Pressmeddelande

20 år för ökad kunskap om däck

Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen varit positiv. Inom andra krävs mer insatser.

Sedan de första åren med Däckrazzia i Sverige har andelen bilar med olagligt mönsterdjup på under 1,6 mm minskat tydligt i mätningarna.

– Bilisterna har blivit mer laglydiga när det gäller mönsterdjupet i däcken och här tror vi att kunskapsspridningen genom Däckrazzia har bidragit. Resultatet omsatt till alla bilar i Sverige innebär att över 100 000 färre bilister kör med olagligt mönsterdjup, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.

För lågt däcktryck har flera negativa konsekvenser. Bland annat slits däcken ut fortare, bränsleförbrukningen ökar och räckvidden minskar. För 20 år sedan hade nästan var tionde undersökt bil ett däck med så lågt tryck att det kan jämföras med punktering eller på gränsen till punktering. Vid de senaste årens mätningar är motsvarande andel mindre än en på tjugo. Även andelen bilar med stor skillnad i tryck i däcken på samma axel har halverats sedan Däckrazzia startade sina mätningar.

– Den positiva utvecklingen när det gäller däcktrycket kan sannolikt till stor del förklaras med
införande av automatiska system för övervakning av däcktryck i bilarna. För liksom för 20 år sedan
är det fortfarande bara var bara tredje bilist som anger att man har kontrollerat trycket i däcket den senaste månaden, vilket man bör göra, säger Mattias Hjort, forskningsledare på Väg och Transportforskningsinstitutet, VTI.

Bristen på regelbunden kontroll av däcktrycket avspeglar sig i att många fortfarande kör med så
lågt tryck att livslängden på däcken riskerar att halveras. Vid de senaste mätningarna hade var tionde undersökt bil 30 procent för lågt tryck i minst ett däck.

Många har fortfarande slitna däck på bilen, utan att veta om det, även om andelen har minskat sedan starten av Däckrazzia.

– Vet man att däcken är slitna bör man kompensera för det genom att köra extra lugnt när det är vått på vägen, säger, säger Rickard Cosini, kommunikationsansvarig på Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF.

I främst södra och västra delen av landet kör en hel del på vinterdäck på sommaren och andelen ser ut att öka. Vinterdäck har mönster och gummiblandning som ska fungera när det är kallt och vinterväglag.

– På sommaren kan dubbfria vinterdäck ge sämre grepp, längre bromssträcka och försämrad stabilitet vid en kritisk situation i trafiken, säger Mattias Hjort, som bland annat har forskat på skillnader i grepp på sommaren mellan vinterdäck och sommardäck.

Genom Däckrazzia har nu drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta och samtidigt fått information om vad som är viktigt att känna till om bilens däck.

– Vi har i år bytt namn på kontrollerna längs vägarna till Däckkollen, eftersom det är en frivillig kontroll och inte en faktisk razzia som genomförs. Namnet Däckrazzia behålls för den övergripande satsningen, säger Cecilia Blom Hesselgren.

Däckkollen är frivillig och genomförs i augusti och september i anslutning till Polisens kontroller eller på servicestationer där bilister tankar eller laddar sina bilar. I år sker Däckkollen i Göteborg, Skaraborg, Östergötland, Västmanland, Gävleborg och i Västernorrland.

Initiativet till Däckrazzia kommer från Finland, där satsningen lanserades redan 1997. När Däckrazzia startade i Sverige för 20 år sedan var huvudfokus på trafiksäkerhet, men efterhand har fokus flyttats till det breda hållbarhetsperspektivet – trafiksäkerhet och folkhälsa, ekonomi samt miljö och klimat.

– Sedan 2012 finns också en energimärkning av nya däck, som underlättar för bilisterna att göra mer hållbara val, säger Anders Hallberg, projektledare på Energimyndigheten.

Rapport med resultat från Däckkollen 2023 samt trender utifrån resultat från tidigare år.
» Däckkollen 2023.

 

Däckrazzia med Däckkollen genomförs årligen för är att öka kunskapen om mönsterdjupets och däcktryckets betydelse för hållbarheten samt om energimärkningen av däck. Däckrazzia med Däckkollen är en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen.


För mer information, kontakta:
Mattias Hjort, Väg- och Transportforskningsinstitutet, VTI, mattias.hjort@vti.se, 013-20 42 91
Cecilia Blom Hesselgren, Bilprovningen, 070-687 03 66, cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se
Anders Hallberg, Energimyndigheten, anders.hallberg@energimyndigheten.se, 016-544 21 13
Rickard Cosini, NTF, rickard.cosini@ntf.se, 070-819 01 50
Pontus Grönvall, Däckbranschens informationsråd, pontus@dackinfo.se, 070-567 37 47

20 år för ökad kunskap om däck

2024-08-19