Pressmeddelande

Slask, modd och isfläckar på snöröjda vägar är inte ok – NTF vill minska fallolyckorna

Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring vad god vinterväghållning innebär.

I 20 kommuner har vinterväglaget på gångstråk observerats på åtta platser vi tre olika tillfällen. Platserna har valts ut i samråd med respektive kommun och lokala pensionärsorganisationer. Endast en kommun har fått bedömning bra snöröjning och bra halkbekämpning vid samtliga tillfällen för observationer. För att få bedömningen bra snöröjning ska underlaget vara snöröjt utan vallar och eller snöklumpar på gångstråket. Det ska inte heller vara snömodd eller snöslask som utgör hinder. För bedömningen bra halkbekämpning ska gångstråket vara halkbekämpat utan hala fläckar alternativt ej halkbekämpat men utan halka.

Kommunerna är medvetna om bristerna

NTF har presenterat resultatet för respektive kommun och fastighetsägare. Diskussioner har förts kring vad som kan förbättra vinterväghållningen.

– Flera kommuner vi pratat med är medvetna om att det finns brister. De menar att kommun, fastighetsägare och entreprenörer måste ha ett bättre samarbete och dialog för att det ska bli bättre, säger Agneta Berlin, projektledare och verksamhetschef för NTF FyrBoDal.
I statistiken av sjukhusrapporterade olyckor i Strada hos Transportstyrelsen ser man tydligt att det i samtliga kommuner är just halka, på grund av snö och is, som är den vanligaste orsaken till fallolyckor under vintermånaderna.

Fallolyckorna måste minska

– Samhället skulle spara både pengar och stort lidande om kommuner fick rätt förutsättningar för att få ordning på snöröjningen och halkbekämpningen, säger Agneta Berlin. Att minska antalet allvarligt skadade till följd av fallolyckor inom vägtrafiken är dessutom ett av målen i de nationella trafiksäkerhetsmålen 2030.  

Enligt VTI:s ”Kunskapsöversikt om fotgängare” från 2024 är den totala kostnaden för fallolyckor på snö och is i Sverige 21,8 miljarder kronor (baserat på ASEK, 2017-års prisnivå och Strada-sjukvård). Den senaste uppskattningen av vinterdriftkostnader är beräknad på 2010 års prisnivå och uppskattades till 0,27–0,55 miljarder kronor, alltså långt mycket lägre än kostnaden för olyckorna.

– Vi vill dock poängtera att den enskilde individen också har ett ansvar. Kommunen kan omöjligt snöröja och halkbekämpa överallt samtidigt och det måste finnas förståelse för detta. Som fotgängare kan man se till att man har halkskydd på skorna eller kanske till och med avvakta med promenaden, avslutar Agneta Berlin.

Slask, modd och isfläckar på snöröjda vägar är inte ok – NTF vill minska fallolyckorna

2025-02-27