NTF Anser

Gångtrafikanter

Gångtrafiken är en viktig del i ett hållbart transportsystem och att gå är en fysisk aktivitet som bidrar till ökad folkhälsa. En ökad gångtrafik kan bland annat åstadkommas genom att skapa attraktiva och trygga miljöer för både vistelse och rörelse i städer och tätorter. Gångtrafiken ska betraktas som ett eget trafikslag där gångtrafikanters trafiksäkerhet ses utifrån ett ”hela resan perspektiv”. Säkerheten för gående barn, äldre och trafikanter med funktionsnedsättning ska prioriteras. 

 

NTF anser att…

  • Trafikmiljön ska vara utformad utifrån gångtrafikantens behov och förutsättningar samt vara separerad från motorfordonstrafik och cyklister.
  • Bra belysning är viktigt för att bland annat kunna upptäcka ojämnheter i underlaget.
  • Övergångsställen, cykelöverfarter och cykelpassager ska utformas så att maximal hastighet för fordon blir 30 km/tim.
  • Trafiksignaler för gående ska visa grönt under en tillräckligt lång tid för att trafikanter med funktionsnedsättning, äldre och barn ska hinna passera över gatan.
  • Drift och underhåll av gångbanor ska vara prioriterat året om.
  • Nya personbilar ska vara utrustade med säkerhetssystem som hjälper föraren att undvika kollision med gångtrafikant.
  • Tunga fordon ska ha extra backspeglar och teknik som varnar för gångtrafikant i döda vinkeln.
  • Gångtrafikanter ska använda reflexer och reflexvästar för ökad synbarhet i mörker såväl i tätort som på landsbygd.
  • Gångtrafikanter ska använda halkskydd och skor med bra sula för ökat skydd vintertid.