En person kör en elskoter på en väg i ett grönområde. Bakom promenerar ytterligare en person.

Elrullstol och elskoter

Elrullstol och elskoter i trafiken

En elrullstol eller elskoter är ett bra hjälpmedel för den som inte kan gå själv. Du kan lättare ta dig ut på egen hand, och bli mer aktiv och delaktig i samhället. När du kör en elrullstol eller elskoter är du gångtrafikant eller cyklist – det beror på hur fort du kör. Om du kör i gångfart, cirka 5-6 km/tim, räknas du som gångtrafikant. Om du kör fortare räknas du som cyklist.

Så kör du säkert med elrullstol och elskoter

Att ta sig fram med elrullstol eller elskoter ger frihet och självständighet – men det är viktigt att känna till vilka regler som gäller för att du ska köra tryggt och säkert. Här får du veta var du får köra, hur fordonet ska vara utrustat och vad du själv kan göra för att undvika olyckor i trafiken.

Var får man köra?

När du kör en elrullstol eller elskoter är du gångtrafikant eller cyklist – det beror på hur fort du kör. Om du inte kör fortare än gångfart, cirka 5-6 km/tim, räknas du som gångtrafikant. Om du kör fortare räknas du som cyklist. För att vara en trafiksäker förare är det klokt att inte köra fortare än gångfart.

Följ trafikreglerna och kör så att du inte i onödan hindrar eller stör trafiken. Undvik att köra i bredd med annan elrullstol, elskoter eller cykel. Det är inte heller lämpligt att köra om du är berusad eller påverkad av medicin. Vid en eventuell olycka kan du bli dömd för vårdslöshet i trafik.

I gångfart:

  • Kör på gångbana eller trottoar, om det finns
  • Håll till vänster när du möter cyklister på gemensam gång- och cykelbana. De ska väja för dig
  • Vid övergångsställe ska bilarna stanna för dig. Sakta in och ta ögonkontakt med andra trafikanter innan du passerar. Om övergångsstället har trafikljus kör du över när det visar grönt

I cykelfart:

  • Håll till höger på cykelbana eller väg
  • Om gång- och cykelbanan delas med gångtrafikanter ska du köra in mot mitten och väja för gående som du möter
  • Skyltar som Fordonstrafik förbjuden och Enkelriktat gäller även dig
  • Korsa alltid gatan i gångfart

Om det inte finns något övergångsställe nära, ska du korsa gatan eller vägen där det är säkert att köra över och där risken för olycka minimeras. Välj helst en korsning där andra fordon sänker hastigheten. Kör rakt över, så att du är så kort tid som möjligt på vägen. Om du behöver korsa ett spårvagnsspår eller järnvägsspår, kör rakt över spåren, så minskar du risken för att hjulen fastnar.

Utrustning och underhåll

En elrullstol/elskoter räknas som en cykel och ska därför ha ringklocka eller tuta som du kan varna med. Den ska också ha bra bromsar. Vid mörkerkörning ska elrullstolen och elskotern ha:

  • Framlykta med vitt eller gult ljus
  • Baklykta med rött ljus
  • Reflexer: vit framåt, röd bakåt och vit eller orangegul åt sidorna

Fordonets reflexer är sällan tillräckliga. Du behöver också bära reflexer och reflexväst själv för att synas. Tänk på att reflexer slits och inte fungerar om de är mycket repiga. Serva ditt fordon minst en gång om året. Annars kan bromsar och andra viktiga delar slitas ut och risken för en olycka ökar. Vid problem med fordonet och dess utrustning bör en verkstad uppsökas snarast möjligt. Kontrollera regelbundet att däcken är bra pumpade, gärna två gånger i månaden. Information om vilket däcktryck däcken ska ha finns i bruksanvisningen. För lågt tryck i däcken påverkar inte bara komforten, utan även hur säkert elrullstolen/ elskotern går. Hjulen slits också mer och risken för punktering ökar. Tänk även på att ladda batteriet regelbundet så att det håller längre.

Tips för en säkrare resa

För en säker resa är det viktigt att du:

  • alltid ser dig för innan du korsar en gata eller cykelbana
  • kör över trottoarkanter och hinder rakt framifrån. Kör inte snett över, för då ökar risken att tippa
  • tar det extra försiktigt när det är halt eller är grus på vägen
  • håller låg hastighet. Om hastigheten är för hög i en sväng kan elrullstolen/ elskotern välta
  • tar det extra försiktigt om du har en trehjulig elskoter eftersom den har högre risk för att välta
  • bär reflexer

Var klok - håll dig till gångfart och följ reglerna för gångtrafikanter!

Olycks- och skaderisk

Under tio år (2007 - 2016) har olyckorna som rapporterats till akutsjukhusen blivit tre gånger så många. (Carlsson och Lundälv, 2019) Den vanligaste olyckan är en singelolycka, utan andra fordon inblandade. Personen kan skadas när fordonet välter eller personen faller ur fordonet. Risken att välta är störst när det är en höjdskillnad i marken, till exempel en trottoarkant, eller en ojämn yta. Hastigheten kan också påverka risken för att välta, exempelvis i en sväng eller om personen kör in i något. Kollisionsolyckor med andra fordon förekommer också. Mer än hälften av alla kollisionsolyckor sker när elrullstolen eller elskotern korsar en gata, oftast på ett övergångsställe eller i en korsning. Det kan bli allvarliga skador både i singelolyckor och i kollision med ett annat fordon.

Under perioden januari 2001 till maj 2017 rapporterades 743 vägtrafikolyckor med 998 personer rapporterade där en elrullstol eller elskoter varit inblandad. Av olyckorna var 427 singelolyckor (varav 10 med dödlig skada) och 316 kollisionsolyckor (varav 12 med dödlig skada). Majoriteten av de lite allvarligare skadorna var höft- och huvudskador i både singelolyckor och kollisionsolyckor. Män dominerade i alla typer av olyckor.

 

Att skadas i en olycka

Om du är med om en olycka och elrullstolen eller elskotern skadas, till exempel genom att någon kör på den, bör du notera personens namn och kontaktuppgifter. Du behöver dessa uppgifter om du ska göra en polisanmälan och kontakta ditt försäkringsbolag.

Om du som har en förskriven elrullstol eller elskoter är med om en olycka ska du alltid meddela din förskrivare. Det är med hjälp av informationen från dig som de kan uppmärksamma trafiksäkerhetsrisker med din rullstolsmodell och ställa krav på tillverkarna att utveckla säkrare produkter. De hjälper dig också att titta på vad du kan göra för att undvika att olyckan upprepas.

 

Hur ser det ut i andra länder?

Användningen av elrullstol och elskoter ökar i många länder i västvärlden, till följd av att den äldre befolkningen ökar. Från många länder kommer också rapporter om att olyckorna ökar. Framför allt lyfts en oro över att en ökad användning av elskotrar ska medföra fler olyckor.

I Australien har man till exempel sett en kraftig ökning av olyckor där äldre skadats i elskoter-relaterade olyckor. Merparten av olyckorna uppstod när användaren föll ur stolen. Den vanligaste dödsolyckan uppstod när användaren korsade en väg. (McKenna, Tovell och Pointer, 2019)

Det är svårt att jämföra statistik över användning och olyckor mellan olika länder eftersom datainsamlingen för den här trafikantkategorin genomgående har brister och definitionen av fordonet varierar. Något förvånande ser man både i Australien och Storbritannien att en relativt stor andel av användarna är yngre än 60 respektive 65 år.

Hur användaren får sin elrullstol eller elskoter skiljer sig mycket mellan olika länder. I Sverige får de flesta sin elrullstol eller elskoter förskriven som ett hjälpmedel av en arbetsterapeut eller fysioterapeut. De bedömer körförmågan, säkerställer att fordonet lever upp till vissa kvalitetskrav och prövar ut en passande modell. De ger även körträning och trafikinformation. I en undersökning bland brukare i New South Wales i Australien uppgav endast en tredjedel att de konsulterat hälso- och sjukvårdspersonal innan de köpte sin elrullstol eller elskoter. (Edwards och McCluskey, 2010) I Storbritannien uppgav användarna av elskotrar i en undersökning att de huvudsakligen fått sin träning från privata återförsäljare, och i andra hand från lokala välgörenhetsorganisationer. (RICA, 2014)

En marknadsrapport från Storbritannien visar att försäljningen av elskotrar ökar, och att trenden går mot mer försäljning i icke specialiserade butiker samt i webbutiker. Även andrahandsmarknaden ökar. Där ser man också att de som köpte sitt hjälpmedel i webbutik eller i andrahand i lägre utsträckning uppgav att de mottagit körträning från återförsäljaren. (RICA, 2014)

Checklista - Köpråd

Den som får sin elrullstol eller elskoter förskriven av vården får hjälp av en arbetsterapeut eller fysioterapeut. De bedömer körförmågan, och säkerställer att fordonet lever upp till vissa kvalitetskrav och de hjälper till att pröva ut en lämplig modell. Från dem får du också körträning och trafikinformation. För den som istället köper en elrullstol eller elskoter på egen hand, finns en mängd olika varianter att välja bland. En del av dem går så fort att de inte klassas som cykel, utan som moped, och då gäller helt andra regler. Som konsument gäller det att vara uppmärksam, för tyvärr informerar inte alltid återförsäljaren om det.

Några råd till dig som planerar att köpa en elrullstol eller elskoter på egen hand:

1. Standard och CE-märkning

Kontrollera att elrullstolen eller elskotern är CE-märkt och testad enligt den europeiska standarden EN12184:2009 eller EN12184:2014. Modeller som är testade enligt standard har en maxhastighet på högst 15 km/timme.

2. Full utrustning

Kontrollera att fordonet har signalhorn eller ringklocka, bra bromsar, framlykta med vitt eller gult ljus, baklykta med rött ljus, samt reflexer – vit framåt, röd bakåt och vit eller orangegul åt sidorna.

3. Service och reparationer

Erbjuder återförsäljaren service och reparationer? Kan de komma hem till dig för att fixa mindre reparationer? Går det att teckna ett serviceavtal? En elrullstol eller elskoter behöver servas åtminstone en gång om året, för att hålla bromsar och andra viktiga delar i gott skick.

4. Be om körträning och trafiksäkerhetsinformation

Det är viktigt att du tränar på att köra innan du ger dig ut i trafik. Börja träna på en plats med fria ytor och där det inte finns andra trafikanter. Som ett komplement till körträningen och trafikinformationen från återförsäljaren kan du även gå NTF:s webbutbildning.

5. Anpassad för buss och hissar

En del elrullstolar och elskotrar är inte dimensionerade för att åka buss eller hiss med. Det gäller särskilt trehjuliga elskotrar. Undersök därför före köpet om du får ta med modellen på bussen och om den får plats i hissen. 

6. Se över ditt försäkringsskydd

Beroende på vilken modell du köper kan du behöva uppgradera din hemförsäkring, eller köpa till specialförsäkringar. Undersök vad som gäller med ditt försäkringsbolag. 

Filmer - säker i elrullstol

Fler filmer om hur du kör säkert med elrullstol och elskoter

En man sitter i en elskoter

Folder: "Elrullstol i trafiken"

Ladda ner foldern "Elrullstol i trafiken" med information om möjligheter och risker med elrullstol och elskoter.

elrullstol-narbild

Vill du ha mer kunskap?

Här finns länkar till material, rapporter och andra källor med mer information.

Säkra GCM-passager
NTF Rapport 2020:3
Batteridrivna rullstolar
Transportstyrelsen
Privatköp av elrullstol och elskoter
NTF Rapport, 2021
Viktigt med krav på anpassade utbildningar för elrullstols- och elskoterförare
NTF Nyhet

Har du några frågor? Kontakta oss.