Ung kvinna som cyklar över en cykelpassage

Cykel

Cyklist på en gång- och cykelbana

Vad kan du göra för att öka din säkerhet när du cyklar

Cyklar, elcyklar och elsparkcyklar är smidiga och miljövänliga transportmedel. De är särskilt praktiska i tätorter, där du ofta tar dig fram både snabbare och enklare än med bil. Dessutom är de enkla att parkera. Men det är också viktigt att färdas säkert – det handlar om att välja rätt fordon, utrusta det korrekt och skydda dig själv med hjälm eller annan lämplig skyddsutrustning. Här hittar du information om allt från köpråd och tips till säkerhet, regler och lagar.

Vad vill du veta mer om?

Frågor att ställa sig inför cykelköp

  • Hur ofta cyklar jag?
  • Vilken miljö cyklar jag i: enbart stadstrafik eller även landsvägstrafik och skogen?
  • Är terrängen kuperad eller platt? Behöver jag få eller många växlar?
  • Behöver jag en cykelkorg?
  • Ska cykeln ha stora eller små hjul, grova däck eller standarddäck?
  • Behöver jag en automatväxel?
  • Behöver jag ett kedjeskydd, fram- och bakskärmar, pakethållare?
  • Finns det ett bra och godkänt lås på cykeln?
  • Finns belysning- och reflexer på cykeln eller måste det köpas till?
  • Hur ska styret vara utformat, rakt eller bockstyre?
  • Hur vill jag att sadeln ska vara utformad, bred, smal, fodrad?
Cyklist som cyklar på snö.

Vinterdäck för cykel

Det finns inget lagkrav på vinterdäck vid vinterväglag för cyklar, men dubbade däck gör vintercyklingen säkrare. Cykelturen går lättare med dubbdäck, både på hårt packad eller lös snö och på is.

 

Dubbdäck på cykel blir allt vanligare och finns att köpa hos i princip alla välsorterade cykelhandlare. Uppfattningar om att dubbdäck är krångligt, dyrt eller ger försämrad körkänsla kan få en del cyklister att sladda runt på sina sommardäck hela vintern. Det stämmer att däcket är dyrare och mer trögcyklat än sommardäck, men det är ett billigt sätt att undvika olyckor. Skillnader i rullmotstånd märks mer vid högre hastigheter och påverkas inte bara av hur tät dubb däcket har, utan även däckets gummiblandning och typ av punkteringsskydd. 

 

En del cyklister väljer att bara ha ett dubbdäck. Det är bättre än att inte ha något dubbdäck, men inte lika säkert som att ha två dubbdäck. Väljer man ändå att bara ha ett dubbdäck är det säkrast att ha det på framhjulet.

Att tänka på vid vintercykling:

  • Ha ett lägre däcktryck. Ett vanligt knep bland vintercyklister är att lätta på däcktrycket och på så sätt få bättre väggrepp när kylan kommer.
  • Vänta inte på den första snön, utan byt till vinterdäck i god tid. Överraskande halka orsakar många olyckor så byt innan halkan kommer.
  • Cykla in nya dubbdäck på barmark innan du använder dem på halt eller snötäckt underlag. På så sätt håller däcken längre och dubbarna sitter bättre.
  • Välj ett dubbdäck med tät dubb (200 dubb eller mer). Det ger bäst väggrepp. Allround-däck och vinterdäck utan dubb har betydligt sämre väggrepp.  
  • Halklyckor sker ofta i anslutning till kraftiga backar, så ta det extra försiktigt där!

Konsumentguide

Som konsument har du rätt att kräva trafiksäkerhet – både i produkter, tjänster och trafikmiljö. Genom dina val och krav kan du påverka aktörer som politiker, myndigheter och företag att arbeta för en säkrare trafik. I våra konsumentguider har vi samlat ett urval av produkter och tjänster, samt var du hittar dem. Guiderna är därmed inte heltäckande.

Vanliga frågor om cykel

Här hittar du svar på några vanliga cykelfrågor.

Hur ska min cykel vara utrustad?

Vid färd i mörker måste cykeln enligt lag vara utrustad med både belysning och reflexer.

Belysning framåt:
Strålkastare som avger vitt eller gult ljus framåt av sådan ljusstyrka att fordonet kan framföras på ett betryggande sätt.

Belysning bakåt:
Lykta som visar rött ljus bakåt (baklykta).

Reflexanordningar:
Framtill - reflex som återkastar vitt sken.
Baktill - reflex som återkastar rött ljus.
Åt sidan - reflex(er) som återkastar orangegult ljus.

Läs mer om vilka lagar och regler som gäller för cykel i vår konsumentupplysning.

Lagar och regler för cykel
När ska jag byta till dubbdäck på cykeln?

Vänta inte på den första snön, utan byt i god tid. Överraskande halka orsakar många olyckor så byt innan halkan kommer. Om du ska köpa nya dubbdäck behöver du tid för att cykla in däcken på barmark. Ett däck med tät dubb (200 dubb eller mer) ger bäst väggrepp. Allround-däck och vinterdäck utan dubb har betydligt sämre väggrepp.  

Läs mer om dubbdäck och vintercykling i vår konsumentupplysning.

Cykla på vintern
Hur ska cykelhjälmen sitta?

Det är viktigt att hjälmen sitter bra och inte för löst. Den ska sitta så pass hårt att den inte kan ramla av, hamna snett eller skjutas bakåt och lämna pannan fri. Remmarna ska vara så hårt åtdragna att man kan sätta in två fingrar mellan hakan och hakremmen.

Hjälmen ska täcka panna, bakhuvud och hjässa. Särskilt viktigt är det att hjälmen inte sitter för långt bak på huvudet, eftersom ca 70 procent av islagen vid cykelolyckor mot huvudet träffar pannan och tinningen.

En säker hjälm ska vara CE-märkt. Kontrollera även att den är märkt EN 1078, det betyder att den ska användas vid cykling. Vi rekommenderar inga särskilda märken, alla CE-godkända hjälmar godkända för cykling är bra.

Läs mer om cykelhjälmar i vår konsumentupplysning.

Cykelhjälm
Får jag skjutsa på cykel?

Ja, men bara om cykeln är byggd för det - vilket den oftast inte är. Om cykeln har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får man dock skjutsa ett barn under 10 år om man fyllt 15 år och två barn under 6 år om man fyllt 18 år. (6 kap 3 § TF)

Ett "lämpligt säte" kan till exempel vara en barnsits. NTF rekommenderar en cykelsits godkänd enligt EN14344 - vilket är ett bevis på att sitsen uppfyller de europeiska kvalitets- och säkerhetskraven. En cykelsits som är godkänd för 22 kg är att föredra om sele och fotstöd kan ställas in så att de passar mindre barn.

Vänd dig till en cykelaffär där du får hjälp att prova ut en cykelsits som passar för ditt barn och som passar din cykel.

Det är också bra att försäkra sig om att:

  • Sitsen har kanter på sidan så att barnet inte kan ramla ut eller luta sig långt ut åt sidan.
  • Fotstödet är utformat så att foten inte kan röra sig och hamna i hjulet.
  • Ryggstödet är tillräckligt högt.

Lär mer om att skjutsa på cykel i vår konsumentupplysning.

Skjutsa barn på cykel

Fler frågor och svar

Cykel

Lyssna på vår podcast!

Kunskapspodd om trafiksäkerhet! I vår podcast Liv och trafik kan du lyssna på intervjuer om aktuell forskning, framgångsrik praxis och trafikpolicys.

En mamma och ett barn cyklar bredvid varandra på en gång- och cykelbana i stadsmiljö.

Vill du ha mer kunskap?

Här finns länkar till material, rapporter och andra källor med mer information.

Cyklister
NTF Anser
Så väljer du hjälm till ditt barn
Nationell rekommendation
Cykla säkert - på lätt svenska
Informationspaket
För skolbarnsföräldrar
Informationspaket
Material till grundskolan
Trafiken i skolan
Hjälmtester 2025: Vuxenhjälmar
Folksam
Hjälmtester 2025: Barnhjälmar
Folksam
Ökad och säker cykling
NTF Rapport

Har du några frågor? Kontakta oss.