Bil bakifrån på huvudled med hastighet 100 kilometer i timmen

Fordons plats på väg

En äldre kvinna cyklar på en cykelbana i stadsmiljö

Fordons plats på väg

Beroende på vilket fordon du framför så finns det platser, vägar eller banor där du får vara eller inte vara. Det finns också platser, vägar eller banor som kan vara mer eller mindre lämpliga. På de olika typerna av platser, vägar eller banor finns det regler som ska du ska följa för bästa framkomlighet och trafiksäkerhet.

Cykel och moped

Olika fordon ska använda olika delar av vägen beroende på typ, hastighet och trafiksituation. Trafikförordningen anger tydligt var exempelvis bilar, cyklar, mopeder och traktorer får köra. Reglerna är till för att skapa en trygg och ordnad trafikmiljö, där varje fordonstyp håller sig till rätt plats – oavsett om det är körbana, vägren eller särskilt körfält.

illustration-cykelbana (1)

Vägens skilda körbanor

Om det finns skilda körbanor för olika slag av trafik ska du använda den bana som är avsedd för den trafikantgrupp du tillhör. Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik bara korsa den (3 kap 6 § Trafikförordningen). 

Bilar – personbilar, lastbilar och bussar – och motorcyklar skall alltid föras på körbanan. I vissa undantagsfall får man köra på vägrenen. (3 kap 6 och 12 §§ Trafikförordningen)

Andra motordrivna fordon, som traktorer och motorredskap, vilka är konstruerade för en hastighet av högst 40 km/tim, eller inte får föras fortare än 40 km/tim ska föras på vägrenen. (3 kap 12 § Trafikförordningen)

På motorväg och motortrafikled får endast motorfordon som på väg kan och får framföras med en hastighet av minst 40 km/tim förekomma, dock får inte moped klass I framföras där. (9 kap 1 § Trafikförordningen)

tecknad bild av en person som åker moped i vägrenen

Var ska cykeln och mopeden vara?

Barn upp till och med åtta års ålder får cykla på gångbana när cykelbana saknas. Det gäller för att öka säkerheten för yngre cyklister i trafiken. (3 kap. 12a § Trafikförordningen)

Cyklister och förare av moped klass II får använda särskilda körfält avsedda för linjetrafik – som bussfiler – om dessa ligger till höger i färdriktningen. (8 kap. 2 § Trafikförordningen)

För moped klass I gäller att den i första hand ska framföras på vägrenen när sådan finns tillgänglig. Det gäller även vid landsvägskörning. (3 kap. 12 § Trafikförordningen)

Varken moped klass I eller klass II får framföras på motorväg eller motortrafikled, oavsett hastighet. Dessa vägar är reserverade för snabbare motortrafik av säkerhetsskäl. (9 kap. 1 § Trafikförordningen)

Cirkulationsplats

En cirkulationsplats är en plats där vägar möts och där det finns en rondell i mötesplatsen. Runt rondellen finns en väg för cirkulation, där trafiken kör motsols.

tecknad bild av en bil som är påväg in i en cirkulationsplats

Vad gäller i en cirkulationsplats?

En cirkulationsplats är en plats där vägar möts och där det finns en rondell i mötesplatsen. Runt rondellen finns en väg för cirkulation, där trafiken kör motsols. Vid en cirkulationsplats finns alltid vägmärket ”Cirkulationstrafik” tillsammans med ”Väjningsplikt” eller i undantagsfall ”Stop”.

Förare som ska köra in i cirkulationsplatsen har väjningsplikt mot alla fordon som befinner sig i cirkulationen. En förare som ska köra ut ur cirkulationsplatsen och som ska passera en obevakad cykelpassage eller cykelöverfart ska lämna företräde åt cyklister och mopedförare som är på eller på väg ut på cykelpassagen/-överfarten. Varje sväng ut från cirkulationsplatsen är i princip att betrakta som högersväng. Anpassa om möjligt körningen så att du befinner dig i höger körfält när du kör ut ur cirkulationen.

tecknad bild av en cirkulationsplats med röda pilar som visar hur man ska åka

Så här kör du före och i en cirkulationsplats

Vid infart i en cirkulationsplats med flera körfält ska du välja det körfält som passar bäst för den fortsatta färden. Finns det anvisningar för körfältsval är du skyldig att följa dem. Inne i cirkulationen har du väjningsplikt mot fordon som redan befinner sig där. Kom ihåg att ge tecken när du byter körfält i rondellen, och att alltid blinka höger när du kör ut. Om du lämnar cirkulationsplatsen från vänster körfält räknas det som ett körfältsbyte – var då extra uppmärksam på bakomvarande fordon som fortsätter runt i cirkulationen.
(3 kap. 13, 22 och 61 §§ Trafikförordningen)

Vägrenen

Vägrenen är den del av vägen som ligger utanför körbanans kantlinje. När du från vägrenen ska köra tillbaka in på körbanan har du väjningsplikt. (3 kap 21 § Trafikförordningen) Vägrenen är avsedd som säkerhetsområde men också för tillfällig uppställning vid haveri, motorstopp, punktering eller annan nödsituation.

illustrerad bild av en bil som kör på vägrenen

Vad gäller för vägrenen?

Det generella parkeringsförbud som gäller på huvudled utanför tättbebyggt område omfattar också huvudledens vägrenar. Använd rast- eller parkeringsplatser om du måste stanna. (3 kap 55 § Trafikförordningen) Vissa trafikanter, exempelvis gående, cyklister och mopedister ska dock, om gång- eller cykelbana saknas, använda vägrenen. (3 kap 12 § och 7 kap 1 § Trafikförordningen) Vägrenen ska också användas för trafik med fordon som är konstruerade för eller som inte får föras med högre hastighet än 40 km/tim, t.ex. vissa traktorer, motorredskap och A-traktorer. Sådana fordon ska föras så nära högra kanten som möjligt av vägrenen. Den som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt driver eller leder kreatur ska också använda vägrenen. (3 kap 7 och 12 §§ Trafikförordningen) 

Illustrerad bild av bil som kör ut i väggren pågrund utav omkörning på landsväg

Vägrenen vid omkörning – vad gäller?

Om det behövs för att underlätta omkörning får vägrenen tillfälligt också användas av förare av andra fordon. Föraren har väjningsplikt mot fordon på körbanan när denne ska köra in på den igen. (3 kap 12 och 21 §§ Trafikförordningen) Den som vill köra om får inte genom signalering eller genom sitt körsätt tvinga ut framförvarande bilister på vägrenen. Man har nämligen ingen skyldighet att köra ut på vägrenen. Situationen blir givetvis en annan om du måste lämna fri väg för ett utryckningsfordon.

Hur ska fordonen placeras på vägen?

Förare som måste använda vägrenen ska hålla så långt till höger som möjligt. Övriga förare ska använda det körfält som ligger längst till höger i färdriktningen. Om körbanan har körfältsvägvisare eller minst två körfält i samma riktning och hastigheten är 70 km/h eller lägre, får man använda det körfält som är mest lämpligt för den fortsatta färden.

Tecknad bild av bilar som kör på en motorväg

Flera körfält

Om en körbana har fyra eller flera körfält får man inte köra i de körfält som ligger till vänster om körbanans mitt i färdriktningen. Omfattar körbanan tre körfält får man inte köra i det körfält som ligger längst till vänster. Reglerna gäller inte om trafiken är enkelriktad. (3 kap 8 § Trafikförordningen)

Tecknad bild av en bil som kör slalom mellan andra bilar

Slalomkörning

Det är förbjudet att i tät trafik försöka ”vinna väg” genom att byta körfält, så kallad slalomkörning. Ett sådant färdsätt innebär olycksrisker och skapar onödig irritation.  Förbudet gäller när en körbana har två eller flera körfält i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten. I ett sådant läge får bara de förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält. Andra förare får göra det om de ska stanna eller parkera eller inta rätt körfält före en vägkorsning. (3 kap 9 § Trafikförordningen)

Trafikskyltar som visar motorväg och motortrafikled

Vad gäller på motorväg och motortrafikled?

Motorvägar och motortrafikleder är alltid fria från korsningar i samma plan. Motorvägens körbanor är alltid skilda åt av en mittremsa eller på annat sätt. Motortrafikleden har inte alltid skilda körbanor. (10 kap 7 § Trafikförordningen) Du kan bara köra in på eller ut från en motorväg eller motortrafikled där den börjar respektive slutar eller vid på- och avfartsvägar. På motorväg och motortrafikled och på dess på- och avfartsvägar får endast motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerade för och får framföras med en hastighet av minst 40 km/tim förekomma. Moped klass I får inte heller köras på dessa vägar. (9 kap 1 § Trafikförordningen) Detta betyder att traktorer, motorredskap, terrängfordon, hästfordon, mopeder och mopedbilar eller cyklar inte får förekomma på sådana vägar.

illustration-motorvag (4)

Speciella regler för motorväg och motortrafikled

På motorväg och motortrafikled är gångtrafik förbjuden. På motorväg och motortrafikled är det inte tillåtet att stanna eller parkera. Om det finns särskilda rastplatser eller parkeringsplatser i anslutning till vägen får dessa givetvis användas. Buss i linjetrafik får stanna vid särskilt anordnade busshållplatser. Det är inte heller tillåtet att backa, vända eller köra på mittremsa eller tvärgående förbindelseväg mellan körbanorna. Vill du vända och köra i motsatt riktning kan det tidigast göras vid första trafikplats i färdriktningen. Detta gäller också på motortrafikled där mittremsa saknas.

Motorvägens vägren är avsedd endast för nödstopp (motorstopp, punktering eller annat missöde) och får inte användas för något annat. Har du råkat ut för ett nödstopp, bör du vara extra försiktig när du återigen ska köra in på körbanan. Använd vägrenen som accelerationssträcka. Väghållningsfordon och fordon som används av polis vid trafikövervakning är undantagna från de särskilda bestämmelser som gäller motorväg och motortrafikled under förutsättning att särskild försiktighet iakttas. Detsamma gäller fordon som används för bärgning av skadat fordon. Ett fordon som stoppats av polis vid trafikövervakning får stannas eller parkeras på motorväg eller motortrafikled. Vad som gäller för motorväg och motortrafikled gäller också för på- och avfartsvägarna.

illustrerad bild på insidan av en bil, där det står ordet "klart" i alla speglar.

På- och avfart

Förutom vid vägens början kör du in på motorvägen eller motortrafikleden via påfartsvägar. Oftast slutar påfartsvägen med ett accelerationsfält, som är till för att du ska kunna anpassa din hastighet till trafiken på vägen. Du behöver inte stanna om inte trafikförhållandena eller något av vägmärkena ”Stop” eller ”Väjningsplikt” fordrar det. Kör du själv på motorvägen/motortrafikleden måste du anpassa hastigheten så att du smidigt kan släppa in dem som kommer från en påfart. I vissa fall kan det vara lämpligt att köra över till omkörningskörfältet. 

Ofta börjar avfartsvägen med ett retardationsfält, en parallell körbana, där du kan förbereda avfarten genom att minska hastigheten. Var särskilt försiktig där avfartsvägen är utformad som en skarp kurva, särskilt vid halt väglag. Tänk på att avfarter även kan förekomma på vänster sida.

tecknad bild av bilar som kör på motorvägen, en bil bogserar en annan.

Bogsering

Bogsering är förbjuden på motorväg. Fordon som kör på motorväg måste var konstruerade för och få framföras i en hastighet av minst 40 km/h. Högsta tillåtna hastighet vid bogsering med personbil är 30 km/tim. Även om det är förbjudet att stanna på motorväg och motortrafikled får du stanna för att hjälpa en medtrafikant i nöd.

tecknad bild av en familj som fått stopp i vägrenen på en motorvägen, pappan tar ut en varningstriangel ur bilen. Familjen flyttar sig från bilen

Nödstopp

Om du får något fel på ditt fordon på motorväg eller motortrafikled, håll så långt åt höger du kan och fortsätt, om möjligt, till närmaste avfartsväg. Blir du tvungen att stanna, ska du köra eller rulla ut bilen så långt som möjligt på vägrenen.  När du stannat, sätt ut varningstriangel och låt eventuella passagerare sätta sig i säkerhet vid sidan av vägen. Speciellt gäller det att se till att barnen inte kan komma in på körbanan. Vid en del motorvägar och motortrafikleder finns hjälptelefoner uppsatta från vilka man kan tillkalla hjälp.

Illustrerad bild av bil som kör ut i väggren pågrund utav omkörning på landsväg

Omkörning

Du får bara köra om till vänster, utom där körbanan har två körfält i samma riktning som anges med vägmarkering och där maxhastigheten är 70 km/tim eller lägre. Om du kör på en körbana med minst två körfält, där det inte får förekomma mötande trafik, behöver du inte omedelbart svänga tillbaka till det högra körfältet om du ska köra om flera fordon. Detta gäller under förutsättning att det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för förare som närmar sig bakifrån med högre hastighet än din egen. Ska du köra om flera fordon i följd, kontrollera då att inte någon framför dig byter körfält för att köra om. När någon som kör snabbare närmar sig bakifrån, ska du gå tillbaka till det högra körfältet och släppa förbi denne.

Tecknad bild av en buss, bil med släp och lastbil som kör på en motorväg

Hastighetsregler

Motorväg och motortrafikled utmärks med vägmärke när vägen/leden börjar och slutar. Hastigheten kan variera upp till maximalt 120 km/tim och hastigheten markeras på samma sätt som på andra vägar. Varierande hastighet för viss väg anges genom ljusskyltar. Hastigheten ska alltid anpassas till vägen, väglaget, den övriga trafiken och sikten. (9 kap 1 § Trafikförordningen) Gällande hastigheter för olika fordon och fordonskombinationer på motorväg och motortrafikled, se under rubriken Högsta hastighet.

Vanliga frågor om lagar och regler i trafiken

Här hittar du svar på några vanliga frågor om lagar och regler i trafiken.

Får jag köra på cykelbana med moped klass I?

Nej, du får inte köra på cykelbana med moped klass I.

Får jag köra på cykelbana med moped klass II?

Ja, om det finns. Ett undantag är om vägmärket för cykelbanan har tilläggstavlan "Ej moped". Då får moped klass II inte köras där.

Var får elsparkcyklar köras?

Om det finns en cykelbana ska du köra din elsparkcykel där, annars ska du köra på höger sida av vägen och göra omkörningen till vänster.

Får jag cykla med racercykel på bilväg även om det finns en cykelbana?

Ja, sedan 1 augusti 2018 är det tillåtet att cykla på bilvägen, även om det finns en cykelbana. Den grundläggande bestämmelsen är att cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II vid färd på väg skall föras på cykelbana om sådan finns. Om särskild försiktighet iakttas får dock cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana om den cyklande har fyllt 15 år och den högsta tillåtna hastigheten på körbanan är högst 50 k,/tim. Det är också tillåtet att använda körbanan när det i övrigt är mer lämpligt med hänsyn till färdmålets läge.

Cyklar med fler än två hjul eller med cykelkärra får använda körbanan, även om cykelbana finns, om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd.

Har du några frågor? Kontakta oss.