Halkbanan
1966 bearbetade förslag om att anlägga en bana i Aspeboda
1975 vände sig länsförbundets styrelse till Falu - Borlänge regionkommitté med begäran om inventering av tänkbara markområden för en körövningsbana.
1976 uttalade sig regionkommittén för ett område i anslutning till Romme travbana. Anläggningskostnad för en bana där beräknades till 880.000 kronor. Länsförbundet föreslog i skrivelse till Falu och Borlänge kommuner och till Landstinget att bana skulle byggas på det anvisade området och att en stiftelse skulle inrättas för att driva av verksamheten på banan.
1977 föreslog regionkommittén att driften av banan skulle anförtros en stiftelse bestående av Landstinget, Falu och Borlänge kommuner och trafiksäkerhetsförbundet. Landstinget beslöt att ekonomiskt bidra med 400.000 kronor till bana under förutsättning att staterna skulle bidra med samma belopp.
Statliga medel uteblev dock, och planeringsarbetet fördröjdes. Anläggningskostnaderna beräknades 1977 till 1.285.000 kronor.
1978 kom Borlänge kommun med ett nytt förslag om placering av bana, jag ansluter till Dala flygplats. Ny kalkyl visade att anläggningen skulle kosta 2,2 miljoner.
1979 ansöktes hos Landstinget om utökat anslag för att täcka återstående kapitalbehov för anläggningen - tidigare beviljade medel från Falu - Borlänge och Landstinget, 700.000 kronor täckte ej behovet. Ansökan avslogs.
1984 presenterades ett nytt förslag till område för halkbanan - Ingarvet i Falun. Området bedömdes vara lämpligt. En anläggning där kostnadsberäknade till 4,5 miljoner kronor. Ett intensivt arbete påbörjades för att söka lösa kapitalbehoven.
1985 kunde så banan byggas med bidrag från Falu och Borlänge kommuner, från Landstinget och från AMS. Den 1 april tog dåvarande landshövdingen och Landstingets ordförande de första spadtagen. Den 3 september invigdes Falu Halkbana.
1995 ändrades namnet Falu Halkbana till Dalarnas Trafikövningsplats i samband med att Dalarnas Trafiksäkerhetsförbund som äger halkbanan lokaliserades till halkbanan på Ingarvet.