är endast godkända för last och inte för personbefordran.
Det är naturligtvis en stor risk om inte alla som färdas i en bil kan sitta säkert fastspända med bilbältet. Bilbältet är den viktigaste skyddsutrustningen i bilen och studier visar att ett rätt använt bilbälte kan halvera dödsrisken vid en olycka. NTF anser att bilindustrin ska ta ett helhetsansvar för samtliga passagerare i bilen, dvs även grupper såsom barn och överviktiga.
Bilbältet håller dig kvar på platsen i bilen vid en kollision. Det fördelar också kraften från den retardation (hastighetsminskning) som kroppen får då bilen bromsas ner från den hastighet man har i början av kollisionen till hastigheten noll.
Får man ett plötsligt stopp genom att bilen kör in i ett oeftergivligt hinder så tar kollisionen ca 0,2 sekunder. Kraften fördelas på de delar av kroppen som är i kontakt med bältet. Blir kraften för stor skärs kroppen sönder och man dör. I en modern bil blir kraften tillräckligt liten för att man ska överleva i en kollision med plötsligt stopp om hastigheten är lägre än 70 km/tim. Där går således gränsen för överlevnad vid denna typ av kollision.
Läs mer om bilbälte och andra skyddssystem i vår konsumentupplysning.
Konsumentupplysning: SkyddssystemNej, det är inte farligt att ha bältet nära halsen.
Det diagonala bandet ska sitta över bröstet, så nära halsen som möjligt. Detta säkrar rätt vinkel på bältet så att det sitter mot de skelettdelar som bäst kan klara den kraft som uppstår vid en kollision, det vill säga axel och bröstben. Om du har det över eller under axeln kan det knäcka revbenen som i sin tur kan skada hjärta och lungor. Bältesjusteraren, som många bilar är utrustad med, hjälper till att höja och sänka bältet så att det hamnar rätt i förhållande till din längd.
Bältet ska vara så nära kroppen som möjligt och höftbältet ska ligga så långt ner mot höften som möjligt.
Läs mer om bilbälte och andra skyddssystem i vår konsumentupplysning.
Konsumentupplysning: SkyddssystemEn bilbarnstol som har bälte med grenband (fempunktsbälte) gör att barnet sitter mera fast i stolen. Det kan alltså inte åla sig ur bältet nedåt. För att bilbarnstolen ska skydda barnet på bästa sätt är det viktigt att bältet sitter som det ska och att barnet sitter kvar i stolen. Om man har ett barn som är aktivt och gärna vill ta sig ur bältet kan det därför vara en fördel att ha fempunktsbälte. Trepunktsbältet har dock en optimal geometri eftersom låset kommer bort från barnets mage.
Läs mer om bilbarnstolar i vår konsumentupplysning.
Konsumentupplysning: Bakåtvänd bilbarnstolDe bältesförlängare som finns idag är inte godkända för fastmontering av personer. De är till för godstransporter. Du kan äventyra monteringen av babyskyddet med en bältesförlängare.
Läs mer om montering av babyskydd i vår konsumentupplysning.
Konsumentupplysning: Babyskydd• Lag på bilbälte i framsätet infördes 1975.
• Lag på bilbälte för alla över 15 år i baksätet infördes 1986.
• Lag på bilbälte i baksätet även för barn infördes 1988.
Du kan bli bötfälld för underlåtenhet att använda bilbälte. Bötesbeloppet för den som inte använder befintligt bälte är 1500 kronor och 2500 kronor om barn under 15 år sitter obältade i bilen.
Tänk på följande då du spänner fast en rullstol:
Vad det gäller bältet så är det bästa om passageraren kan använda ett vanligt trepunktsbälte, alternativt ett tvåpunktsbälte, och eventuellt i kombination med rullstolens bälte. Rullstolens bälte är endast ett komfortbälte och måste således alltid kompletteras med bilens bälte.
Ett trepunktsbälte ska sitta med diagonalbältet nära halsen, absolut inte under armen eller ute på axeln. Höftbältet (eller tvåpunktsbälte) ska sitta hårt ner över låren, inte över magen.
På hemsidan Åka Säkert kan du som vårdnadshavare få konkreta råd och tips för hur barn och ungdomar med funktionsnedsättning kan åka säkert i bil.
akasakert.seEnligt lag ska bälte alltid användas, förutom det som står nedan.
10 d §. Trots vad som sägs i 10 §, 10 a § första stycket och 10 b § behöver bilbältet eller den särskilda skyddsanordningen inte användas:
Det är alltid säkrast för små barn att åka bakåtvänt. Egentligen skulle det vara säkrare även för vuxna, men eftersom vi har starkare nacke klarar vi påfrestningarna vid en eventuell krock lite bättre.
Det är möjligt att det kan vara lite bättre att sitta framåtvänd om man blir påkörd bakifrån, men eftersom de flesta olyckor sker framifrån, och de som sker bakifrån ofta inte är i lika höga hastigheter, är bakåtvänt ändå alltid det bästa. Det finns dessutom så många andra faktorer som är avgörande vid en krock. Hastigheten är en viktig sådan.
Om en kollision sker från sidan är det naturligtvis bäst att sitta på motsatt sida, men man kan ju inte förutsäga om, hur eller när en olycka sker. Vad det gäller framåtvänt eller bakåtvänt åkande så är det antagligen andra saker som är mer avgörande vid en sidokollision. Men det är knappast sämre att åka bakåtvänt.
Folksams rankning ger en bra vägledning över olika bilmodellers säkerhet. Nyare bilar är också ofta krocktestade av EuroNcap.
Folksams rankning bygger på statistik av verkliga olyckor, och avser bilens förmåga att skydda passagerarna från att dödas eller skadas allvarligt vid en krock. Bilarna delas in i fem säkerhetskategorier:
5. Säkrast – minst 40 procent högre säkerhet än medelbilen.
4. Bra säkerhet – minst 20 procent högre säkerhet än medelbilen.
3. Medelhög säkerhet.
2. Undvik – 20 procent lägre säkerhet än medelbilen.
1. Undvik – 40 procent lägre säkerhet än medelbilen.
Folksam och NTF rekommenderar att man i första hand väljer en bil i den bästa klassen, som är minst 30 procent bättre än medelbilen.
EuroNcap krocktestar bilar med dockor och i laboratorium. En bil kan få högst fem stjärnor. Helst bör man välja en femstjärnig bil.
Läs Folksams rapport från 2025 och sök i listan av bilmodeller.
Hur säker är bilen 2025?Placeringen av bakåtvänd bilbarnstol i främre eller bakre passagerarsätena är likvärdig från krocksäkerhetssynpunkt. Däremot kan framsätet medge större benutrymme, vilket gör att barn kan åka bakåtvänt högre upp i åldern. Vi ska så långt som möjligt tillgodose god tillgänglighet till såväl främre som bakre passagerarsätena. Om bilbarnstolen placeras i framsätet är det viktigt att koppla ur eventuell krockkudde!
Läs de svenska rekommendationerna för barn i bil.
Svenska rekommendationer för barn i bilBarnet ska vara minst 140 cm vid placering framför en aktiv krockkudde om inte biltillverkaren har andra rekommendationer.
Barn i bakåtvända skyddssystem ska inte sitta på en plats utrustad med en passagerarkrockkudde om inte krockkudden har satts ur funktion. Om en bakåtvänd bilbarnstol är placerad i framsätet är det med andra ord viktigt att se till att krockkudden är urkopplad om sätet är utrustad med en sådan!
Läs de svenska rekommendationerna för barn i bil.
Svenska rekommendationer för barn i bilSom gravid ska du försöka placera dig så långt ifrån krockkudden som möjligt. Om du sitter på passagerarplatsen kan du skjuta tillbaka bilsätet så långt det går.
Det är lite svårare om du måste köra, men så länge du utan svårigheter når ner till pedalerna och mår bra kan du köra bil hela graviditeten.
Läs mer om rekommendationer för gravida i vår konsumentupplysning.
Konsumentupplysning: GravidaDe flesta biltillverkare erbjuder någon form av urkoppling av krockkudden. Tidigare var det vanligt med fysisk bortmontering, men idag förekommer ofta avstängning med hjälp av nyckel eller strömbrytare. Vissa bilmodeller kan även fås helt utan airbag på passagerarplatsen.
Många föräldrar känner en oro över att den urkopplade krockkudden ändå ska lösa ut. Men oavsett vilken metod man använder för att stänga av krockkudden anses det vara tillförlitligt, och alltså helt säkert att placera ett barn på passagerarplatsen när airbagen är avstängd. För säkerhets skull rekommenderas dock att man låter krockkudden vara avstängd under hela den period som man har barn i bilen.
Med tanke på att ingen under 140 cm och i bilstol/kudde (upp till ca 10-12 år) kan sitta framför en krockkudde, så är krockkudden tyvärr ett dilemma att ta ställning till i ganska många år som barnfamilj. Alternativet som återstår om man inte litar på urkopplingen är att byta bil.
I en bil får du inte ta med fler passagerare än vad bilen är registrerad för, och den som åker med skall sitta på en plats som är avsedd för passagerare och som är utrustad med bilbälte.
Transportstyrelsen kan dock i visst fall medge undantag från bestämmelserna om antalet passagerare.
Bagageutrymmet på kombibilar är inte avsett för passagerare såvida det inte finns särskilda säten. Utrymmet är en deformationszon, som tar upp en del av kollisionskraften om man blir påkörd.
På Transportstyrelsens hemsida kan du läsa mer om regler för passagerare i bil.
PassagerareDet finns en rad olika bilar på marknaden som har en extra sätesrad. Antingen som fast monterad eller som tillbehör.
Ur säkerhetsynpunkt är det viktigt att du frågar efter vilket resultat bilmodellen fått i EuroNCAPS tester eller Folksams ranking.
Generellt tar NTF avstånd från de så kallade stadsjeeparna. På grund av sin storlek och design sätter de ofta mindre bilars deformationszoner ur spel. Ofta ger de också ett sämre skydd för sina passagerare vid singelolyckor, jämfört med en vanlig bil med bra säkerhet.
Hos Transportstyrelsen kan du söka utbildare och provanordnare nära dig.
Sök utbildare och provanordnareGrundregeln är att lasten ska vara så förankrad att den inte förskjuts eller faller av. Det är enligt trafikförordningen föraren av fordonet som ansvarar för att lasten är säkrad på sådant sätt att den inte kan utgöra någon fara. Vid en allvarlig olycka kan du åtalas för exempelvis vårdslöshet i trafik.
Viktigt att tänka på är också att kontrollera i dina fordonshandlingar vad som är den högsta rekommenderade vikt på bilens tak. Tänk på att last på biltaket dessutom förändrar bilens köregenskaper (stabilitet).
Läs mer om säkring av last på Transportstyrelsens hemsida.
LastsäkringSkjuter lasten ut mer än en meter framför eller bakom fordonet måste man tydligt utmärka lastens yttersta del, till exempel med en gul eller röd flagga. I mörker eller vid dålig sikt måste man istället använda lykta och reflexer, som visar vitt ljus framåt och rött ljus bakåt.
Grundläggande regler i trafikförordningen för last på fordon är att man inte lastar så att förarens sikt eller möjligheter till manövrering hindras, eller att föreskrivna körriktningstecken, stopptecken, lyktor eller strålkastare skyms.
Dessutom får last inte medföras så att den kan utgöra fara för person, orsaka skador på egendom eller försvåra körningen av fordonet. Lasten ska också vara förankrad.
Läs mer och last och lastsäkring på Transportstyrelsens hemsida.
Lastsäkring40 km/tim är högsta tillåtna hastighet med en obromsad släpvagn, vars totalvikt (eller tjänstevikt om vagnen inte är lastad) överstiger halva dragfordonets tjänstevikt.
80 km/tim är högsta tillåtna hastighet med en obromsad släpvagn, vars totalvikt (eller tjänstevikt när vagnen inte är lastad) inte överstiger halva dragfordonets tjänstevikt, dock högst 750 kg.
Med hjälp av Transportstyrelsens släpvagnskalkylator kan du ta reda på om du får dra en specifik släpvagn eller husvagn med din bil, samt hur fort du får köra.
SläpvagnskalkylatorJa. Ett avställt fordon får brukas om det ställts av på ägarens begäran, för färd kortaste lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsorgan enligt 4 kap. 2 § fordonslagen.
I dagsljus ska du använda halvljus eller varselljus.
Du kan läsa mer om bilens belysning på Transportstyrelsens hemsida.
FordonsbelysningHalvljus (både bak och fram) ska användas i mörker, skymning, gryning och vid dålig sikt.
Varselljuset får användas i dagsljus, med eller utan positionsljus bak. Har bilen ljussensor tänds inte bakljuset automatiskt, vilket är tillåtet.
Dimljus får du bara använda i stället för halvljus vid dimma eller kraftig nederbörd, inte tillsammans med halvljus. Orsaken är att halvljus i kombination med dimljus bländar mötande för mycket.
Bilrutan i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta, alltså sidorutorna fram. Solfilmen får inte heller ge störande reflexer eller risk att blända andra trafikanter.
Enligt bilprovningen har de flesta nya bilar något tonade rutor, som redan ligger på gränsen. Det gör att det inte finns något utrymme för att sätta på egen solfilm.
Varningstriangel ska sättas ut om du blivit stående på en körbana eller vägren och inte genast kan flytta fordonet. Detta gäller alltid om den tillåtna hastigheten på platsen är högre än 50 km/tim och det är förbjudet att stanna eller parkera. Tänk på att det även gäller släpfordon.
Varningstriangel ska också sättas ut om ditt fordon blivit stående i en plankorsning. Du måste då vidta de åtgärder som behövs för att varna andra trafikanter och förare av järnvägståg eller spårvagn.
Du måste också sätta ut varningstriangel om du av något annat skäl än t ex motorfel parkerat på en körbana utanför tättbebyggt område och väderleksförhållandena eller annat gör det svårt att i tid se fordonet.
Varningstriangel tillhör bilens utrustning. Föraren av bilen ansvarar för att varningstriangel medförs vid färd.
Det finns inga särskilda bestämmelser för passagerare i husbilar och husvagnar. I stället gäller de allmänna reglerna i trafikförordningen.
I trafikförordningens 4 kap. 10 § 1 st finns bestämmelserna om användning av bilbälte, som innebär att vid färd på väg skall den som färdas i en personbil, en lastbil, en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri sitta på en sittplats som är utrustad med bilbälte om en sådan plats är tillgänglig och skall använda bältet. Den som färdas i en buss på en sådan sittplats som är utrustad med bilbälte skall använda bältet.
Med utgångspunkt från ovanstående bör du alltså avstå från att vistas fritt i en husbil under färd, eftersom du ska sitta på en plats med bilbälte om sådan finns.
Kontakta en återförsäljare till tillverkaren av din bil, dvs om du till exempel har en Volvo så kontaktar du Volvo-återförsäljaren på din ort.
Återförsäljaren installerar dubbelkommando i bilen. Därefter måste du kontakta Bilprovningen för att göra en extra besiktning av bilen.
I vår konsumentupplysning om bilar hittar du information om allt från köpråd och tips till säkerhet, regler och lagar.