NTF
  • NTF
  • |
  • Nyheter
    Nyheter
    • 2025
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • Arkiv
  • Vår kompetens
    Vår kompetens
    • Barn och ungdomar
    • Trafikanter
    • Trafikmiljö
  • Konsumentupplysning
    Konsumentupplysning
    • Marknadsöversikter
    • Bilar
    • Däck
    • Barn i bil
    • Barn i trafiken
    • Cyklar
    • Elsparkcykel
    • Mopeder
    • A-traktor
    • MC och fyrhjulingar
    • Gående
    • Elrullstol och elskoter
    • Lagar och regler
    • Buss, taxi och transporter
    • Trafikmiljö
    • Försäkringar
    • Utbildning
  • Bibliotek
    Bibliotek
    • Informationspaket
    • e-learning
    • Rapporter
    • Referenslitteratur
    • Remisser
    • Övrigt material
  • Frågor och svar
    Frågor och svar
    • Barn i bil
    • Barn i trafiken
    • Gående
    • Cyklar
    • Mopeder
    • Motorcykel
    • Bilar
    • Övriga fordon
    • Säkra transporter
    • Körkort
    • Trafikmiljö
    • Lagar och regler
    • Alkohol och droger
  • Om NTF
    • Organisation
    • Projektverksamheten
    • Styrande dokument
    • Våra partners
    • Medlemskap
    • Historik
  • NTF Anser
    • Hastighet
    • Alkohol, droger och läkemedel
    • Trafikmiljö, drift och underhåll
    • Barn och unga som trafikanter
    • Äldre som trafikanter
    • Gångtrafikanter
    • Cyklister
    • Mopedister
    • A-traktorförare
    • Mopedbilsförare
    • Personbilister
    • Resor i kollektivtrafiken
    • Yrkesförare och upphandling av transporter
  • Press
    • Våra pressmeddelanden
    • Kontakt
    • Mediabank
    • Sociala medier
    • NTF i media
  • NTF i ditt län
    • Blekinge
    • Dalarna
    • FyrBoDal
    • Gotland
    • Gävleborg
    • Halland
    • Jämtland
    • Jönköping
    • Kalmar
    • Kronoberg
    • Norrbotten
    • Skaraborg
    • Skåne
    • Stockholm
    • Sörmland
    • Uppsala
    • Värmland
    • Väst
    • Västerbotten
    • Västernorrland
    • Västmanland
    • Örebro län
    • Östergötland
  • Våra partners
Stäng sidomeny
  • Nyheter
  • Vår kompetens
  • Konsumentupplysning
  • Bibliotek
  • Frågor och svar
  • Om NTF
  • NTF Anser
  • Press
  • NTF i ditt län
  • Våra partners
  1. Hem
  2. Bibliotek
  3. Informationspaket
  4. För äldre
  5. Kapitel 4. Motorcyklar

Kapitel 4

Motorcyklister är också oskyddade trafikanter

Motorcykeln är viktig för många äldre. Motorcykeln kan både förenkla vardagen och bidra till ett aktivt liv med upplevelser och sociala kontakter. Hög ålder är inget hinder för att köra motorcykel. Omdöme och erfarenhet att upptäcka kritiska situationer bidrar till att äldre ofta är säkra MC-förare. De har också lång erfarenhet av att planera sin körning. Även om många äldre motorcyklister fick körkortet på köpet när man tog körkort för bil visar olycksstatistik att äldre MC-förare är säkrare än yngre. Omkring 90 000 personer, eller tjugo procent av de svenska MC-ägarna, är 65 år eller äldre.

Personlig skyddsutrustning

Eftersom en motorcyklist sitter oskyddad på fordonet är skyddsutrustning mycket viktig för att minska skaderisken om en olycka skulle ske. Ju äldre vi blir, desto skörare blir våra kroppar. Köp en ny hjälm regelbundet, helst en integralhjälm som skyddar ansiktet. Kör alltid med heltäckande skyddsutrustning avsedd för motorcykel med godkända skydd; jacka, byxor, stövlar och handskar. Komplettera gärna med ryggskydd och airbagväst.

Motorcykeln

Även om du inte kör särskilt långt behöver din MC regelbunden översyn och service. Bromsvätskor måste fyllas på eller bytas. Däcktrycket är viktigt och även om du kör få mil åldras däcken. Om du inte själv är en duktig mekaniker bör du lämna motorcykeln på service regelbundet.

Tidigare berodde många MC-olyckor på att föraren bromsat omkull. Numera har alla nya motorcyklar låsningsfria bromsar, ABS. vilket halverat dessa olyckor de senaste åren. Väl en MC med ABS och du minskar olycksrisken betydligt.

Vanligaste MC-olyckorna

Den vanligaste skadan hos försäkringsbolagen, oavsett föraren ålder, är faktiskt att föraren vält då motorcykeln stått stilla eller kört i krypfart. Även om dessa olyckor främst ger plåtskador på motorcykeln kan de i värsta fall leda till allvarliga personskador. Tänk på hur du parkerar och glöm inte skivbromslåset när du kör iväg! Att ha god balans är viktigt på MC och kan tränas på kurser.

Hälften av alla dödsolyckor på MC är en kollision med ett annat fordon. Några enkla knep för att minska kollisionsrisken är att sakta ner inför korsningar där det står ett fordon, att aldrig köra mitt i vägen och att ta plats i trafiken vilket gör att du syns bättre. Den allra vanligaste olycksplatsen är en kurva där MC-föraren förlorar kontrollen och kör av vägen. Anpassa farten och kör aldrig över gällande hastighetsgräns. Att gå en kurs med SMC för att lära sig rätt körteknik och körstrategier i kurvor är väl använd tid och pengar.

Gemenskapen är viktig för hälsan

Det är viktigt för hälsan när man blir äldre att leva ett aktivt och socialt liv. Det handlar om att känna meningsfullhet i tillvaron och ha en roll i ett större sammanhang. Att tillhöra och vara en del av MC-gemenskapen är avgörande för många motorcyklister. Under MC-säsongen finns mängder av aktiviteter hos SMC där alla MC-förare är välkomna. Det handlar om fikaträffar, gemensamma utflykter, dagsrallyn, dagsturer och resor i Sverige, Europa och världen.

(Källa: SMS)

 

Föregående Nästa
  • Seniorer i trafiken, Svenska
  • Handledning Seniorer, trafikombud
  • Årshjul, trafikombud
  • Presentation 2018, trafikombud
  • Aktivitetstips, trafikombud
  • Säkra din trafikmiljö
  • Äldre i trafiken, version 2018
  • Äldre i trafiken, Arabiska
  • Äldre i trafiken, Dari
  • Äldre i trafiken, Engelska
  • Äldre i trafiken, Persiska
  • Äldre i trafiken, Somaliska
  • Äldre i trafiken, Tigrinja
  • Seniorer i trafiken
  • Handledning, trafikombud
  • Presentation, trafikombud
  • Årshjul, trafikombud
  • Aktivitetstips, trafikombud
  • Säkra din trafikmiljö
  • Äldre i trafiken, version 2018
  • Äldre i trafiken, Arabiska
  • Äldre i trafiken, Dari
  • Äldre i trafiken, Engelska
  • Äldre i trafiken, Persiska
  • Äldre i trafiken, Somaliska
  • Äldre i trafiken, Tigrinja

NTF

Vår kompetens Bibliotek

Kontakta oss

info@ntf.se

Kontakta oss lokalt

Pressfrågor

 

Ta del av våra nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev  
NTF

Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF är en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker och hållbar trafik. NTF arbetar på ideell och demokratisk grund genom folkrörelser, organisationer, samhällsinstitutioner, företag och enskilda.

  • YouTube
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • RSS