Läs mer
I vår konsumentupplysning om cyklar hittar du information om allt från köpråd och tips till säkerhet, regler och lagar.
Vid färd i mörker måste cykeln enligt lag vara utrustad med både belysning och reflexer.
Belysning framåt:
Strålkastare som avger vitt eller gult ljus framåt av sådan ljusstyrka att fordonet kan framföras på ett betryggande sätt.
Belysning bakåt:
Lykta som visar rött ljus bakåt (baklykta).
Reflexanordningar:
Framtill - reflex som återkastar vitt sken.
Baktill - reflex som återkastar rött ljus.
Åt sidan - reflex(er) som återkastar orangegult ljus.
Läs mer om vilka lagar och regler som gäller för cykel i vår konsumentupplysning.
Lagar och regler för cykelCykelreflexer ska vara typgodkända. Bestämmelser om reflexer på cykel finns i Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar.
Läs mer om reflexer till cykelnPakethållare och eventuella lådor (på lastcykel) har en maxlast. Kontrollera vad som gäller för just den cykel du använder. Lasten får inte påverka hur cykeln kan köras eller på något sätt utgöra fara. Enligt Trafikförordningen (kap 3) måste lasten bland annat vara säkert fastsatt och får inte skymma sikt, orsaka fara eller hindra manövrering.
Trafikförordningen kap 3Ja, det är tillåtet. Tänk bara på att du inte får transportera så mycket gods att det skymmer sikten eller att cykeln inte kan manövreras säkert. Följ tillverkarens angivelse om maxvikt och spänn fast lasten ordentligt, så att cykeln är balanserad och lasten inte glider av.
En vanlig cykel är inte byggd för att klara eldrift. Elmotorn kan till exempel påverka cykelns stabilitet och köregenskaper på ett negativt sätt. Tänk också på att högre hastigheter ställer högre krav på bromsar och däck och att din cykel kommer utsättas för större slitage. Det är därför tveksamt om det är att rekommendera att bygga om sin cykel till en elcykel.
Om du ändå köper en ombyggnadssats bör du förvissa dig om att den är CE-märkt och uppfyller kraven i EU-standarden EN 15194:2017, samt att du har tillräckliga tekniska kunskaper för att montera motorn korrekt. Läs igenom monteringsanvisningen noggrant före köp. Kontrollera att motorns effekt inte överstiger 250 w eller har en högre hastighet än 25 km/tim. Det finns flera starkare modeller på marknaden, men de uppfyller då inte kraven på vad som är en elcykel. Troligtvis skulle din ombyggda cykel då istället klassas som en moped klass I eller II och med det följer krav på körkort/förarbevis, trafikförsäkring med mera.
Läs mer om elcyklar i vår konsumentupplysning.
ElcykelVänta inte på den första snön, utan byt i god tid. Överraskande halka orsakar många olyckor så byt innan halkan kommer. Om du ska köpa nya dubbdäck behöver du tid för att cykla in däcken på barmark. Ett däck med tät dubb (200 dubb eller mer) ger bäst väggrepp. Allround-däck och vinterdäck utan dubb har betydligt sämre väggrepp.
Läs mer om dubbdäck och vintercykling i vår konsumentupplysning.
Cykla på vinternEn del cyklister väljer att bara ha dubbdäck på framhjulet. Det är bättre än att inte ha något dubbdäck, men inte lika säkert som att ha två dubbdäck. Väljer man ändå att bara ha ett dubbdäck är det säkrast att ha det på framhjulet.
Läs mer om dubbdäck och vintercykling i vår konsumentupplysning.
Cykla på vinternRekommenderat däcktryck skiljer sig mellan olika däckmärken och anges på däckets sidvägg (anges i PSI eller Bar). Ibland anges ett intervall. Vilket däcktryck du ska ha beror på din vikt och typ av däck, men det är också en smaksak. Högre däcktryck ger en lättcyklad känsla, minskat däckslitage och minskad risk för punktering. Lägre däcktryck ger generellt sett bättre väggrepp och högre komfort.
Ett vanligt knep bland vintercyklister är att lätta på däcktrycket och på så sätt få bättre väggrepp när kylan kommer. Väggreppet blir bättre för både dubbdäck och sommardäck när man lättar på trycket. Ett sommardäck med lågt däcktryck ger dock inte alls på långa vägar samma väggrepp som ett dubbdäck. Även ett välpumpat dubbdäck har bättre väggrepp än ett sommardäck med lågt tryck.
Sedan 2005 är det lag på att cykelhjälm ska användas av den som är under 15 år och färdas med en tvåhjulig cykel. Detta gäller både om man cyklar själv eller blir skjutsad. Hjälmkravet gäller även om man cyklar inom inhägnat område.
Barn och ungdomar under 15 år som inte använder hjälm kan stoppas av polisen men inte bötfällas. Föräldrar eller andra personer som fyllt 15 år kan däremot bötfällas, om de på sin cykel skjutsar ett barn som inte har cykelhjälm.
Även om lagen bara gäller för barn anser NTF att cykelhjälmslagen borde omfatta alla. Det finns cykelhjälmslag i ett tiotal andra länder och där har man sett en klar minskning i antalet olyckor.
Ntf Anser om CyklisterEn Europastandard, En 1078, för cykelhjälmar har antagits inom EU. I Sverige är det SP (Sveriges Provnings-och Forskningsinstitut) som testar hjälmarna. I övriga Europa finns andra institut som testar hjälmar. Gemensamt för dessa är att hjälmarna testas efter samma standard och får en CE-märkning som betyder att hjälmen uppfyller de krav som ställs i EG-direktiven för personlig skyddsutrustning. Hjälmar måste CE-märkas för att få marknadsföras inom Europa.
Läs mer om cykelhjälmar i vår konsumentupplysning.
CykelhjälmNTF genomför inga tester av cykelhjälmar, men vi kan ge dig ett antal köpråd som kan göra det lättare att välja rätt cykelhjälm.
Folksam genomför regelbundet tester av cykelhjälmar.
Ta del av 2025 års cykelhjälmstestDet är viktigt att hjälmen sitter bra och inte för löst. Den ska sitta så pass hårt att den inte kan ramla av, hamna snett eller skjutas bakåt och lämna pannan fri. Remmarna ska vara så hårt åtdragna att man kan sätta in två fingrar mellan hakan och hakremmen.
Hjälmen ska täcka panna, bakhuvud och hjässa. Särskilt viktigt är det att hjälmen inte sitter för långt bak på huvudet, eftersom ca 70 procent av islagen vid cykelolyckor mot huvudet träffar pannan och tinningen.
En säker hjälm ska vara CE-märkt. Kontrollera även att den är märkt EN 1078, det betyder att den ska användas vid cykling. Vi rekommenderar inga särskilda märken, alla CE-godkända hjälmar godkända för cykling är bra.
Läs mer om cykelhjälmar i vår konsumentupplysning.
CykelhjälmDet kan vara svårt att hitta cykelhjälm till små barn. Ta gärna hjälp av vår marknadsöversikt om Cykelhjälmar.
När du köper en cykelhjälm till ett litet barn kan du tänka att hjälmen får vara så stor att man får in ett finger mellan huvudet och hjälmen. Små barn bör ha en tunn mössa under hjälmen, sedan kan man reglera storleken med de extra skumgummikuddarna som följer med hjälmen eller ratten i nacken.
Ja, efter noggrann kontroll. Djupa repor kan påverka skyddsegenskaperna. Om ett barn som ska använda en hjälm som t ex gått i arv är det dessutom viktigt att ställa in storleken efter barnets huvud.
En tunn mössa påverkar inte hjälmens skyddsegenskaper. Men tänk på att remsystemet måste justeras.
Det går utmärkt att cykla med en skidhjälm (men du får en försämrad säkerhet om du åker skidor med en cykelhjälm).
Hastighetgränserna gäller för alla slag av fordon, alltså även för cykel. Du ska med andra ord följa skyltarna i trafiken.
Till och med det år man fyller 8 år får man cykla på gångbanan om cykelbana saknas.
För att räknas som gångbana krävs att den är markerad med vägmärke alternativt annan anvisning t.ex målad på marken eller att den är upptagen i lokal trafikföreskrift som gångbana. Trafikanter av alla slag är skyldiga att följa anvisning, bl.a. genom vägmärken. Med utgångspunkt från detta kan en cyklist (straffmyndig) få böter enligt ansvarsbestämmelserna trafikförordningens 14 kap.
I dag är det inte straffbart enligt lag att cykla onykter då det inte finns någon specifik promillegräns för cyklister. Du kan däremot dömas för vårdslöshet i trafik eller grov vårdslöshet i trafik enligt Trafikbrottslagen om du uppträder vårdslöst i trafiken. Trafikbrott av olika slag kan innebära körkortsåtgärder.
Det finns inga lagar och paragrafer som reglerar vilka däck man får ha på cykeln. Alltså får man ha vilka däck som helst.
Dubbdäck är utmärkt för att öka säkerheten när man cyklar på halt underlag på vintern.
Enligt lagen så behöver inte cykeln ha kedjeskydd, men det är att föredra då det är lätt hänt att byxbenet eller liknande kan fastna i kedjan.
Ja, eftersom du som cyklist är fordonsförare. Det innebär att du är skyldig att stanna vid stopplinje eller, om stopplinje saknas, omedelbart innan du kör in på den korsande vägen. Dessutom har du väjningsplikt mot alla fordon på denna.
Nej, men det är tillåtet att leda cykeln mot enkelriktat.
Vid möte ska fordon hålla till höger (högertrafik), omkörning ska ske till vänster. Gående ska om möjligt gå på den vänstra sidan.
Ja, sedan 1 augusti 2018 är det tillåtet att cykla på bilvägen, även om det finns en cykelbana. Den grundläggande bestämmelsen är att cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II vid färd på väg skall föras på cykelbana om sådan finns. Om särskild försiktighet iakttas får dock cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana om den cyklande har fyllt 15 år och den högsta tillåtna hastigheten på körbanan är högst 50 k,/tim. Det är också tillåtet att använda körbanan när det i övrigt är mer lämpligt med hänsyn till färdmålets läge.
Cyklar med fler än två hjul eller med cykelkärra får använda körbanan, även om cykelbana finns, om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd.
Huvudregeln är att cyklister skall färdas efter varandra. Den regeln gäller inte bara på körbanan utan också på vägrenen och cykelbanan. Finns det tillräckligt med utrymme, får man dock köra i bredd, om det kan ske utan fara eller olägenhet. (6 kap 1 § trafikförordningen)
Ja, men bara om cykeln är byggd för det - vilket den oftast inte är. Om cykeln har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får man dock skjutsa ett barn under 10 år om man fyllt 15 år och två barn under 6 år om man fyllt 18 år. (6 kap 3 § TF)
Ett "lämpligt säte" kan till exempel vara en barnsits. NTF rekommenderar en cykelsits godkänd enligt EN14344 - vilket är ett bevis på att sitsen uppfyller de europeiska kvalitets- och säkerhetskraven. En cykelsits som är godkänd för 22 kg är att föredra om sele och fotstöd kan ställas in så att de passar mindre barn.
Vänd dig till en cykelaffär där du får hjälp att prova ut en cykelsits som passar för ditt barn och som passar din cykel.
Det är också bra att försäkra sig om att:
Lär mer om att skjutsa på cykel i vår konsumentupplysning.
Skjutsa barn på cykelFör att transportera barn på cykel finns det flera alternativ:
Det är viktigt att alltid använda godkända säkerhetsanordningar och att barnet bär hjälm. Barn under 7 år ska använda småbarnshjälm med grönt spänne.
Läs mer om att skjutsa barn på cykel i vår konsumentupplysning
Skjutsa barn på cykelDet finns inga studier som visat på att det ena eller andra fordonet är säkrare, men en lådcykel är mer stabil och risken att välta är sannolikt mindre. Som förare har du bättre uppsikt över barnen och kan prata med dem under färden.
Läs mer i vår konsumentupplysning.
Skjutsa barn på cykelFör tvåhjuliga lådcyklar är det lag på att alla som färdas på cykeln och är under 15 år ska ha hjälm. Trehjuliga lådcyklar täcks inte av hjälmlagen, men vi ser att olyckor även sker med trehjulingar och hjälmen räddar liv. En bebis som är fastspänd i babyskydd kan av praktiska skäl inte ha hjälm och det finns alltså inte heller något lagkrav på det för trehjuliga lådcyklar.
Skjutsa aldrig fler än vad lådcykeln är byggd för och följ tillverkarens råd om maxvikt. Cykeln ska ha ordentliga stödben, gärna framtill, så att den inte välter när barn kliver i och ur cykeln.
Eftersom cykelkärror inte anses vara egna fordon, utan en del av cykeln (på samma sätt som en cykelsits), innebär det att barn som färdas i cykelkärra omfattas av hjälmlagen. Samma sak gäller tvåhjuliga lådcyklar, där är det också lag på att alla som färdas på cykeln och är under 15 år ska ha hjälm. Trehjuliga lådcyklar täcks inte av hjälmlagen, men vi ser att olyckor även sker med trehjulingar och hjälmen räddar liv.
Om hjämlagen: Sedan 2005 är det lag på att barn upp till 15 år ska använda cykelhjälm när de cyklar eller blir skjutsade på cykel. Cykelföraren bär ansvaret för att passagerare under 15 år använder cykelhjälm.
Läs mer om att skjutsa barn på cykel i vår konsumentupplysning.
Skjutsa barn på cykel
I vår konsumentupplysning om cyklar hittar du information om allt från köpråd och tips till säkerhet, regler och lagar.