En man cyklar på en cykelbana.

Kapitel

En mamma och ett barn cyklar bredvid varandra på en gång- och cykelbana i stadsmiljö.

Här hittar du de tio kapitlen i informationspaketet "Cykla säkert - på lätt svenska". Du kan även ladda ner och skriva ut informationen.

Kapitel 1: Inledning

Att cykla är ett mycket bra sätt att ta sig mellan olika ställen.

Det är enkelt, billigt och bra för miljön och hälsan.

I trafiken har alla ett ansvar. Den som kör bil eller cyklar måste se upp för den som går, men den som går måste också se sig för. Alla ska göra sitt bästa för att få trafiken att fungera utan olyckor eller skador.

 

Kapitel 2: Hänsyn

Du ska vara extra hänsynsfull mot barn, äldre och funktionshindrade. Äldre människor kan ha svårt att hinna flytta på sig när du kommer på cykel. Cykla sakta och ta det försiktigt när du ska köra om andra människor. Att ha förståelse för andra är viktigt i alla trafiksituationer.

När du cyklar gäller det att visa hänsyn till andra. På gång- och cykelbanor är det viktigt att visa omsorg om både de som går och cyklar.

Kapitel 3: Cykla mer

Att cykla är ett mycket bra sätt att ta sig mellan olika ställen.

+ Det är billigt att cykla.

+ Det är bra för miljön.

+ Du mår bra av att cykla, det är bra för din hälsa.

+ Att cykla är praktiskt i stan där man ofta kommer fram både fortare och lättare än med bil, buss eller spårvagn.

+ Cykeln är lätt att parkera.

Det finns risker med cykling. Man kan ramla själv eller bli påkörd av ett annat fordon. Som cyklist är du helt oskyddad. Ett bra skydd vid en olycka är en cykelhjälm.

Kapitel 4: Säker cykel

En rätt utrustad cykel ska enligt lag ha bromsar, som ska kunna minska farten och få cykeln att stanna säkert och snabbt. För barn är fotbroms enklast att hantera. Det måste även finnas en ringklocka.

De svåraste skadorna som drabbar cyklister inträffar vid kollision med bil. Därför är det viktigt att synas i trafiken med cykellysen och reflexer. Det måste även finnas en ringklocka.

Om du ska cykla i mörker är det lag på följande:

Lyse med rött ljus bak.

Lyse med vitt eller gult ljus fram.

Vit reflex fram.

Röd reflex bak.

Orangegul eller vit reflex åt sidorna, gärna i hjulen.

Kapitel 5: Cykelhjälm

Huvudet är det ömtåligaste vi har. Även en liten stöt kan skada hjärnan. Att använda cykelhjälm gör din cykling säkrare.

I Sverige är det lag på att alla barn under 15 år ska använda cykelhjälm. Det är lika viktigt för vuxna att använda hjälm.

Barn i förskoleåldern bör använda en hjälm med grönt spänne. Spännet öppnar sig om barnet skulle fastna när det leker eller klättrar. 

Hjälmen skyddar lika bra vid en cykelolycka som en vanlig cykelhjälm.

Kapitel 6: Barn på cykel

Det är svårt att säga en exakt ålder när barn kan cykla på egen hand i trafiken. Barn utvecklas olika och trafikmiljön ser olika ut.

Barn är inte mogna att cykla utan vuxen i trafiken förrän de är cirka 11-12 år.

I en trygg och säker trafikmiljö med cykelbanor kan barn från cirka 7-8 års ålder cykla på egen hand.

Det är lag på att barn upp till 15 år ska använda cykelhjälm. Du som förälder bör också använda cykelhjälm. Då är du ett bra föredöme och skyddar ditt eget huvud.

Kapitel 7: Trafikregler för cykel

Cykeln är ett fordon och trafikregler gäller för dig som cyklar.

Du får inte cykla på trottoaren. Bara barn som är 8 år eller yngre får göra det. Trottoaren är till för de gående.

Om det finns en cykelbana ska du cykla där, annars ska du cykla på höger sida av vägen.

Du får aldrig skjutsa någon direkt på pakethållaren. För att skjutsa barn behövs särskild cykelsits eller cykelkärra.

Alla fordonsförare ska vara särskilt försiktiga där korsande trafik förekommer. Korsningar är riskfyllda platser. Det är viktigt att du söker ögonkontakt med gående eller övriga förare och att du visar hur du tänker cykla.

Du får inte lasta din cykel så att den blir svår att styra.

Kapitel 8: Viktiga skyltar

Cykelbana

Gemensam gång- och cykelbana

Cykla på höger sida, men du måste se upp för gående och ge dem tillräckligt med utrymme. Det är bra att söka ögonkontakt med den du möter.

Gång- och cykelbana som är delad med en linje, separerad gång- och cykelbana

Cykla på höger sida på den delen som är för cyklister.

Övergångsställe

Här får du gå över vägen, men du bör inte cykla. Kliv i stället av cykeln och led den. Fordon ska stanna för den gående. Du som gående har skyldighet att vara uppmärksam på fordon. Sök ögonkontakt med bilförarna så att du vet att de sett dig.

Cykelöverfart

Här får du cykla över vägen. Fordon ska stanna för cyklister. du har skyldighet att vara uppmärksam på fordon. Sök ögonkontakt med bilförarna så att du vet att de sett dig.

Cykelpassage

Här får du cykla över vägen. Du har skyldighet att väja för bilarna. Om det finns trafikljus ska du följa det.

Gångfartsområde

I ett gångfartsområde samsas gående, cyklister och bilister. Här får fordon inte köra fortare än gångfart (cirka 7 km/tim). Fordonsförare och cyklister ska väja för gående.

Enkelriktat

Märket anger att fordonstrafik på vägen är enkelriktad i pilens riktning. Enkelriktat gäller även dig som cyklist.

Kapitel 9: Fler viktiga skyltar

Stopplikt

Gäller även dig som cyklist.

Väjningsplikt

Gäller även dig som cyklist.

Förbud mot trafik med fordon.

Gäller även dig som cyklist.

Förbud mot infart med fordon

Gäller även dig som cyklist.

Förbud mot trafik med annat motordrivet fordon än moped klass 2.

Här får du cykla.

Motorväg och motortrafikled.

Här får du inte cykla.

 

Kapitel 10: När olyckan är framme

Det är lätt att köra omkull med sin cykel. Det är också lätt att köra på en annan person om du inte är uppmärksam när du cyklar i trafiken.

Vid en krock kan allvarliga skallskador och nackskador uppstå. Vid en sådan olycka är det viktigt att ringa 112.

När du ringer 112 får du svara på ett antal frågor:

Var har hänt?

Var har det hänt?

Vilket telefonnummer ringer du från?

Dessa frågor ställs för att ambulansen så fort som möjligt ska kunna hitta platsen där olyckan ägt rum.

Tänk på att du bara ska ringa 112 när du är i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp.