Cyklist på en gång- och cykelbana

Lagar och regler för cykel

Man i profil med cykelhjälm

Lagar och regler för cykel

Här har vi samlat regler för hur du cyklar säkert i korsningar och cirkulationsplatser, samt över gatan på passager och överfarter. Du får också koll på vad som gäller för skjutsning och last på cykel.

Läs också vad vi anser om cykling och cyklister.

En mamma skjutsar sitt småbarn på cykel med hjälp av en cykelsits.

Skjutsa på cykel

Det är inte tillåtet att samtidigt färdas fler på en cykel eller en moped än vad fordonet är byggt för. När en cykel eller moped klass II har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får du dock skjutsa ett barn under 10 år om du som styr fordonet har fyllt 15 år, eller två barn under 6 år om du som styr fordonet har fyllt 18 år. (6 kap 3 § Trafikförordningen) Kom ihåg att föraren är ansvarig för att barn som skjutsas använder cykelhjälm.

En mamma som skjutsar sina barn på lådcykel.

Lasta på cykel

Vid cykling får du inte transportera gods som är så tungt eller stort att du inte kan manövrera cykeln säkert. Lasta alltså aldrig så att du får svårt att hålla balansen eller så att sikten blir skymd. Du får inte heller lasta så att du hindrar annan trafik. (6 kap 4 § Trafikförordningen)

Det är tillåtet att koppla en cykelkärra till cykel. En tillkopplad cykelkärra ska ha en röd reflex bakåt eller en baklykta som kan visa rött ljus bakåt om reflex saknas. Till cykel får man även koppla en sidvagn. På cykel får du aldrig låta dig dras eller skjutas av annat fordon. (6 kap 5 § Trafikförordningen)

Cykla i trafiken

Här har vi samlat regler för hur du cyklar säkert i korsningar och cirkulationsplatser, samt över gatan på passager och överfarter.

Cykla i mörker

När du cyklar i mörker ska cykeln vara utrustad med:

  • en lykta baktill som visar rött ljus bakåt och tydligt kan ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får vara av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.
  • strålkastare framtill som ger vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller en lykta framtill som visar vitt eller gult ljus framåt och tydligt kan ses på ett avstånd av 300 meter.
  • röd reflex baktill.
  • vit reflex framtill.
  • vit eller orangegul reflex åt sidan.

En tillkopplad cykelkärra ska ha en röd reflex bakåt eller en baklykta som visar rött ljus bakåt om reflex saknas.

Något lagkrav på vinterdäck vid vinterväglag finns inte för cyklar. Dubbade däck gör dock vintercyklingen säkrare. Cykelturen går lättare med dubbdäck, både på hårt packad eller lös snö och på is.

Läs vår konsumentguide om cykelbelysning
Körning i vägkorsning

Alla fordonsförare ska vara särskilt försiktiga där korsande trafik förekommer. Korsningar är riskfyllda platser speciellt för de oskyddade trafikanterna. Det är viktigt att du tar ögonkontakt med övriga förare och att du visar hur du tänker köra. Ska du köra rakt fram i korsningen ska du hålla till höger i körfältet om det bara finns ett körfält i din färdriktning. Finns det två körfält kan du köra på samma sätt i det högra körfältet. Finns det tre körfält i din färdriktning är det bäst att du kör i det mittersta. På det sättet markerar du för andra att du ska åka rakt fram. Om höger körfält är avsett för enbart högersvängande trafik får du inte använda det om du ska köra rakt fram. (3 kap 28 § Trafikförordningen).

Högersväng 
  • Ge tecken i god tid före svängen.
  • Se åt båda håll på den korsande vägen.
  • Sväng och håll båda händerna på styret.
  • Fortsätt i den nya färdriktningen och håll så långt till höger som möjligt.
Vänstersväng

Stora vänstersvängen

Du håller till höger på vägen och fortsätter genom korsningen till motsatta sidan. Där svänger du till vänster när vägen är fri. Är det en stor och besvärlig korsning kan det vara säkrast att leda cykeln eller mopeden. I en del korsningar kan det finnas vägmärken och markeringar som anger hur cyklister och mopedister ska köra. Det säkraste sättet att ta sig till vänster i en korsning är naturligtvis att leda cykeln eller mopeden i den. Följ då trafikreglerna för gående. Finns det ett övergångsställe så gå där och led cykeln eller mopeden bredvid övergångsstället.

Lilla vänstersvängen

Eftersom den lilla vänstersvängen kan vara mycket riskfylld, rekommenderas den endast för erfarna cyklister och mopedförare. Den lilla svängen innebär att du följer grundregeln om val av körfält strax före och i korsning. Du använder det körfält som är avsett för vänstersväng och kör i högra delen av detta körfält och gör så en vanlig vänstersväng. Finns det inga körfält markerade på körbanan kör du ändå efter samma princip. Innan du byter körfält eller börjar svänga måste du noga kontrollera att du kan göra det utan fara. (3 kap 26 § Trafikförordningen)

Cirkulationsplats

När du kör in i en cirkulationsplats måste du lämna företräde för all trafik som redan finns där. Varje sväng ut från cirkulationsplatsen är i princip att betrakta som en högersväng. Därför ska den normalt göras från högra körfältet.

Cykelöverfart

Vid en cykelöverfart har bilisterna väjningsplikt för cyklister och förare av moped klass II, på samma sätt som för gående vid ett övergångsställe. Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på cykelöverfarten ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten. (6 kap 6 § Trafikförordningen) En cykelöverfart kräver hastighetsdämpande åtgärder, målade "hajtänder" och särskilt vägmärke.

Cykelpassage

Cykelpassage anordnas ofta i anslutning till övergångsställe för gående. Vid obevakade cykelpassager är det cyklisten som har väjningsplikt mot fordonen. Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara. (6 kap 6 § Trafikförordningen) Förare av motorfordon har dock väjningsplikt för cyklister och mopedförare på en cykelpassage när de kör ut ur en cirkulationsplats eller efter att ha svängt i en vägkorsning. (3 kap 61 § Trafikförordningen)

Omkörning med cykel

Omkörning av fordon ska normalt ske till vänster. Cyklister och förare av moped klass II får dock köra om eller köra förbi andra fordon än cyklar och mopeder även till höger. Detta är ganska vanligt i exempelvis fordonsköer, men bör ske med försiktighet. Innan du kör om – förvissa dig noga om att den du tänker köra om inte tänker svänga. (3 kap 31 § Trafikförordningen)

Breddåkning

Huvudregeln är att cyklister och mopedister ska färdas efter varandra. Den regeln gäller inte bara på körbanan utan också på vägrenen och cykelbanan. Finns det tillräckligt med utrymme, får cyklister dock köra i bredd, om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken. (6 kap 1 § Trafikförordningen)

Lagar och regler på cykelbanor

Cyklister och förare av tvåhjuliga moped klass II ska vanligtvis färdas på cykelbana om det finns en sådan. Om det inte är tillåtet att köra moped på cykelbanan, så anges detta på en tilläggstavla.

Plats på vägen

Cyklister och förare av tvåhjuliga moped klass II ska vanligtvis färdas på cykelbana, om det finns en sådan. Om det inte är tillåtet att köra moped på cykelbanan, så anges detta på en tilläggstavla. Cyklister över 15 år får, om särskild försiktighet iakttas, istället cykla på körbanan om hastighetsbegränsningen är max 50 km/tim och i övrigt när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Cyklar med fler än två hjul, eller som drar en cykelkärra, får använda körbana om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd. När cyklingen sker på vägen ska vägrenen användas. Finns varken cykelbana eller vägren får man använda körbanan. Skyldigheten att använda vägrenen gäller endast om vägrenen är tillräckligt bred och i övrigt lämplig att använda.

Om cykelbana saknas får cyklisten, till och med det år denne fyller 8 år, cykla på trottoaren eller gångbanan. Cyklister och mopedister får använda markerade kollektivkörfält. Då är det viktigt att hålla noga uppsikt bakåt vid omkörning av exempelvis en stillastående buss liksom att lämna bussen företräde då den körs ut från en hållplats.

Gemensamma banor och cykelfält

De banor som cyklister och förare av moped klass II ska använda kan utmärkas på olika sätt beroende på vilka som får använda banan. På en gemensam gång-, cykel- och mopedbana ska de som går om möjligt använda vänster sida och de som cyklar eller kör moped ska använda höger sida i färdriktningen. När gående och cyklister möts, väjer cyklisten in mot mitten och den som går håller så långt ut till vänster som möjligt.

Gemensam gång-och cykelbana

Cykelfält

Cykelfältslinjen skiljer cykelfält från andra körfält. På de ställen där cykelfält markerats med sådan linje måste du följa markeringarna. I vissa fall används spärrlinje i stället för cykelfältslinje.

Påbjuden cykel- och mopedbana

Påbudsmärke för cykel- och mopedbana. Om moped klass II inte får föras på banan anges det på en tilläggstavla.

Påbjuden gång- och cykelbana
Påbudsmärke för gemensam gång-, cykel- och mopedbana. Märket anger gemensam bana för gående och cyklande. Om moped klass II inte får föras på banan anges det på en tilläggstavla.

 

Påbjuden separerad gång- och cykelbana
Märket anger banor som är delade genom vägmarkering, skiljeremsa eller liknande i en del för gående och en del för cyklande. Symbolernas placering på märket anger vilken del av banan som är avsedd för gående respektive cyklande. Om moped klass II inte får föras på banan anges det på en tilläggstavla.

 

Cykelgata

Cykelgata
På en cykelgata gäller följande:

  • Fordon får inte föras med högre hastighet än 30 km/tim.
  • Fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser.
  • En förare som från en väg kör in på en väg som är cykelgata har väjningsplikt mot fordon på cykelgatan.
  • En förare av ett motordrivet fordon ska anpassa hastigheten till cykeltrafiken.
    (8 kap 1 a § Trafikförordningen)

 

Påbjuden gångbana

Påbjuden gångbana
Märket anger bana avsedd endast för gående. Där får man inte cykla eller köra moped men man får leda cykeln eller mopeden om detta inte är förbjudet enligt tilläggstavla.

Förbud mot cykel och moped

Förbud mot trafik med cykel och moped klass II
Avser förbudet även trafik med moped klass I anges det på en tilläggstavla.

Förbud mot trafik med moped klass II
Avser förbudet även trafik med moped klass I anges det på en tilläggstavla.

 

Vanliga frågor om lagar och regler på cykel

Här hittar du svar på några vanliga frågor om lagar och regler på cykel.

Hur ska min cykel vara utrustad?

Vid färd i mörker måste cykeln enligt lag vara utrustad med både belysning och reflexer.

Belysning framåt:
Strålkastare som avger vitt eller gult ljus framåt av sådan ljusstyrka att fordonet kan framföras på ett betryggande sätt.

Belysning bakåt:
Lykta som visar rött ljus bakåt (baklykta).

Reflexanordningar:
Framtill - reflex som återkastar vitt sken.
Baktill - reflex som återkastar rött ljus.
Åt sidan - reflex(er) som återkastar orangegult ljus.

Läs mer om vilka lagar och regler som gäller för cykel i vår konsumentupplysning.

Lagar och regler för cykel
Får jag cykla på gångbanan?

Till och med det år man fyller 8 år får man cykla på gångbanan om cykelbana saknas.

För att räknas som gångbana krävs att den är markerad med vägmärke alternativt annan anvisning t.ex målad på marken eller att den är upptagen i lokal trafikföreskrift som gångbana. Trafikanter av alla slag är skyldiga att följa anvisning, bl.a. genom vägmärken. Med utgångspunkt från detta kan en cyklist (straffmyndig) få böter enligt ansvarsbestämmelserna trafikförordningens 14 kap.

Får jag ha dubbdäck på cykeln året om?

Det finns inga lagar och paragrafer som reglerar vilka däck man får ha på cykeln. Alltså får man ha vilka däck som helst.

Dubbdäck är utmärkt för att öka säkerheten när man cyklar på halt underlag på vintern.

Fler frågor och svar

Lagar och regler på cykel
En mamma och ett barn cyklar bredvid varandra på en gång- och cykelbana i stadsmiljö.

Vill du ha mer kunskap?

Här finns länkar till material, rapporter och andra källor med mer information.

Cykla säkert - på lätt svenska
Informationspaket
Säkerhet på cykel
Trafikverket
Så väljer du hjälm till ditt barn
Nationell rekommendation
Material till grundskolan
Trafiken i skolan

Har du några frågor? Kontakta oss.