Närbild av batteri på elcykel

Elcykel

En ung kvinna med cykelhjälm på en elcykel cyklar över en cykelpassage.

Om elcykel

Elcyklar har en elmotor som hjälper till när du trampar, upp till 25 km/h. Eftersom elcyklar är tyngre och går fortare än vanliga cyklar är det viktigt att cykeln är stabil, har bra bromsar och är enkel att manövrera. En tyngre cykel ger längre stoppsträcka och kan vara svårare att hålla balansen på, särskilt i början. 

Antalet elcyklar ökar snabbt på marknaden. Elmotorn gör att cykeln blir ett alternativ även på lite längre sträckor och för grupper som annars skulle avstå från cykling, till exempel äldre och personer med nedsatt fysisk kapacitet. Elcykeln ställer högre krav på bromsarna än en vanlig cykel, eftersom den är tyngre och ofta körs i högre hastighet. Därför är det viktigt att du väljer bromsar med omsorg och underhåller dem väl.

Här hittar du all information du behöver om hur elcyklar fungerar, vad som gäller i trafiken och vad som är bra att tänka på vid köp.

närbild på en motoriserad sportcykel

Motoriserade cyklar

Vissa elcyklar ser ut som vanliga cyklar men räknas som mopeder. En moped klass II har en hjälpmotor upp till 1 000 watt och elassistans upp till 25 km/tim, medan en snabb-elcykel klassas som moped klass I med krafttillskott upp till 45 km/tim – och kräver både hjälm och körkort med behörighet AM.

Olika typer av elcyklar

Elcyklar finns i nästan lika många former som cyklar utan motorassistans: trehjuliga, hopfällbara, touringcyklar, citycyklar, låd- och lastcyklar m.m. Det finns också modeller som ser ut som elcyklar, men som har starkare motoreffekt och därför klassas som mopeder. För dem gäller andra regler, se tabellen nedan. Som konsument behöver du vara uppmärksam så att du verkligen köper en elcykel och inte en moped. Det gäller i synnerhet om du importerar, bygger egen, eller köper en begagnad elcykel. Du som vill köpa en motoriserad cykel, eller snabb-elcykel behöver försäkra dig om att den är typgodkänd.

Ett elfordon utan trampor som går i max 20 km/tim och har en maximal motoreffekt på 250 watt eller är självbalanserande, exempelvis segway och hoverboard, räknas också som en cykel. Elfordon avsedda för personer med funktionsnedsättning, som går i max 20 km/tim, räknas också som cyklar.  

Elcykel, motoriserad cykel och snabb-elcykel - vad gäller?

Indikator

Elcykel

Motoriserad cykel (moped klass II)

Snabb-elcykel (moped klass I)

Maxhastighet med elassistans

25 km/tim 25 km/tim 45 km/tim

Behov av att trampa för elassistans

Ja Ja Nej

Effekt på motor

Max 250 w 250 - 1000 w 1000 - 4000 w

Krav på körkort

Nej Ja Ja

Åldergräns

Nej 15 år 15 år

Registreringskylt

Nej Nej Ja

Trafikförsäkring

Nej Nej Ja

Lagkrav på hjälm

Nej (över 15 år) Ja Ja

Cykla/köra på cykelbana

Ja Ja (om det inte finns en skylt som säger annat) Nej

Finns det olagliga modeller?

För att få köra en elcykel på allmän väg ska den uppfylla kraven i EU:s maskindirektiv och vara CE-märkt. Sedan 2018 finns en europeisk standard EN 15194:2017 för elassisterade cyklar, som utöver dessa krav också ställer vissa krav på tillverkaren. Cykeln ska bland annat ha en tillräckligt stark ram, motorn får inte störa ut annan elektronik och cykeln ska inte kunna starta av sig själv, till exempel vid ett trafikljus.

Ombyggnadskit och trimsatser

På marknaden finns trimsatser som gör att elmotorn kan ge kraft i hastigheter över 25 km/tim, och ombyggnadskit för den som vill koppla en elmotor till sin vanliga cykel. Att köra en trimmad elcykel på allmän väg är olagligt, och även monteringssatser kan innebära säkerhetsrisker.

Att konvertera sin vanliga cykel till elcykel kan kännas lockande eftersom det är billigare än att köpa en ny, men det är tveksamt om det är att rekommendera. En vanlig cykel är inte byggd för eldrift och elmotorn kan påverka stabiliteten och köregenskaperna negativt. Cykeln kan kännas obalanserad och svårstyrd. Högre hastigheter ställer också krav på bromsar och däck, och cykeln slits mer. Köper du ändå en ombyggnadssats bör du säkerställa att den är CE-märkt och följer EU-standarden EN 15194:2017, samt att du har tillräckliga tekniska kunskaper för att montera den korrekt. Läs monteringsanvisningen noggrant före köp och kontrollera att motorns effekt inte överstiger 250 watt eller har högre hastighet än 25 km/tim. Starkare modeller uppfyller inte kraven för elcyklar och klassas troligen som moped klass I eller II, vilket kräver körkort, försäkring och hjälm.

Trimning innebär att hastighetsspärren kopplas bort. Hastighetsmätaren visar 25 km/tim, men i verkligheten går det fortare. Trimning är olagligt och ökar säkerhetsriskerna. Högre hastigheter sliter mer på ram, däck och bromsar, och cykelbanor är inte anpassade för sådan fart. Andra trafikanter förväntar sig att du håller cykelhastighet. Trimning kan också göra garantin och försäkringen ogiltig. En trimmad elcykel klassas inte som elcykel, utan troligen som moped klass I eller II, med krav på körkort eller förarbevis, trafikförsäkring och hjälm. Köper du en begagnad elcykel kan det vara bra att kontrollera att den inte är trimmad.

  

Tips vid köp av elcykel

  • Lär känna din cykel och öva på att starta och bromsa några gånger innan du ger dig ut i trafik. Särskilt om du inte brukar cykla.
  • Många olyckor sker vid på- och avstigning. Köp gärna en cykel med lågt insteg och ha sadeln lågt, så att du når marken med båda fötterna när du sitter på sadeln.
  • Var uppmärksam i korsningar och cirkulationsplatser med bilar. Sök ögonkontakt och ha hög bromsberedskap.
  • Tänk på att du inte syns i bussars och lastbilars döda vinkel, när ni står bredvid varandra och motorfordonet ska göra en högersväng.
  • Håll ordentligt avstånd till andra cyklister vid omkörning och var försiktig vid möten. 
  • Var uppmärksam på gående som kan missbedöma din hastighet. 
  • Använd hjälm. 
  • Be om intyg på att elcykeln du köper är CE-märkt och tillverkad enligt EU-standarden EN 15194:2017.
  • Elcykeln är ett motorfordon och omfattas till skillnad från vanliga cyklar inte av allemansrätten. Det innebär att du inte får köra elcykel i naturen på stigar, leder och i terräng utan lov från markägaren.

 

Vuxen och barn som är ute och cyklar på cykelbana, sommartid. Båda har hjälm på huvudet.

Elcyklar för barn?

Det finns elcyklar på den svenska marknaden som vänder sig till barn och unga. Tänk på att en elcykel är tyngre och svårare för ett barn att manövrera. Det kan också vara svårt för barnet att hantera elcykelns högre hastighet och kraftigare acceleration. På internet säljs barnmodeller från utlandet som kan gå i högre hastigheter än 25 km/tim och som har en motoreffekt över 250 watt. De modellerna är troligtvis inte typgodkända i Sverige och skulle, om de var det, klassas som moped klass I eller II (se tabellen ovan), alltså olagliga att användas av barn under 15 år.  

Vanliga frågor om elcyklar

Här hittar du svar på några vanliga frågor om elcyklar.

Kan jag bygga om min cykel till en elcykel?

En vanlig cykel är inte byggd för att klara eldrift. Elmotorn kan till exempel påverka cykelns stabilitet och köregenskaper på ett negativt sätt. Tänk också på att högre hastigheter ställer högre krav på bromsar och däck och att din cykel kommer utsättas för större slitage. Det är därför tveksamt om det är att rekommendera att bygga om sin cykel till en elcykel.

Om du ändå köper en ombyggnadssats bör du förvissa dig om att den är CE-märkt och uppfyller kraven i EU-standarden EN 15194:2017, samt att du har tillräckliga tekniska kunskaper för att montera motorn korrekt. Läs igenom monteringsanvisningen noggrant före köp. Kontrollera att motorns effekt inte överstiger 250 w eller har en högre hastighet än 25 km/tim. Det finns flera starkare modeller på marknaden, men de uppfyller då inte kraven på vad som är en elcykel. Troligtvis skulle din ombyggda cykel då istället klassas som en moped klass I eller II och med det följer krav på körkort/förarbevis, trafikförsäkring med mera.

Fler frågor och svar

Cykel

Konsumentguide

Som konsument har du rätt att kräva trafiksäkerhet – både i produkter, tjänster och trafikmiljö. Genom dina val och krav kan du påverka aktörer som politiker, myndigheter och företag att arbeta för en säkrare trafik. I våra konsumentguider har vi samlat ett urval av produkter och tjänster, samt var du hittar dem. Guiderna är därmed inte heltäckande.

Närbild på ett styre tillhörande en elcykel.

Vill du ha mer kunskap?

Här finns länkar till material, rapporter och andra källor för mer kunskap.

Cyklister
NTF Anser
Cykel med elassistans eller moped?
Transportstyrelsen
Eldrivna enpersonsfordon
Konsumentupplysning
Försäkring för elcykel
IF Försäkringar

Har du några frågor? Kontakta oss.