Parkerade bilar utanför en skola

Våra tjänster

En cyklist kör på en gång-och cykelbana som löper längs med en bilväg.

Våra tjänster

NTF Jönköping arbetar mot organisationer, skolor, kommuner, företag och enskilda. Här hittar du några av de tjänster, utbildningar och informationsinsatser vi erbjuder. Vi har mångårig erfarenhet av att utveckla och genomföra anpassade utbildningar och fortbildningar inom trafiksäkerhet. Kontakta oss gärna om du behöver vår hjälp.

Mätningar och inventeringar

Svenskt Hastighetsindex (SHI)

Svenskt Hastighetsindex (SHI) genomför kontinuerliga hastighetsmätningar på svenska vägar. SHI:s verksamhet omfattar oannonserade mätningar flera gånger om året inom samtliga hastighetsområden. Utöver detta kan vi göra företagsspecifika mätningar och leverera utbildning och rådgivning som stödjer ert utvecklingsarbete. Resultaten av mätningarna är företagsspecifika och är varje kunds egendom. Vid jämförelser mellan företagen anonymiseras de ni jämförs med. Jämförelser görs också mellan olika fordonssegment och vi beräknar effekterna på miljön och ekonomin. Genom att lyfta fram de goda förebilderna vill vi inspirera alla företag att bli bättre på trafiksäkerhet.

Bli en mästare på att hålla rätt hastighet
- för säkerhetens, ekonomins och miljöns skull

Sverige behöver fler goda förebilder vad gäller hastighetsefterlevnad. Rätt fart är en av de viktigaste pusselbitarna för ett trafiksäkert Sverige. Anmäl ert företag till att delta i Svenskt Hastighetsindex. Ni kan se hur ni ligger till jämfört med kollegor i den egna branschen och med alla nyttotrafikföretag i Sverige. Ni kan följa er egen utveckling över tiden jämfört med andra nationellt, regionalt och lokalt. Ni kommer att upptäcka förbättringspotentialer, kan få vårt stöd och konkreta verktyg att arbeta med.

Hastighetsindex mäter: 

  1. medelhastighet
  2. överhastighet i km
  3. överhastighet i procent

Hastighetsindex ger:

  1. ökad positiv syn på ert varumärke
  2. sänkta kostnader för bränsle, slitage och skador
  3. minskad belastning på vår miljö ...och ett trafiksäkrare Sverige!

Hastighetsindex utför:

  1. nationella jämförelser
  2. jämför inom och mellan företag, geografiskt och branschspecifikt
  3. beräkningar och redovisningar av kostnader och miljöeffekter
  4. löpande stöd, utbildning och verktyg i er utveckling mot mästarföretag

Inom ramen för Svenskt Hastighetsindex (SHI) erbjuder vi:

  • Ett verktyg för företagsutveckling
  • Tillförlitliga mätningar
  • Anpassade rapporter
  • Ökad trafiksäkerhet
  • Bättre och säkrare arbetsmiljö
Kontakta oss för mer information och anmälan
Risk & säkerhetsbedömning av skolskjutshållplatser

En stor grupp elever åker skolskjutsar som upphandlats enbart i syfte att transportera eleverna till och från skolan. För dessa transporter upprättas så kallade skolskjutshållplatser. Till skillnad från linjetrafikens hållplatser är skolskjutshållplatserna ofta av temporär karaktär, vilket ibland medför att de inte har samma säkerhet som linjetrafikens. Säkerheten vid på- och avstigning samt elevernas vistelse vid hållplatsen bör alltid riskbedömas.

Att genomföra riskanalyser av på- och avstigningsplatser är en viktig del i eleverna säkerhet. Säkra och trygga på- och avstigningsplatser samt säkerheten för elevernas uppehåll vid hållplatsen kan vanligtvis skapas genom enkla och kostnadseffektiva lösningar. NTF har erfarenhet från att genomföra olika typer av riskanalyser för skolskjutshållplatser. Vi baserar vårt arbete i huvudsak på Trafikverkets modell - "Risk och otrygghet vid busshållplatser på landsbygd". Våra riskanalyser genomförs alltid i flera steg. 

Vi har flera års erfarenhet från att genomföra riskanalyser av på- och avstigningsplatser för skolskjutsar samt utveckla enkla och effektiva lösningar för att åtgärda eventuella problem.

Det första steget är att på plats inventera den aktuella på- eller avstigningsplatsen. Om den inte anses som säker för eleverna upprättas ett åtgärdsförslag och därefter en rapport. I de fall den anses säker upprättas bara en rapport. Alla inventerade hållplatser blir dokumenterade och kan därmed ligga till grund för efterkommande säkra förläggningar av skolskjutshållplatser i liknande miljöer. 

Bedömningarna görs i en webbapplikation som bygger på Trafikverkets modell- "Risk och otrygghet vid busshållplatser på landsbygd".

Det operativa analysarbetet är effektivt och följer en modell där även bilddokumentation av hållplatsen vanligtvis ingår. I den analys som genomförs tas hänsyn till olika situationer, väderlek, årstider, sikten, vägen, trafikintensiteten, hastigheten mm. En bedömning görs för att analysera de sammantagna riskfaktorerna. I de fall ett åtgärdsförslag upprättas utgår vi i första hand från att föreslå enkla och effektiva lösningar som medför att elevernas riskexponering elimineras. 

Kontakta oss för mer information om tjänsten
Inventering av GCM-passager & farthinder

Ett hjälpmedel för tjänstemän att kunna påverka politiker så som att sträck i vägen och herrgårman skylt inte hjälper. Det måste till fysiska åtgärder som på så sätt minskar hastigheten, så det ska bli säkrare för gångtrafikanter att gå över gatan. När analysgruppen tittar på vad som krävs för att bidra till målen 2020 så  en målnivå på  runt 35 procent rimlig. Det skulle motsvara att drygt 10 procent av måluppfyllelsen för allvarligt skadade cyklister skulle komma från arbetet med denna indikator. Det bidrar också till reduktionen av dödade i vägtrafiken.

Enligt Trafikverkets djupstudier vid dödsolyckor omkommer mellan 10 och 20 personer varje år på GCM-passager i tätort. Av dessa omkommer de allra flesta på en passage som inte är hastighetssäkrad genom någon form av utformning som tvingar trafiken ner i hastighet, såsom t.ex. farthinder i form av gupp.

En förutsättning för att det ska gå att fortsätta följa denna indikator och därmed se kommunernas del i trafiksäkerhetsarbetet mot etappmålen 2020 är att fler kommunerna inventerar sina passager och rapporterar till NVDB. Dessutom bör de kommuner som hittills rapporterat i NVDB säkerställa att uppgifterna i NVDB hålls uppdaterade, så att förändringar i vägmiljön kan följas.

Med karta och Excelmall markerar vi ut koordinater och samtidigt klassificerar vi minst 95% av GCM passagerna och farthindren i kommunen på vägarna 1-5 i NVDB. Kommunens NVDB ansvarig får en Excel-fil med de aktuella koordinater och klassificeringen. Excel-filen skickar de i sin tur till Trafikverkets NVDB-ansvarig.

Kontakta oss för mer information
Hastighetsmätningar för ökad trafiksäkerhet

Hastighetsefterlevnad är en av de viktigaste indikatorer som ingår i de etappmål som Trafikverket satt upp. För att uppnå målen måste alla goda krafter samverka. NTF har sedan mitten på 1980-talet genomfört hastighetsmätningar på uppdrag från både offentliga och privata organisationer. Mätningarna genomförs i huvudsak i förebyggande syfte, vilket bland annat innebär att de ligger till grund för olika typer av framtida åtgärder. För att öka kvaliteten och tillförlitligheten i de hastighetsmätningar som genomförs idag har NTF utvecklat metoder, tillvägagångssätt och tekniker. Genom att ta tillvara de erfarenheter som finns inom NTF har vi kunnat skapa säkra system som innebär att datan som används är helt tillförlitlig.

Mätningarna innebär att vi gör en nulägesanalys där hastigheter, trafikintensiteter, fordonsslag mm kan utvärderas. Vi kan genom mätningarna besvara frågor som, när på dygnet är den högsta trafikintensiteten, när på dygnet förekommer de högsta medelhastigheterna, vilken typ av fordon trafikerar den aktuella vägen och under vilka tider är tung trafik mest frekvent samt beräkning av års-dygns-trafiken (ÅDT). Med den teknik vi använder kan vi genomföra mätningar från fyra timmar upp till en vecka, fjorton dagar eller en månad och därmed få en sammanhållande statistik.

Vi kombinerar i vissa fall radar- och laserteknik bland annat för att kunna selektera nyttotrafiken från privattrafiken, genomföra fordonsidentifikationer och göra mätningar där radartekniken inte kan användas. Vi kan skräddarsy alla mätningar utifrån kundernas behov och önskemål. All mätverksamhet är mobil och kan flyttas med någon timmes varsel till olika mätplatser.

Kontakta oss för mer information

Har du några frågor? Kontakta oss.