Dubbdäck på cykel blir allt vanligare och finns att köpa hos i princip alla välsorterade cykelhandlare. När NTF frågade vintercyklister vad de använde för däck svarade två av tre att de använder dubbdäck och de allra flesta är nöjda med sina dubbdäck. Dubbdäck klarar halka och is mycket bättre än vanliga däck.
Antalet dubbar på dubbdäcken varierar från hundra dubbar till tvåhundra eller mer. Däck med tät dubb har bäst väggrepp. De är också mest uppskattade av vintercyklisterna i NTF:s enkätundersökning år 2020. Vinterdäck utan dubb har betydligt sämre väggrepp än dubbdäck.
I VTI:s och Länsförsäkringars test från år 2018 får Schwalbe marathon winter (raceguard) och Suomi Tyres W 240 bäst betyg. På tredje plats kommer Clas Ohlsons dubbdäck, som utmärker sig som lättmanövrerat och med god sidostabilitet vid framhjulsbromsning. De tre däckmodellerna får även högst betyg i Testfaktas undersökning år 2018. Testfaktas testmetoder skiljer sig från VTI:s och de ger däcket från Clas Ohlson bäst betyg.
Uppfattningar om att det är krångligt, dyrt eller ger försämrad körkänsla kan få en del cyklister att sladda runt på sina sommardäck hela vintern. Det stämmer att däcket är dyrare och mer trögcyklat än sommardäck, men det är ett billigt sätt att undvika olyckor. Skillnader i rullmotstånd märks mer vid högre hastigheter och påverkas inte bara av hur tät dubb däcket har, utan även däckets gummiblandning och typ av punkteringsskydd. Schwalbes kevlarförstärkta punkteringsskydd K-guard ger till exempel ett högre rullmotstånd än det nylonbaserade punkteringsskyddet raceguard.
När du köper nya dubbdäck ska du cykla in dem på barmark. Det gör att körkänslan förbättras, däcken håller längre och dubbarna sitter bättre. Det är vanligt att dubbar ramlar av. Undersök därför redan innan köpet om det finns lös dubb att köpa till ditt däck.
Cyklisterna i NTF:s undersökning har olika lösningar för att växla mellan barmark och vinterväglag. Några berättar att de har två uppsättningar hjul. Dagar då det är risk för halka byter de till ett hjul med dubbdäck. Att byta hjulet på cykeln är enklare än att byta däck. Andra cyklister har två cyklar, en med och en utan dubbdäck, som de växlar mellan beroende på väder. Ur trafiksäkerhetssynpunkt går det dock bra att cykla med dubbdäck även vid barmarksförhållanden.
En del cyklister väljer att bara ha ett dubbdäck. Det är bättre än att inte ha något dubbdäck, men inte lika säkert som att ha två dubbdäck. Väljer man ändå att bara ha ett dubbdäck är det säkrast att ha det på framhjulet.
Ett vanligt knep bland vintercyklister är att lätta på däcktrycket och på så sätt få bättre väggrepp när kylan kommer. Väggreppet blir bättre för både dubbdäck och sommardäck när man lättar på trycket. Ett sommardäck med lågt däcktryck ger dock inte alls samma väggrepp som ett dubbdäck. Även ett välpumpat dubbdäck har bättre väggrepp än ett sommardäck med lågt tryck.
Rekommenderat däcktryck skiljer sig mellan olika däckmärken och anges på däckets sidvägg (anges i PSI eller Bar). Ibland anges ett intervall. Högre däcktryck ger en mer lättcyklad känsla, minskat däckslitage och minskad risk för punktering. Lägre däcktryck ger generellt sett bättre väggrepp och högre komfort.
Vänta inte på den första snön, utan byt i god tid. Överraskande halka orsakar många olyckor så byt innan halkan kommer. Om du ska köpa nya dubbdäck behöver du tid för att cykla in däcken på barmark.
..halklyckor ofta sker i anslutning till kraftiga backar, så ta det extra försiktigt där!
Vill du ha mer kunskap? Här finns länkar till material, rapporter och andra källor för mer kunskap.
Vad tycker NTF om vintercykling?
NTF Anser: Läs mer...NTF:s undersökning
Sammanställning av webbenkätVTI:s dubbdäckstest
Vinterdäck till cykel: ett jämförande testTestfaktas dubbdäckstest
LaboratorietestInnehåll på sidan: