Ett barn leder sin cykel förbi en skola

Barn och unga som trafikanter

Två barn springer över ett övergångsställe vid en skola.

Barn och unga som trafikanter

Barn ska ha möjlighet att röra sig fritt i sin närmiljö utan risk för att dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Många av barnens funktioner är dock inte färdigutvecklade förrän i tonåren vilket gör dem sårbara i trafiken. De allra yngsta har svårigheter att bedöma avstånd, hastighet och risker och unga vuxna har upp i 25-årsåldern även begränsat konsekvenstänkande. Barnens trafiksäkerhet är i första hand de vuxnas ansvar. Även om dödsolyckor är sällsynta är det är viktigt att vuxna är medvetna om barns begränsningar för att säkerställa trygghet. Säkerhet i bil, samt en säker skolväg vid gång, cykling, bussfärd och skolskjuts är avgörande.

NTF anser att…

  • Skolans närmiljö och skolvägar ska säkras utifrån barn och ungas förutsättningar och mognad.
  • Införande av bilfria zoner vid skolor ska öka. Lämpliga avlämningsplatser som ligger med avstånd avskilda från skolan ska finnas.
  • Vid trafikintensiva gång- och cykelbanor ska separering mellan gående och cyklister eftersträvas med särskild hänsyn till barn och unga.
  • För att öka säkerheten för barn och unga på cykel ska kvaliteten på drift och underhåll prioriteras även på det mindre cykelvägnätet.
  • Övergångsställen och annan ordnad passage där barn och unga passerar på väg till skolan ska prioriteras för hastighetssäkring.
  • Vid alla förändringar av regelsystemet som kan beröra barn och unga, samt vid förändringar av vägmiljön i områden där barn och unga vistas, ska barnkonsekvensutredningar göras.
  • Skolvägens trafikförhållanden och trafiksäkerhet samt elevens ålder, allmänna mognad samt särskilda individuella förutsättningar ska avgöra rätten till skolskjuts ‐ inte bara vägsträckans längd.
  • Av‐ och påstigning av skolbussar samt vägen till och från hållplatser ska vara trafiksäkra.
  • Platser som är säkra för barn ska kunna erbjudas i samtliga bussar, till exempel genom säten som kan användas bakåtvända eller utlån av bälteskuddar.
  • Taxi ska vid förbeställning tillhandahålla skyddsutrustning för barn.
  • Säkerheten hos skolskjutsar, och i förekommande fall linjetrafiken, ska kvalitetssäkras utifrån ett barnperspektiv i samband med upphandlingar.
  • Övergripande information om lagar och rekommendationer för barns färd i bil ska ges i körkortsutbildningen.
  • Föräldrar ska få korrekt och saklig information om hur man bäst skyddar barn i bil, via mödravårds‐ och barnavårdscentraler och återförsäljare av bilbarnstolar. Information ska finnas på ett flertal olika språk.
  • En rese‐ och trafiksäkerhetspolicy för skolverksamheten ska finnas i varje kommun.
  • Så kallade skolpatruller eller skolpoliser där barn ansvarar för att till exempel säkra passager vid övergångsställen är inte lämpligt och ska inte förekomma.
  • Grundskolans och gymnasieskolans läroplan ska få kunskapsmål för området trafik och trafiksäkerhet.
  • Lärarutbildningen ska ge de blivande lärarna kunskap om hur man kan arbeta med trafik och trafiksäkerhet i skolan.
  • Polisens övervakning av användning av särskilda bilbarnskydd ska öka.

Har du några frågor? Kontakta oss.