Två personer går över ett trafikerat övergångsställe.

Trafiksäkerhet på lätt svenska

Kvinna vid ett staket och en bil som kör förbi

Trafiksäkerhet på lätt svenska

På ett enkelt sätt beskrivs vad som är viktigt att tänka på i trafiken. Materialet är särskilt framtaget till asylsökande, men kan även användas av andra målgrupper som har begränsade kunskaper i svenska. Till varje kapitel finns en film, samtliga filmer finns även textöversatta till arabiska, dari, engelska, franska, persiska, ryska, somaliska, spanska och tigrinja.

En kvinna sitter i förarsätet på en bil med säkerhetsbältet fastspänt.

Ladda ner

Till materialet finns även en handledning och ett bildspel på svenska, samt dialogkort. Materialet är tänkt att användas till studiecirkel, vid språkcafé eller liknande. Foldern, handledningen och bildspelet går att ladda ner gratis här nedan.

Folder
PDF
Handledning
PDF
Bildspel
PDF

Kapitel

Här kan du läsa de olika kapitlen i "Trafiksäkerhet på lätt svenska".

Kapitel 1: Gångregler

Titta på filmen:

 

Kapitel 2: Gå säkert

Det är viktigt att alltid se sig för och att få ögonkontakt med andra. Gå över gatan på ett övergångsställe. Vänta tills bilen sett dig och stannat.

Man får gå när gröna gubben lyser.

Gå på vänster sida av vägen.

Titta på filmen:

Kapitel 3: Cykelregler

Titta på filmen:

 

Kapitel 4: Cykla säkert

I Sverige är det lag på att alla barn under 15 år ska använda cykelhjälm. Det är lika viktigt för vuxna att använda hjälm när man cyklar. 

Kapitel 5: Synas i mörker

 Använd reflex när det är mörkt ute så att andra ser dig.

Utan reflexer syns du inte förrän bilen är alldeles nära.

 Med reflex ser bilen dig på minst 100 meter och hinner bromsa.

Du ser andra, men den som sitter i bilen ser inte dig. Reflexen ska sitta lågt.

Reflexen behövs även där det finns gatlyktor.

Titta på filmen:

 

Kapitel 6: Kör bil säkert

Titta på filmen:

 

Kapitel 7: Bilbälte

Alla som åker bil ska använda bilbälte, både i fram- och baksätet. Den som kör bilen ansvarar för att alla under 15 år använder bilbälte.

Många bilar har krockkuddar. De tillför extra säkerhet men ersätter inte bilbältet.

Det är lika farligt att ramla från ett höghus som att krocka i hög hastighet utan bilbälte.

Bilbältet ska sitta nära kroppen, över bröstet och ner mot låren.

Titta på filmen:

Kapitel 8: Barn i bil

I bilen har barn bälte, både i framsätet och baksätet. Små barn åker bakåtvänt.

 Använd aldrig bakåtvänd stol där det finns en aktiv krockkudde (airbag).

 Alla barn måste sitta på en egen plats i bilen, aldrig i någons knä.

Det finns olika typer av bilbarnstolar.

0 till 9 månader         

9 månader till 4-5 år

5 till 10-12 år

Titta på filmen:

Kapitel 9: Hastighet

Den som kör ett fordon får aldrig köra fortare än den hastighet som står på skylten. 

Ju fortare du kör ju längre tid tar det att stanna.

När det är halt tar det längre tid för en bil att stanna. Anpassa hastigheten.

Titta på filmen:

Kapitel 10: Nykter trafik

Om du har druckit alkohol ska du aldrig köra bil, MC, moped eller cykel. 

Vänta med att köra bil tills all alkohol är borta från din kropp. Det tar längre tid än man tror.

Man får inte köra bil om man har använt olagliga droger.

Äter man stark medicin kan man bli trött och reagera långsamt. Då får man inte köra bil.

Titta på filmen: 

Kapitel 11: Körkort

Körkort behövs för alla fordon utom cykel. Det är förarens skyldighet att se till att fordonet är trafiksäkert och lagligt.

Att ta körkort för bil tar tid. Utbildningen består av flera delar och kraven är höga.

Kapitel 12: Kollektivtrafik

Har du några frågor? Kontakta oss.