Parkerade bilar utanför en skola

Våra tjänster

En cyklist kör på en gång-och cykelbana som löper längs med en bilväg.

Våra tjänster

NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland arbetar mot organisationer, skolor, kommuner, företag och enskilda. Här hittar du några av de tjänster, utbildningar och informationsinsatser vi erbjuder. Vi har mångårig erfarenhet av att utveckla och genomföra anpassade utbildningar och fortbildningar inom trafiksäkerhet. Kontakta oss gärna om du behöver vår hjälp.

En man bär ett babyskydd med en bebis i, intill en vit bil.

Hur babyskydd hos oss!

Alla barn har rätt att färdas säkert i bil. Hos oss, eller några av våra filialer hos Bilprovningen, kan du hyra ett babyskydd!

Läs mer om hyresvillkor samt var du kan hämta och återlämna.

Barn i skola och förskola

Framtidskampen

Alla mellanstadieklasser i kommunen inbjuds att delta i FramtidsKampen.

En tävling som går ut på att gå, cykla eller använda kollektivtrafiken till skolan under två veckor på hösten. För att eleverna och föräldrarna ska få upp ögonen för hur, många gånger, onödigt det är att skjutsa sitt barn till skolan. Om mycket av skjutsningen upphör så löser det kanske tom det problem som ofta finns vid skolan när barnen skjutsas.

Läs mer
Trafikinformation för elever

Don't Drive & Drink dag för högstadiet/gymnasiet

Det är viktigt att göra ungdomar uppmärksamma på riskerna med alkohol och droger i trafiken. Det handlar om att stoppa ett mycket farligt och respektlöst beteende, att rädda liv och att förhindra livslånga skador i onödiga olyckor. Don't drink & drive är en nationell verksamhet som riktar sig till ungdomar mellan 15 och 24 år.

Vi arrangerar en upplevelsebaserad trafiksäkerhetsdag med fokus på rattfylleri/drograttfylleri.

Kontakta oss för mer information
Hjälm 5:an

Projektet går ut på att öka det trafiksäkra cyklandet och hjälmanvändningen bland kommunens femteklassare. Vi trycker extra mycket på att man ska visa empati och förståelse för andra i trafiken. Under en lektion får eleverna nya kunskaper och aha-upplevelser.

Läs mer
Reflexkampen

Risken att bli påkörd och dödad av en bil är tre gånger så stor i mörker som i dags-ljus. Redan i skymningen ökar risken. Att bära reflexer är ett enkelt och billigt sätt att minska risken. De flesta mörkerolyckor där gående skadas eller dödas, sker i tättbebyggda områden där gatubelysningen är tänd.

Gatubelysningen gör att den gående ser, men det innebär inte att den gående syns inifrån en bil. I mörker har människans öga svårt att utskilja kontraster, även på belysta gator. Därför behöver du ha reflexer för att upptäckas av både bilförare och busschaufförer.

Syftet med projektet är att öka kunskapen om och vikten av att använda reflexer när man går och cyklar i mörkret samt ge eleverna kunskap om riskerna i mörker-trafik. Att skapa en vana att alltid bära reflex i sina kläder. NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland bjuder in Förskoleklasser samt årskurs 1-3 att delta i Reflexkampen, som är en klasstävling.

Läs mer
En buss blinkar in vid en busshållplats där skolbarn väntar på att få stiga på.

Tjänster riktade till kommuner

Inom NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland arbetar vi med uppdrags- och projektverksamhet gentemot både privat och offentlig sektor. Vi arbetar med projekt som vänder sig till alla trafikanter och trafikegenskaper. NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland utvecklar projektförslag som bland annat är speciellt anpassade till kommuner. Alla projekt genomförs i samarbete med Säker Trafik D.E.T. AB.

Projektförslagen presenteras nedan i konceptform. Kontakta oss gärna med frågor och funderingar.

Trafikkontoret och trafikingenjörer

Genomgång av kommunens lokala trafikföreskrifter - LTF

Lokala Trafikföreskrifter - LTF

De lokala trafikföreskrifter behövs för att ge lagstöd åt de vägmärken som finns uppsatta i kommunen. Felaktigheter mellan de lokala trafikföreskrifterna och verkligheten ger dålig reklam åt kommunen och påvisar kvalitetsbrister, om t.ex. vägmärket ”förbud mot att parkera fordon” finns uppsatt på en gata och den inte har stöd i lagen. En medborgare blir bötfälld, denne upptäcker bristen i systemet och går till media. Likadant gäller givetvis vägmärken med hastighetsförändringar och många andra vägmärken. 

NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland gör en okulär besiktning av alla gator i kommunens tätorter och kontrollerar att LTF:er och verkligheten stämmer överens.

Läs mer
Utlåtande kring motioner och medborgarförslag

Många kommuners tjänstemän lägger ner avsevärd tid på att besvara motioner och medborgarförslag rörande trafiksäkerhetsfrågor i kommunen. Motionerna kan handla om allt från avstängningar av gator för att öka trafiksäkerheten till borttagning av avstängningar för att främja framkomligheten. Öka hastigheten eller minska hastigheten. Övergångsställens varande eller inte varande. Ja listan kan bli ganska lång.

NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland som är en oberoende enhet kan ta emot och bearbeta förslagen. Det ger också en distans till arbetet och det gör att tjänstemannen inte blir lika hårt ansatt från medborgare som anser sig veta hur staden ska byggas och byggas om. NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland kan ge ett expertsvar till motionären och är ärendet av sådan art, att det ska skrivas fram till nämnden, tar vi fram bra beslutsunderlag för nämnden att besluta efter.

Läs mer
Revision Trafik - Anordningsplaner

Att ha en godkänd TA-plan och att följa den planen är av yttersta vikt för trafik-säkerheten. Dels för den som skall utföra arbetet på arbetsplatsen och dels för de som trafikerar gatan där arbetet utförs. En TA-plan som inte är rätt gjord och utförd kan ställa till med trafikolyckor med allvarliga konsekvenser.

Varje år sker ett flertal allvarliga olyckor i samband med arbeten i anslutning till trafikerade vägar. NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland kan vara den utomstående revisor som tittar över att TA-planen följs av entreprenören, detta för att förebygga trafikolyckor.

Läs mer
Smarta Trafikförändringar

Genomför trafikförändringar på ett smart sätt.

Diskutera och kommunicera trafikförändringar. Ska en kommun genomföra en större förändring i kommunens trafiksystem tex inför en ÅVS (Åtgärdsvalsstudie) kan det vara lämpligt att skapa förståelse och få in åsikter kring förändringen. NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland ordnar allt praktiskt kring ett sådant arrangemang.

Vår breda kunskap kring trafik och trafiksäkerhet gör att vi passar väl som arrangör för möten/informationspass rörande trafik och trafiksäkerhet. Vi kan svara på många frågor som dyker upp i ämnet trafik/trafiksäkerhet . NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland har dessutom tillgång till och kan anlita trafiksäkerhetsexperter för speciella frågor.

Läs mer

Mätningar och inventeringar

Gång-cykel och mopedpassageinventering - GCM

I nuläget minskar antalet människor som dör i trafiken, den stora minskningen står de som sitter i bil för. Tyvärr så ligger inte siffrorna för de oskyddade trafikanterna i fas, här ser vi istället en ökning av människor som dör i trafiken.

Att arbeta med gång-, cykel- och mopedpassager i det kommunala vägnätet är därför mycket viktigt ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Trafikverket har utarbetat en modell för att säkerhetsklassa passagerna. Denna säkerhetsklassning är ett mycket bra arbetsverktyg för arbetet med att förbättra trafiksäkerheten för de oskyddade trafikanterna. Det åskådliggör hur nuläget för de befintliga passagerna är och är lätt att använda för att beskriva vilket resultat förbättringar får.

NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland kan genomföra inventering i kommunen efter den av Trafikverket utarbetade modellen. Vi gör en okulär besiktning av alla gator i kommunen på det kommunala vägnätet där det finns gång- cykel- och mopedpassager.

Läs mer
Flödesmätningar på cyklister

NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland genomför flödesmätningar på cyklister. För kommuner med intresse av att veta hur cyklandet framskrider och vilka vägar cyklisterna tar är det självklart intressant att genomföra flödesmätningar på cyklisterna.

Vi genomför våra flödesmätningar med SDR-radar. SDR-radarn lämnar uppgifter om varje cyklist som passerar med datum och tid. SDR-radar är ett skåp som sätts upp på en stolpe invid cykelbanan. Flödesmätningar på cyklister går endast att göra där cykelbanan är separerad från körbanan för övrig trafik.

Läs mer
Inventering av cykelbanor och cykelvägnät

Cykelolyckor med svårt skadad eller död som konsekvens är vanligare och vanligare. Snart är det lika många cyklister som bilåkande som råkar illa ut. Cyklandet i kommunerna ökar lavinartat och med det så kommer tyvärr många av dessa olyckor. I vissa fall är det självklart cyklisten eller andra medtrafikanter som i sin handling gjort ett dåligt val. I vissa fall är det underhåll och förhållanden kring cykelbanorna som inte är optimala för cyklisterna. Likadant kan cykelnätets brister i sammanhållning vara anledning till olyckor.

NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland genomför en okulär besiktning av cykelvägnätet i kommunen. Vi jämför det med det kartmaterial som finns tillgängligt.

Läs mer
Inventering av trafikmiljön vid Äldreboenden

Äldre människor är skörare än yngre, konsekvenser vid även lindrigare olyckor kan därför bli komplicerade och med långvarig konvalescens. Fallolyckor singel är en stor del av de olyckor som inträffar i trafiken, många som råkar ut för dessa olyckor är äldre trafikanter. Det finns ett stort mörkertal kring dessa olyckor. Det är mycket viktigt att se över trafiksäkerheten där många äldre människor vistas i trafiken. Kan vi hitta kritiska platser och reducera riskerna för att en olycka händer, är det både humanitärt och ekonomiskt mycket positivt.

NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland genomför en okulär besiktning av de av kommunen utsedda områden, där många äldre människor vistas, tex. kring äldreboenden, vårdcentraler etc. Vi intervjuar äldre personer och de får lämna synpunkter på sin trafiksäkerhet. Vi sammanställer deras åsikter och lämnar ett komplett material.

Läs mer
Parkeringsinventering

En parkeringsinventering görs för att klarlägga hur många tillgängliga parkerings- platser som finns i staden. Det finns (oftast) fyra olika grupper som har specifika parkeringsbehov:

  • De boende i området
  • De som arbetar
  • De som besöker centrum för att handla
  • Funktionshindrade

NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland samlar in data för att se hur många av era parkeringsplatser som används. Rätt antal parkeringar i staden skapar en attraktiv stad med god tillgänglighet av parkeringsplatser som främjar handeln samt tillgodo- ser behoven av boendeparkeringar och arbetsplatsparkeringar.

Läs mer
Trafikmätning - manuell

Många gånger går trafikflöden att mäta med olika sorters mätinstrument. Ibland är det dock inte möjligt att mäta med instrument, det behövs manuell mätning. Exempel kan vara om ett genomfartsförbud på en gata efterlevs, hur många stannar och handlar hur många kör bara rakt igenom. Antalet fordon som kommer från en gata och svänger in på en annan gata. Antalet fordon som parkerar under en viss tid på speciell parkeringsplats. Flöden av fotgängare vid t.ex. plankorsning.

NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland har genomfört ett antal manuella trafikmätningar både på fordons rörelser och mätningar av fotgängare i olika korsningssituationer. Vi har god vana att planera och genomföra olika manuella flödes och trafikmätningar.

Läs mer
Trafikmätning - apparatur

Vi genomför våra mätningar med SDR-radar. SDR-radarn lämnar uppgifter om varje fordon som passerar med datum, tid, hastighet och längd. SDR-radar är ett skåp som sätts upp på en stolpe invid vägen. Detta gör att vi inte gör åverkan på vägbanan och hindrar trafiken. En fördel till med skåp är att det går att göra mätningar året runt. Personalen som utför mätningarna har gått kursen ”Arbete på väg”.

Läs mer
Revision på upphandlade skolskjutstransporter

NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland har revisorer som är utbildade av SIS i intern revision och har god erfarenhet av arbete med revision av transporter. Vi genomför revisionen i nära dialog med kommunen och entreprenören/ entreprenörerna. NTF Sörmland-Östergötland har referenser från genomförda revisioner i andra kommuner.

Läs mer
Inventering av skolskjutshållplatser

Under de senaste åren har flera tillbud och tragiska olyckor inträffat i samband med att elever vistas vid skolskjutshållplatser eller varit på väg till eller från dessa.

NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland erbjuder sig att genomföra inventering och bedömning av skol- skjuthållplatser enligt Trafikverkets ”Modell för bedömning av risk och otrygghet vid busshållplatser på landsbygd”. Vi har utbildad personal som har erfarenhet av att arbeta med modellen. Beskrivning av modellen finns på Trafikverkets hemsida för nedladdning

Läs mer
Skolhastighetsmätningar

Det är av yttersta vikt att hastigheten 30 km/h hålls utanför skolor. NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland arbetar för att öka uppmärksamheten på att överhastigheter utanför skolor är vanliga. Vi vill genom den uppmärksamheten få bilförarna att minska sina hastigheter.

Ett sätt att göra det är att mäta hastigheterna utanför skolor och publicera dessa i en skrift som skickas till media till kommunen och till polismyndigheten.

Läs mer
Skolvägsinventering

NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland kan genomföra inventering av skol-vägar tillsammans med eleverna. Varför man gör en inventering kan bero på oro från elever/föräldrar, nybyggnationer som påverkar elevernas skolvägar, nybyggnation av skola eller att kommunen är intresserad av hur eleverna uppfattar sin skolväg.

Resultat från inventeringen redovisas på en karta där rekommenderade skolvägar, vägar som eleverna troligen kommer att använda sig av samt farliga vägar/passager är utmärkta.

Läs mer

Har du några frågor? Kontakta oss.