Om oss
NTF Gävleborg är en ideell organisation som jobbar för en säker trafikmiljö i Gävleborgs län. Våra medlemmar är andra organisationer, föreningar, myndigheter och kommuner som alla jobbar för en säkrare trafik på olika sätt.
NTF Gävleborg är en ideell organisation som jobbar för en säker trafikmiljö i Gävleborgs län. Våra medlemmar är andra organisationer, föreningar, myndigheter och kommuner som alla jobbar för en säkrare trafik på olika sätt.
De äldre utgör en stor del av befolkningen och lever upp till sin del i trafiksäkerhetsarbetet kring nykter körning, användande av skyddssystem och hastighetsefterlevnad. Ändå är det ofta de äldre som drabbas värst då olyckan är framme.
NTF Gävleborg bedriver ett arbete med såväl Seniorråd som Trafikombud dvs. representanter från pensionärsorganisationerna. Ambitionen är att ha ett ombud i varje lokal pensionärsförening. Dessa inbjuds att delta vid temadagar om trafiksäkerhet för att själva kunna förmedla budskapet inom den egna föreningens träffar. NTF stödjer också trafikombud som är intresserade att leda studiecirklar om trafik.
För dig som jobbar med trafiksäkerhetsfrågor i din organisation har vi tagit fram en handledning med tips och info om t.ex. reflexer, däck, säker cykel och mycket mer.
Verksamhetsledare, Presskontakt
Administratör
Ordförande
Vice ordförande
Kassör
Sekreterare
Ledamot
Inför kansliflytten 1 januari 2014 från Gävle och Norra Skeppargatan 22 till Falun och NTF Dalarnas lokaliteter i anslutning till deras trafikövningsplats har undertecknad på styrelsens uppdrag inventerat arkiverade handlingar från åren 1969-2013. Arbetet har dels inriktats på material som är värt att bevara för fortsatt arkivering i Falun samt dels redovisning av en del historiska fakta om NTF Gävleborg utveckling. Här följer ett litet axplock från de mer än 40 åren.
De äldsta bevarade handlingarna är från 1968/69 och dåvarande Gävleborgs läns Trafikråd vars stadgar härrör från 1967-09-27 och före dess från 1961-12-29. Ett 15-tal ledamöter fördelade geografiskt i länet återfanns i detta råd vars egentliga uppkomst inte kan härledas mer än så. Ordförande var dåvarande länspolischefen Christer Horn af Rantzien och f.ö. var kommunerna väl representerade genom de kommunala trafiksäkerhetskommittéerna.
Det centrala NTF med legendariske ledaren Carl Gunnar Hammarlund deltog ibland vid något årsmöte. Man hade inget kansli och det löpande arbetet inom trafiksäkerhetsområdet svarade styrelsen för.
Inför Trafikrådets årsmöte den 7 oktober 1971 i Hofors hade styrelsen på grundval av det sedan 1934 bildade centrala NTF förberett en omorganisation i landet med nya stadgar och för vår del namnbyte till Gävleborgs läns Trafiksäkerhetsförbund. Så fick det bli och en styrelse utsågs bestående av 12 ledamöter. Dessa utökades året därpå till 15. En stadgeändring på rekommendation av centrala NTF gjordes 1985 och efter ytterligare 10 år 1995 var det dags för nästa stadge- och namnändring till nuvarande NTF Gävleborg. Det skedde under Anita Jabin, Gävle, epok som ordförande. En stor händelse i NTF Gävleborgs historia var 1996 när länsförbundet stod som värd för NTF kongressen. Den senaste stadgeändringen också det initierat av centrala NTF gjordes 2012. Den senaste 5-årsperioden i NTF historia har präglats av en kärvare ekonomisk tillvaro till följd av att statens verksamhetsbidrag helt togs bort 2011 och även att de nationella trafiksäkerhetsprojekten från Trafikverket blivit färre. Satsningen på det NTF-ägda konsultbolaget Säker Trafik Sverige AB kom inte heller att förändra den nedåtgående trenden och bolaget gick i konkurs hösten 2012. Den genomförda flytten och det utökade samarbetet med NTF Dalarna får ses mot bakgrund av det ekonomiska läget och framtidsutsikterna.
Personal. 1969 återfinns namnet Bruno Sjöberg för första gången och han var då trafikskolelärare i Gävle och med stort intresse för trafiksäkerhetsfrågor. Ingen anställning skedde utan ett årsarvode (4 000 kr första året) för deltidsarbete utgick som trafikkonsulent först i trafikrådet och sedermera i det nybildade trafiksäkerhetsförbundet. Bruno kom att bli starkt engagerad i förbundet i 16 år fram till 1985 och ledde med stor pondus många aktiviteter och projekt för ökad trafiksäkerhet i länet.
Den förste heltidsanställde blev Jan Moby som 1986 anställdes i länsförbundet vars verksamhet nu hade stabiliserats och ekonomiskt utrymme fanns att ta detta beslut. Man höll då kontor vid Slottstorget 6 och på kansliet återfanns även en kontoristjänst på deltid. Genom Olle Asp nyanställning efter ytterligare två år 1988 kom chefstjänsten sedan att stabiliseras i mer än 20 år fram till 2008. En positiv och stabil period med som mest 4 anställda 2007. Därefter har det varit flera skiften på såväl chefstjänsten som beträffande annan personal fram till nuläget med Lars-Eric Abrahamsson som verksamhetsledare. 1991 flyttades kansliet till Norra Kopparslagargatan 18 och slutligen till Norra Skeppargatan 22 några år senare. Där blev man kvar till 31 december 2013 efter en omlokalisering 2010 till mindre lokaler i samma ingång/hus.
Verksamhetsledare
Ordförande
Sedan ombildningen 1971 till Gävleborgs läns Trafiksäkerhetsförbund har förbundet under de efterföljande 42 åren letts av följande 6 ordförande:
Årsredovisningar 1976-2013
Årsredovisningar återfinns för åren 1976-2013 varav de 6 senaste i original och resten som kopior. Ingenting arkiverat från åren 1971-1975. Fram till 1984 lämnades i årsredovisningen ingående redovisning över de kommunala trafiksäkerhetskommittéernas verksamhet.
Verksamhetsplaner
Verksamhetsplaner finns bevarade från åren 2000-2013 med undantag från 2008.
Årsmöten
Från hållna årsmöten 1969-2013 i länet finns de flesta protokollen bevarade. Noteras genomgående mer besökta årsmöten under tidigare decennier och med årsmötesplatserna jämnt fördelade i länets 10 kommuner. Det mest välbesökta årsmötet (80 personer) noteras till Bollnäs 1984 när Sven-Erik Erstam, Gävle, tog över ordförandeposten efter Gunbjörg Thunvall, Färila.
Medlemmar
I mitten på 1970-talet noteras ett 60-tal medlemmar/medlemsorganisationer. Antalet har i stort sett hållits på den nivån fram till 2000-talet då en successiv medlemsminskning skett till nulägets 40-tal inkl. länets 10 kommuner.
Styrelsen
Styrelsen bestod före 1995 av 15 personer men bantades då till 8 i samband med en stadgeändring. Efter senaste stadgeändringen 2012 ingår nu i styrelsen 5 ledamöter utöver verksamhetsledaren som föredragande.
Ekonomi
Förbundets ekonomi var i början på 1970-talet minst sagt kärv med ett Landstingsbidrag 1977 på beskedliga 15.000 kronor och ett mindre bidrag från NTF centralt. I mitten på 1980-talet när den förste heltidsanställde konsulenten tog plats hade det ekonomiska läget förbättrats med bl.a ett Landstingsbidrag på 238.000 kronor. Bättre fart på de ekonomiska förutsättningarna blev det först i slutet på 1990-talet och förbundets utökade resurser gjorde också att NTF Gävleborg flyttade fram sina positioner inom trafiksäkerhetsområdet. Det egna kapitalet utgjorde sålunda 1.345.000 kronor år 2005. Efter förändringsprocessens början 2008 och minskade anslag har förbundets egna kapital reducerats till att vid årsskiftet 2013/2014 uppgå till cirka 1 miljon kronor.
Denna måttliga nedgång har kunnat begränsats genom dels kostnadsbesparande åtgärder och dels ökade marknadsinsatser för debiterade externa konsulttjänster inom trafiksäkerhetsområdet. De senare genom egna uppdrag och det av NTF ägda Säker Trafik AB i såväl ursprunglig som ny ägareform 2013.
Slutord historik
När NTF Gävleborg tillkom i början på 1970-talet noterades 60-70 döda vid trafikolyckor i Gävleborgs län. De senaste 5 åren är snittsiffran ett 15-tal vilket ännu inte helt sammanfaller med Nollvisionens mål men är ett gott stycke på väg. Många samverkande trafiksäkerhetsinsatser har medverkat till den positiva utvecklingen varvid NTF Gävleborgs aktiva verksamhet kan ha bidragit som en del. Med historien som grund arbetar vi vidare mot nya mål i trafiksäkerhetens tjänst i Gävleborg.
Styrelsen/Hans Norlund
Vice ordförande
Här kan du ladda hem våra blanketter för redovisning. Saknar du någon blankett meddela kansliet så lägger vi upp denna.
Reseräkning
För styrelsemedlemmar eller dig som haft utlägg för resor eller kört med egen bil när du utfört projektuppdrag.
Ersättning vid projektuppdrag
Observera att ersättningen betalas ut till organisationen ej till enskild person.
Trafikarbete för opinionsgrupper
Används av er som upplever ett trafikrelaterat problem t.ex. runt ett bostadsområde, skola, arbetsplats osv. och vill ha vår hjälp med att driva frågan vidare. Fyll i och sänd till oss så hjälper vi er vidare.
Pdf eller Word-fil?
I Word-filen du kan fylla i direkt och spara på din dator för att sedan mejla in till oss.
En pdf fil går det inte att göra några ändringar i. Du sparar den på datorn, skriver ut den och fyller i den för hand och skickar in med post. Fördelen är att man inte kan råka göra några ändringar i dokumentet. Du behöver Acrobat Reader för att öppna pdf-filerna. Ladda ner Acrobat Reader här