Observationsundersökning 2024: Hur följs reglerna för elsparkcyklar?

Förra året genomförde NTF en enkätundersökning för att ta reda på hur kunskapen om reglerna för elsparkcyklar ser ut. Resultatet visade att kunskapen var låg. Som en uppföljning på detta har NTF nu genomfört observationsmätningar för att se hur reglerna följs ute i trafiken.

En tonåring med hjälp på huvudet kör elsparkcykel på en cykelbana i ett bostadsområde.

Under tre veckor i augusti och september har NTF genomfört observationer av elsparkcykelförare i tio städer: Falun, Gävle, Göteborg, Jönköping, Karlstad, Nyköping, Skövde, Sundsvall, Trollhättan och Västerås, vid bland annat idrottsplatser, köpcentrum och i stadstrafik. Totalt gjordes 720 observationer av förare, varav 259 uppskattades vara under 15 år och därmed omfattas av hjälmlagen.

Få använder hjälm

Under observationerna noterades hjälmanvändning, skjutsning och felbeteenden, så som att köra på gångbana eller trottoar, distraktion, lek, samt för hög hastighet eller vårdslös körning. I protokollen noterades även ålder, kön och om förarna körde en privat eller hyrd elsparkcykel.

Vi kan konstatera att väldigt få vuxna använder hjälm när de kör elsparkcykel och att även många barn struntar i hjälm, trots hjälmkrav då man är under 15 år.

Några resultat från NTF:s observationer:

  • 57% av barnen som uppskattades omfattas av hjälmlagen använde inte hjälm.
  • 95% av de vuxna och ungdomar från 15 år använde inte hjälm.
  • 14% av barnen skjutsade på elsparkcykel trots förbud.
  • 6% av de vuxna och ungdomar från 15 år skjutsade på elsparkcykel trots förbud.
  • De vanligaste övriga felbeteenden som noterades var vårdslös körning och för hög hastighet utifrån trafiksituation.
  • Flera barn som inte använde sin hjälm hade den i stället hängande på styret.

Barn kör främst privat elsparkcykel

Vid observationerna kunde vi se att 85% av barnen körde privata elsparkcyklar. I en undersökning från Chalmers har forskare testat bromskapaciteten på privata och hyrda elsparkcyklar. Studiens resultat visar att de privata elsparkcyklarna har sämre bromsförmåga, vilket är oroande eftersom det är just barn som framför allt kör dessa. Majoriteten av de vuxna (59%) kör hyrda elsparkcyklar.

Kunskapen fortfarande låg

Utifrån observationerna kan vi konstatera att många inte följer de regler som finns. Sannolikt är kunskapen om vad som gäller för elsparkcyklar fortfarande låg. Det är viktigt att vi fortsätter sprida kunskap om reglerna och riskerna för att minska antalet olyckor.

Beakta att resultaten från mätningarna är just observationer och att det kan finnas flera faktorer som kan ha påverkat utfallet såsom observationsplats, tidpunkt med mera.

Kontaktperson:

Emelie Hedberg, kommunikationsansvarig, emelie.hedberg@ntf.se, 070-991 04 53

Källor:

NTF, Olyckorna med elsparkcyklar ökar - 2 av 3 har inte koll på reglerna

Chalmers, Därför är olycksrisken högst med din egen elsparkcykel

Publicerad 24 september 2024

Relaterade nyheter

Olyckorna med elsparkcyklar ökar - 2 av 3 har inte koll på reglerna

I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är oklara för många och flera är negativt inställda till elsparkcyklar som en del av stadstrafiken.

Pressmeddelande 18 september 2023