Personer som har en utbildning och läser och skriver på papper

Utbildning

En backspegel på en bil reflekterar en kvinna som sitter i förarsätet på en bil med säkerhetsbältet fastspänt.

Utbildning

Utbildning är en av våra viktiga metoder för att förbättra trafiksäkerheten. Utbildning kan handla om körkortsutbildning men det kan också t ex vara utbildning av barn i skolan, äldre trafikanter i studiecirklar eller nya svenskar i SFI-utbildning. På de här sidorna har vi koncentrerat oss på körkortsutbildning för olika fordonskategorier.

Hur väljer du rätt utbildning och behörighet?

Om utbildning

OBS! Nya tillfälliga bestämmelser! Har du ett godkänt kunskapsprov (giltigt 20 mars 2020) är det godkänt i sex månader från dagen du gjorde provet. Gör du ett godkänt kunskapsprov från 1 mars till 30 september 2020 är det godkänt i sex månader från dagen du gjorde provet.

Det har gjorts en hel del forskning om hur utbildningen skall vara utformad för att man skall få de bästa effekterna. När det gäller körkortsutbildning har man konstaterat att det inte är förmågan att manövrera sitt fordon som är avgörande för trafiksäkerheten. Grunderna för manövreringen är ganska okomplicerade att lära in för de allra flesta. Istället är det insikterna om vad som är säkert och vad som är farligt som är avgörande tillsammans med att man på ett säkert sätt får möjlighet att bygga upp erfarenhet och rutin ute i verklig trafik.

Det är viktigt att inse vilken betydelse ens egna förutsättningar, tex personlighet, kön, ålder och grupptillhörighet har för vilka beslut man tar i trafiken. Avgörande för hur bra det skall gå ute i trafiken är också att man är motiverad att köra med stora säkerhetsmarginaler, dvs hålla en säker hastighet, använda bilbälte, köra nykter, hålla avstånd och på andra sätt se till att man kan undvika att bli inblandad i allvarliga olyckor.

En stor del av förarutbildningen har förändrats från att tidigare fokusera på fordonsmanövrering och att lära sig regler till att handla om riskmedvetande, insikter och förutseende. Stora delar av det man behöver lära sig är komplicerat och svårt att hantera och förstå om man väljer att utbilda sig privat. Från NTF rekommenderar vi att man som elev nyttjar den professionalitet och kompetens som finns i trafikskolorna och på trafikövningsplatserna både för teorin och för den praktiska körningen. Samtidigt är det viktigt att man skaffar sig rutin och erfarenhet bakom ratten. Mycket erfarenhet gör att man kan klara många trafiksituationer ”med ryggmärgen” och får större möjligheter att vara förutseende, samspela med andra trafikanter och i tid upptäcka risker. NTF rekommenderar därför att man kombinerar en professionell utbildning i trafikskola och på trafikövningsplats med att övningsköra mycket privat. Trafikskolorna hjälper till med att lägga upp en bra och individuellt anpassad plan för detta.

Vad säger lagen?

  • AM-behörighet för EU-moped, provet kan avläggas från och med den dag du fyllt 15 år, dock kan utbildningen ske tidigare.
  • Körkort för motorcykel, prov för behörighet A1 kan avläggas från och med den dag du fyllt 16 år för lätt motorcykel, 18 år för mellanstor motorcykel med motoreffekt högst 35 kW och 24 år för tung motorcykel med obegränsad motoreffekt.
  • Körkort för bil, provet får avläggas från och med den dag du fyllt 18 år.
  • Handledartillstånd krävs vid privat övningskörning vid behörighet B. För att kunna bli godkänd som handledare måste du har fyllt 24 år, ha ett giltigt körkort utfärdat i en EES-stat för det fordon som övningskörningen avser och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren samt att du genomgått en introduktionsutbildning under de senaste fem åren.

Vad anser NTF?

  • Samtliga förarutbildningar ska ge insikt i de höga risker som är förenade med alkohol och droger i trafiken.
  • Nya körkortsinnehavare ska 1-2 år efter att körkortet tagits, genomgå en kompletterande riskutbildning. Körkortsinnehavaren har då fått en viss erfarenhet och en större möjlighet att reflektera över olika risker i trafiken.
  • Övergripande information om lagar och rekommendationer för barns färd i bil ska ges i körkortsutbildningen.
  • Syntest ska krävas vid förnyelse av körkortet från 45 års ålder.
  • AM-utbildningen måste förbättras. Utbildningstiden både för den teoretiska och praktiska delen bör öka. Privat övningskörning bör införas samt även en obligatorisk utbildning för föräldrar, likt B-körkortets handledarutbildning. AM-utbildningen bör även ha ett större fokus på risker i trafiken och inkludera en kortare variant av Risk 1- och Risk 2-utbildning som idag är obligatoriskt för behörigheterna B och A.
  • En obligatorisk riskutbildning för förare av tunga fordon ska införas. Den ska omfatta teoretiska delar och praktiska körövningar.
  • I fordonsprogrammets utbildning ska trafiksäkerhetsfrågor ingå.

Vanliga frågor om körkort

Här hittar du svar på några vanliga frågor om körkort.

Vad krävs för att få övningsköra med bil?

För att få övningsköra ska du:

  • Ha fyllt 16 år om du bara ska övningsköra med personbil.
  • Ha ett giltigt körkortstillstånd som omfattar den behörighet du ska övningsköra för. För att få körkortstillstånd krävs svenskt personnummer eller ett Samordningsnummer, samt hälsodeklaration och synintyg.
  • Ha en godkänd handledare och ha gått introduktionsutbildning om du ska övningsköra privat.

Läs mer om körkort på Transportstyrelsens hemsida.

Ta körkort
Vilka krav måste jag uppfylla för att godkännas som handledare?

Vid all privat övningskörning krävs att körningen sker under uppsikt av en person som är godkänd som handledare.

För att godkännas som handledare ska du:

  • Ha fyllt 24 år,
  • Ha gått en introduktionsutbildning, under de senaste fem åren, om övningskörningen gäller behörighet B
  • Ha ett giltigt körkort utfärdat i Sverige eller en annan EES-stat, för det fordon som ni ska övningsköra med, och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren.

Läs mer om körkort på Transportstyrelsens hemsida.

Ta körkort
Får jag övningsköra med passagerare?

Det finns idag inga förbud mot att barn eller andra personer följer med i bilen vid övningskörning. Det är upp till den godkända handledaren att avgöra. En rekommendation är dock att vänta med detta till den senare delen av utbildningstiden, då du som förare har mer körvana.

Jag har läs-och skrivsvårigheter. Måste jag göra teoriprovet skriftligt?

Nej, det måste du inte. Har du dyslexi, ADHD, autism eller annat som gör att du behöver särskilt stöd när du ska göra ditt teoriprov kan du ansöka om det hos Trafikverket.

Läs mer på Trafikverkets hemsida.

Teoriprov och yrkesprov med stöd

Fler frågor och svar

Körkort
Person som håller i läroböcker om bilkörning framför en bil med skylt för övningskörning

Vill du ha mer kunskap?

Här finns länkar till material, rapporter och andra källor med mer information.

Utbildningar & körkort
Transportstyrelsen
Säkerhet i bil
Konsumentupplysning
Lagar och regler i trafiken
Konsumentupplysning
Ta körkort
Transportstyrelsen
Till dig som vill läsa mer om trafikskolor och utbildning
Sveriges Trafikutbildares Riksförbund
Trafiksäkra resor i tjänsten
Konsumentupplysning

Har du några frågor? Kontakta oss.