En buss blinkar in vid en busshållplats där skolbarn väntar på att få stiga på.

På egna ben

Två barn springer över ett övergångsställe vid en skola.

På egna ben

Barn ska ha möjlighet att röra sig fritt i sin närmiljö utan risk för att dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Men barnens närmiljö och skolvägar är inte alltid säkra utifrån barnens förutsättningar och mognad. Det är bra för barnen att få gå, eller på andra sätt ta sig till kompisar, skola och fritidsaktiviteter på egen hand. Trafikmiljön ser dock olika ut och barn är olika, så det är inte självklart att det fungerar. Här berättar vi lite mer om barn som befinner sig i trafikmiljö.

En förälder håller två barn i handen och går över ett övergångsställe. Bilden är tagen framifrån.

När kan mitt barn börja gå själv i trafiken?

Barns funktioner är inte fullt utvecklade förrän i tonåren. De har svårt att bedöma avstånd, hastighet, risker, skilja på höger och vänster samt göra flera saker samtidigt. De är också kortare och syns sämre i trafiken. Vuxna får därför inte överskatta barns förmåga att hantera trafik. Barn kan lära sig om trafiksäkerhet, men deras impulser och brist på erfarenhet gör att kunskaperna inte alltid används i praktiken.

För barn som bor nära skolan är gång eller cykel bäst för både hälsa och miljö. Skjutsning ökar trafiken kring skolor och skapar mer oro. Exakt ålder för när barn kan röra sig själva i trafiken varierar, men runt 9–10 år kan de ofta gå själva i måttligt trafikerade miljöer.

Ett alternativ är en ”vandrande skolbuss”, där föräldrar turas om att följa barnen och plockar upp fler längs vägen.

En förskolegrupp med reflexvästar promenerar på en gångväg.

En vandrande skolbuss är ingen vanlig buss

Minska morgonstressen genom att dela på hämtning och lämning med andra familjer. Ni kan turas om att gå eller cykla med barnen, som en vandrande eller cyklande skolbuss. Det skapar en trygg trafikmiljö och hälsosamma vanor för våra barn att gå eller cykla till skolan. Barnen lär sig att vistas i trafiken och får en aktiv vardag med frisk luft och motion. Om exempelvis fem familjer i ett bostadsområde deltar kan varje familj ansvara för en dag i veckan.

Tips till skolan! Informera föräldrar om vandrande skolbussar på föräldramöten. Ta med kartor och klasslistor för att underlätta planering.

En mamma promenerar med sina två barn. Hon bär ett barn i famnen och det andra barnet går bredvid.

Gör så här:

Prata med andra föräldrar och barn och kolla om det finns intresse.

Starta med små mål, någon/några dagar är bättre än inga alls.

Gör ett schema för hela terminen med tider och vem som ansvarar för vilken dag. Se också till att allas telefonnummer finns med.

Bestäm om ni vill ha en gemensam mötesplats som ”hållplats” eller om påstigning ska ske efter vägen.

Bestäm vad som gäller om någon blir sjuk, både för förälder och barn.

Vad gäller kring säkerhet och Vandrande skolbuss?

  • En vandrande skolbuss är en överenskommelse mellan föräldrar och därmed ett gemensamt ansvar för de som ingår i aktiviteten. Bestäm på förhand hur ansvarsfördelningen ska se ut.
  • Tänk på att använda reflexer och reflexvästar under den mörka årstiden.
  • Vid cyklande skolbuss, tänk på att alla ska ha cykelhjälm, gärna också reflexväst, och lyktor och reflexer vid mörker.
  • Välj så trafikvänliga vägar som möjligt. Det är bra att barnen lär sig hitta den säkraste vägen, så blir det tryggare att låta dem gå själva när de blir äldre.
Parkerade bilar utanför en skola

Visste du att...

Varje bil som försvinner utanför skolorna gör skolvägen säkrare.

Barn som promenerar eller cyklar på morgonen får bättre inlärningsförmåga, är friskare och orkar med dagen bättre.

Daglig fysisk aktivitet bidrar till att minska risken för diabetes och övervikt, både för vuxna och barn.

Fysisk aktivitet hjälper till att bygga upp skelettet och minskar risken för benfrakturer senare i livet.

Fysisk aktivitet leder till ökat självförtroende, välbefinnande och bättre kondition.

När barn går/cyklar till skolan lär de känna sin närmiljö och blir mindre beroende av föräldrarnas tid och vilja att skjutsa.

Om ett barn har 2 km till skolan, tar det cirka 8 minuter att cykla och 20 minuter att gå.

Cykla på egen hand

Ditt barn vill cykla själv till skolan eller fritidsaktiviteten. Alldeles för tidigt, tänker du kanske. Hur vet man när ens barn är moget att cykla på egen hand?  

En grupp skolbarn cyklar tillsammans.

När är mitt barn redo att cykla på egen hand i trafiken?

Det finns många starka skäl för att barn ska cykla eller gå till skola och till fritidsaktiviteter. Barn som är aktiva på vägen till och från skolan får bättre hälsa, har lättare att koncentrera sig och grundlägger miljövänliga resvanor för resten av livet. De får också övning i att vistas i trafik, och trafiksituationen runt skolan blir tryggare när färre föräldrar skjutsar sina barn med bil. 

Trafikmiljön för barn har på många platser blivit säkrare de senaste åren. Fler cykelbanor och hastighetsdämpande åtgärder som till exempel farthinder gör att väldigt få barn omkommer i trafiken.

Det är svårt att säga en exakt ålder för när barnet är redo, dels för att barn utvecklas olika och har olika erfarenhet av att vistas i trafik, men framför allt för att trafikmiljön ser så olika ut. I en trafikmiljö med säkra cykelbanor och ett fåtal korsningar med lite trafik som håller låg hastighet kan även yngre barn ta sig fram på egen hand. 

En vuxen och ett barn cyklar på en asfalterad cykelbana. Det är sommar och båda har hjälm på huvudet.

Cykla och titta på riskerna tillsammans

Innan du släpper iväg ditt barn på egen hand bör ni cykla vägen tillsammans. Titta på trafikmiljön och resonera om riskerna. Om barnet måste korsa en väg kan ni gemensamt välja den säkraste övergången och bestämma att där kliver man av cykeln och går. Fundera tillsammans på om det finns bättre och sämre vägar att välja. Kanske kan du börja med att låta barnet cykla en bit av vägen själv. 

Med hjälp av NTF:s verktyg #Minskolväg kan ni kartlägga vägen till skolan eller fritidsaktiviteten och få en säkerhetsbedömning direkt i mobilen. 

Det bästa sättet att förbereda ditt barn på att cykla utan vuxensällskap är att cykla mycket tillsammans. I måttligt trafikerad miljö kan man cykla tillsammans när barnet är i 7-8 års ålder. Ni bör dock välja att gå över korsningar. För cykling i mer trafikerade miljöer bör man vänta lite till. Vinglar barnet till samtidigt som bilar passerar, kan otäcka olyckor uppstå. Till och med det år barnet fyller 8 år får barnet cykla på trottoaren om det inte finns någon cykelbana. 

På en del skolor organiserar föräldrarna vandrande eller cyklande skolbuss. Föräldrarna turas då om att gå eller cykla med barnen till skolan. Hör bland föräldrarna på ditt barns skola om ni kan göra det!

För att klara sig i trafiken brukar man säga att man ska:

  • se och synas över bilar (vara tillräckligt lång) 
  • ha ett utvecklat synfält 
  • uppfatta varifrån ljud kommer 
  • kunna avgöra hastigheter och avstånd 
  • kunna ta en annan persons perspektiv 
  • uppfatta, förstå och bedöma olycksrisker 
  • ha utvecklad simultankapacitet 
  • kunna överblicka en komplicerad trafiksituation 
  • förstå trafiksystemet och sin roll i det 

Många av de här förmågorna utvecklas först i 10-12 års ålder. Innan dess har inte barn biologiska förutsättningar att hantera trafiken och samspela med andra trafikanter. Förmodligen lever inte alla 12-åringar upp till alla dessa krav, särskilt inte de sista, och i miljöer med mycket trafik kan det finnas skäl att vänta längre.

Ett barn och en förälder cyklar på en gång- och cykelbana. Båda har hjälm på huvudet.

Ditt ansvar som förälder 

Många skolor har en regel som säger att eleverna får cykla till skolan från årskurs 4. Det betyder inte att alla barn är redo att cykla på egen hand då. Kom ihåg att det är du som förälder som känner ditt barn bäst. Skolans regler är bara generella. Det är ditt ansvar att bedöma om barnet har tillräckligt mycket övning i att cykla och är moget att hantera trafikmiljön. Det är också du som vet hur just ditt barns skolväg ser ut. Om det är cykelbana hela vägen är det en bra idé att låta barnet cykla. Om trafiken är starkt begränsad och går i låg hastighet kanske barnet kan cykla även på väg, beroende på barnets mognad. 

Det finns forskning som visar att föräldrar som inte ger upp, utan ständigt påminner sina barn om att använda cykelhjälm också påverkar barnen att använda hjälm. Vid en olycka kan cykelhjälmen rädda liv, eller utgöra skillnaden mellan ett fortsatt friskt liv och ett liv med kroniska skador. Paradoxalt nog minskar barns hjälmanvändning ungefär samtidigt som de börjar cykla i trafikerade miljöer. Då ökar också huvudskador bland barn som är med om cykelolyckor.

Närbild på ett barn med knäskydd som kör skateboard på en asfalterad väg.

Lekfordon

Vad gäller när barnet vill använda lekfordon som bobbycar, trehjuling, balanscykel/springcykel, sparkcykel, skateboard och batteridrivna fyrhjulingar? Läs mer här.

Vanliga frågor om gående

Här hittar du svar på några vanliga frågor om gående.

När är ett barn moget att vistas i trafiken på egen hand?

Barn måste vara i trafiken för att lära sig att hantera den. Det är därför bra att gå tillsammans med ditt barn till skolan, kompisar och fritidsaktiviteter. Titta tillsammans på hur trafikmiljön ser ut och diskutera vilken väg som är säkrast, så ökar möjligheterna för att ditt barn är bra rustat.

Innan ett barn ger sig ut på egen hand behöver du som vuxen fundera på hur trafikmiljön ser ut där barnet ska gå. Behöver barnet korsa någon bilväg? Hur stor är vägen och hur ser hastigheten ut där? Hur ser övergången ut i så fall? Finns det skymd sikt eller andra risker?

Trafikmiljön ser olika ut och barn är olika, det är därför svårt att ange en exakt ålder då de flesta barn klarar att vistas i trafiken på egen hand. En grov tumregel kan vara att barn kan gå till skolan i måttligt trafikerade miljöer vid 9–10 års ålder.

Vilken sida av vägen ska jag gå på?

Som gående ska du använda gångbana eller vägren. Finns det ingen gångbana eller vägren ska du använda cykelbana eller körbana. Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.  (7 kap 1 § Trafikförordningen)

Var ska reflexen sitta för att jag ska synas i mörkertrafiken?

Reflexer bör sitta lågt för att du ska synas så bra som möjligt i bilens halvljus när det är mörkt. Reflexerna bör också vara synliga från flera håll. Reflexer syns bäst när de är i rörelse, därför är det bra att ha en reflex som hänger i ett snöre eller på armar och ben. Det finns också reflexband som du kan använda runt fot- och handleder.

Komplettera gärna dina reflexer med en reflexväst. 

Fler frågor och svar

Gående
En grupp skolbarn cyklar tillsammans.

Mer om trygga skolvägar

Här finns länkar till material, case och andra källor för mer kunskap.

Barn och unga som trafikanter
NTF Anser
Cyklister
NTF Anser
Resor i kollektivtrafiken
NTF Anser

Har du några frågor? Kontakta oss.