Person sitter i förarsätet på en bil och knäpper sitt bilbälte.

Skyddssystem

tecknad bild av ett skyddsystem

Skyddssystem

I dagens bilar finns det en mängd skyddssystem som samverkar för att skydda både de som sitter i bilen och andra trafikanter utanför bilen men inget annat skyddssystem har visat sig så avgörande för att förhindra allvarliga skador som bilbältet. Det finns två kategorier av skyddssystem. Förarstödssystem kan minska allvarlighetsgraden av en olycka eller helt undvika att olyckan inträffar. Krocksäkerhetssystem reducerar risken för personskador när en kollision inträffat.

Förarstödssystem

Förarstödssystem är till för att minska risken för olyckor eller minska skadorna om en olycka ändå sker. Tidigare kallades de aktiva säkerhetssystem. De ingriper i olika skeden före en krock – till exempel kan filvarning eller trötthetsvarnare varna tidigt, medan kollisionsvarning och nödbroms aktiveras precis innan en kollision. Systemen kan informera, varna eller ingripa automatiskt genom att justera fart eller körning.

De fungerar dock bara under rätt förutsättningar – till exempel krävs synliga vägmarkeringar, fungerande sensorer och god sikt. Snö, dimma, mörker eller smuts kan göra att systemen inte aktiveras. Därför kan du aldrig helt lita på att tekniken griper in.

Kom ihåg: du som förare har alltid det yttersta ansvaret. Systemen kan inte ersätta dig och fungerar inte under alla omständigheter – de kan inte kompensera för exempelvis för hög fart, dåliga däck eller för kort avstånd till andra fordon. Lär dig hur systemen fungerar genom instruktionsboken och gå igenom funktionerna med återförsäljaren. Koppla inte ur system – använd dem så ofta du kan. Och glöm aldrig att alltid använda bilbälte och korrekt skyddsutrustning till barn.

Tillsammans minskar dessa system risken för olyckor – och skador om olyckan ändå inträffar.

Krocksäkerhetssystem

Tidigare kallade passiva säkerhetssystem – minskar risken för personskador om olyckan sker. Det handlar om till exempel bilbälte, bältessträckare, krockkuddar och whiplashskydd.

Bilbälte

Bilbältet är den viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen, både fram och bak. Även vid låga hastigheter kan det vara skillnaden mellan liv och död. Ett trepunktsbälte halverar risken för allvarliga skador vid en kollision, medan ett tvåpunktsbälte minskar risken med 20 procent. Många bilar har dessutom bältesförsträckare som förbättrar skyddet vid en olycka genom att hålla bältet på rätt plats.

I Sverige är det lag på att alla i bilen ska använda bälte. Barn under 135 cm ska dessutom ha babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/-kudde. Sedan 2009 har nästan alla nya personbilar bältespåminnare, och 2020 hade över 95 % av biltrafiken detta skydd. Trots det är ungefär en tredjedel av de som omkommer i personbilar varje år obältade – cirka 20–30 personer.

Så använder du bilbältet rätt:

  • Axelbandet ska ligga över bröstet, nära halsen, för att skydda skelettet bäst. Justera höjden med bältesjusteraren.

  • Höftbandet ska sitta över höften och låren – inte magen, då det kan orsaka inre skador vid krock.

  • Sträck bältet efter att du spänt det – ju närmare kroppen, desto bättre skydd.

  • Under ytterkläderna – tjocka kläder kan göra att bältet hamnar fel.

  • Rakt och helt – ett vridet eller skadat bälte kan slitas av vid en krock.

Den som sitter obältad i baksätet kan vid en kollision kastas framåt med en kraft på flera ton – tillräckligt för att döda den som sitter framför, även i låg hastighet. Som förare bör du alltid kontrollera att alla i bilen har bältet på.

Vid graviditet är bältet lika viktigt. Det diagonala bandet ska gå mellan brösten, längs sidan av magen, och höftbandet ligga lågt under magen – aldrig över.

Vad säger lagen?

Alla som färdas i fordon med bilbälte ska använda det. Barn under 135 cm måste ha särskild skyddsutrustning. Föraren ansvarar för att barn under 15 år är korrekt bältade – annars väntar böter. Vuxna ansvarar för sig själva. Böter är 1500 kr för obältad vuxen, och 2500 kr om ett barn under 15 år sitter obältat.

Krockkudden

I nyare bilar finns ofta tre typer av krockkuddar: för förare, passagerare och på sidorna. De är ett viktigt komplement – inte ett alternativ – till bilbältet. Används inte bältet kan krockkudden i värsta fall orsaka skada.

Skyddseffekter:

  • Förarkrockkudde + bilbälte och bältessträckare minskar skador med 60–70 %.

  • Passagerarkrockkudden ger 55–60 % skydd.

  • Sidokrockkuddar minskar risken vid sidokollisioner med upp till 45 %, och kan skydda även vid voltning.

Barn och krockkuddar:

  • Bakåtvända barn får aldrig sitta framför en aktiv krockkudde. Vid en krock blåses kudden upp med så stor kraft att det kan vara livsfarligt.

  • Krockkudden måste vara avstängd, ofta via nyckel eller bilens meny. Det ska tydligt framgå att kudden är urkopplad.

  • Framåtvända barn bör vara minst 140 cm vid aktiv krockkudde – om inte tillverkaren säger annat. Läs alltid bilens instruktionsbok.

Sidokrockkuddar och gardiner utgör ingen fara för barn, oavsett om de sitter framåt- eller bakåtvända.

Varning och märkning:
Finns det krockkudde vid passagerarplatsen fram, ska varningsmärke finnas som tydligt informerar om risken för barn i bilstol. Besiktningen kontrollerar detta. Saknas märkning kan den hämtas hos återförsäljare eller besiktningsföretag.

Urkoppling av krockkudde:
Idag sker avstängning oftast med nyckel eller elektroniskt via bilens meny. Tidigare kunde kudden monteras bort fysiskt, men det är ovanligt idag. Sprängladdningen finns dock fortfarande kvar i bilen, eftersom bilar typgodkänns med krockkudde.

Sammanfattning:
Krockkudden skyddar – men bara när den används rätt och alltid i kombination med bilbälte. Lär dig vad som gäller för just din bil och följ tillverkarens rekommendationer, särskilt om barn färdas i framsätet.

Whiplashskydd

Whiplash- eller pisknärtskador inträffar ofta vid påkörning bakifrån, men förekommer även vid andra typer av olyckor. När huvudet kastas häftigt framåt och sedan bakåt (eller tvärtom) kan skador i nacken uppstå.

Whiplashskador svarar för ungefär hälften av alla personskador som leder till långvariga hälsoförluster i bilolyckor. Ungefär hälften av skadorna inträffar vid påkörning bakifrån och en tredjedel vid frontala kollisioner. Av alla kollisioner som sker leder ungefär en tredjedel till initiala nackbesvär som oftast är övergående men 10-15 procent av dem är av allvarlig karaktär.

I allt fler bilar på marknaden finns särskilda whiplashskydd, som ska minska risken för skador. Skydden innebär att huvud- eller ryggstödet förändras i krockögonblicket, för att möta upp de krafter som uppstår och minska whiplash-effekten. Studier visar att ett effektivt whiplashskydd kan halvera skaderisken. 

 

Minska riskerna
Förutom att välja en bil med effektivt whiplashskydd finns det ytterligare några saker man själv kan göra för att minska risken för skador:

  • Justera huvudstödet – huvudet ska helst inte sticka upp för mycket över kanten.
  • Minska avståndet mellan huvudet och huvudstödet genom att räta upp stolsryggen.
  • Håll avståndet till bilen framför.
  • Om du märker att du kommer bli påkörd bakifrån, pressa huvudet mot stödet och titta rakt fram.
Antisladdsystem

Antisladdsystem är ett system som känner av om bilen börjar sladda. Genom att bromsa enskilda hjul stabiliseras bilen och sladden förhindras. Antisladdsystem beräknas minska olycksrisken med över 50 procent på vått väglag och med cirka 20 procent på alla väglag.

Vid vinterväglag krävs det inte mycket för att bilen ska få sladd. En väjning för smådjur kan snabbt göra bilen okontrollerbar med svåra olyckor som resultat. Antisladdsystemet känner av när föraren är på väg att förlora kontrollen över bilen och stabiliserar hjulen genom att bromsa enskilda hjul individuellt. Vissa antisladdsystem kan även strypa motorn vid behov.

Det är dock viktigt att komma ihåg att antisladdsystemet inte kan rädda alla situationer. Det är fortfarande du som förare som måste begränsa hastigheten och anpassa din körstil efter vägens kondition och vädret. Antisladdsystemet heter vanligtvis ESP – Electronic Stability Program eller ESC - Electronic Stability Control, men kan även ha andra beteckningar. Andelen nya personbilar som är utrustade med antisladdsystem har varit närmare 100 procent i Sverige sedan 2009. Andelen trafikarbete som utfördes 2020 av personbilar som har antisladdsystem beräknas vara över 95 procent. Ett annat system som hjälper förare i halt väglag är ett antispinnsystem som finns på många bilar. Detta system ska dock inte förväxlas med antisladdsystemet. Antispinnsystemet hjälper endast till att minska drivhjulens slirande då väggreppet är dåligt vid start eller acceleration vilket innebär att systemet är till störst hjälp vid låga hastigheter.

ABS-bromsar

ABS-bromsar (Anti-lock Braking System på engelska) är låsningsfria bromsar, som känner av när hjulen börjar låsa sig vid en kraftig inbromsning. Då släpper systemet omedelbart på en del av trycket på bromsarna så att däcken börjar rulla och frångår det låsta läget. ABS-systemet fortsätter därefter att bromsa bilen så fort som möjligt, men utan att det blir för kraftig så att hjulen låser sig igen. När däcken rullar kan du som förare styra bilen trots att du bromsar kraftigt. Du kan alltså väja för ett hinder på vägen och samtidigt bromsa hårt. ABS-systemet kan därmed hjälpa dig ur en farlig situation. 

ABS-bromsar beräknas minska risken för olyckor med cirka 10 procent.

Automatiska bromssystem

Autobroms med kollisionsvarning framåt använder sensorer för att skanna av vägen framför ditt fordon och bromsar automatiskt för att undvika en situation som håller på att utvecklas till en kollision. Förarstödssystemet kan inte alltid förhindra att du kör på ett fordon bakifrån, en fotgängare, cyklist eller vilt, men det kan minska krockens svårighetsgrad.

Hur förarstödssystemet fungerar
Förarstödssystemet består av två delar. Kollisionsvarning framåt är den funktion som skannar av vägen framför dig medan du kör och varnar dig om du är på väg att krascha in i en framförvarande bil. Under den kritiska situationen aktiveras varningar som kan vara visuella och/eller i form av ljud och vibrationer. Som förare bör du då reagera snabbt och bromsa eller styra undan för att undvika faran framför dig. Om du inte gör det kommer den automatiska nödbromsen att bromsa hårt och snabbt sakta ner eller stanna ditt fordon för att undvika en kollision eller mildra en kollision som är oundviklig.

Förarstödssystemet fråntar inte ditt ansvar
Det är viktigt att du lär dig hur just ditt specifika autobromssystem fungerar, så läs i bilens instruktionsbok eller fråga din återförsäljare. Systemen är i det närmaste standard på alla nya bilmodeller som släpps. Automatisk nödbromsning är inte fullkomligt säkert, utan du ska alltid hålla ett säkert avstånd till trafiken framför dig (tresekunders-regeln) och ha fokus på vägen.

Automatisk nödbromsning är beroende av sensorer. Om de blockeras av smuts, is eller snö kommer systemet att berätta att det inte fungerar. Så var noga med att sensorer och vindruta är rena innan du åker i väg. Kontrollera i bilens instruktionsbok eller med din återförsäljare, om var sensorerna för din automatiska nödbroms finns.

Vissa automatiska nödbromsfunktioner är känsliga för bländning från soluppgång och solnedgång. Systemen är känsliga så du bör inte förlita dig enbart på den här funktionen vid någon tidpunkt. De bör enbart ses som ett komplement.

Trafiksäkerhetsnytta
Automatisk nödbroms i låg och hög hastighet kan minska skador vid påkörning bakifrån med cirka 40 procent. En studie från Folksam visar att autobroms har stora effekter på vägar upp till 50 km/tim. Totalt sett minskar bilisternas personskador med hela 57 procent vid påkörningar bakifrån. I cirka 40 procent av fallen inträffade kollisionen ändå, men utan några personskador till följd, medan cirka 25 procent av olyckorna beräknas ha undvikts helt.

Vid utgången av 2019 var automatisk nödbroms vid låga hastigheter standard på 85 procent av alla nysålda bilar, på ytterligare 5 procent var det ett tillval. År 2020 uppskattades nästan 40 procent av trafikarbetet utföras av bilar med automatisk nödbroms vid låga hastigheter. Det finns olika typer av autobroms som fungerar i olika hastigheter och vid olika olyckstyper.

När och hur alkolås används korrekt

Det finns olika typer av alkolås – för privat bruk, rehabilitering (RP) och yrkestrafik (TQ).
De flesta kräver en viss uppvärmningstid, särskilt de som använder bränslecellsteknik, där optimal temperatur är 34 °C.

Rehabiliteringsalkolås (RP)

Används av personer med återkallat körkort p.g.a. rattfylleri eller alkoholproblem. Låset kräver hög mätsäkerhet, loggar all användning och kan kräva blåsning under färd. Det reagerar endast på alkohol.

Yrkestrafik (TQ)

Vanligt i företagsbilar. Stoppgräns: 0,2 promille. Enkla modeller saknar loggbok och alkoholspecificitet, men krav kan finnas från företag och upphandlare.

Privat bruk (PV)

Installering sker frivilligt. Stoppar vid 0,2 promille.

Alkolås efter rattfylleri

I stället för indraget körkort kan man få ett villkorat körkort med alkolås. Gäller i 1–2 år och omfattar:

  • Regelbundna läkarkontroller

  • Service & loggkontroll

  • Egen bekostnad

Gränsvärden i Sverige:

  • Rattfylleri: 0,2 promille

  • Grovt rattfylleri: 1,0 promille

Olika mättekniker

  • Bränslecellsteknik (vanligast): Tillförlitlig, alkoholspecifik, används i polisens instrument och alkolås med höga krav.

  • Kemisk mätning: Tidigare i ballonger – används ej längre.

  • Halvledarcellsteknik: Billigare, känslig för rök, snus och temperatur. Inte tillförlitlig.

  • Infraröd teknik (IR): Används på polisstation. Högsta noggrannhet, enbart alkoholspecifik, störs inte av andra ämnen.

Vanliga frågor om skyddssystem i bil

Här hittar du svar på några vanliga frågor om skyddssystem i bil.

Vad finns det för argument för att övertyga någon att använda bälte?

Nedan har vi samlat några argument som kan användas för att övertyga till exempel ett barn eller en kompis som inte vill använda bilbälte.

  1. Bältet halverar risken att dödas när man råkar ut för en olycka. Du har inte heller kontroll över dina egna olyckor, eftersom de ofta förorsakas av någon annan.
  2. Bälte skyddar inte bara dig själv, utan även dina medpassagerare. Om du som obältad sitter i baksätet så flyger du fram vid en kollision och kan döda den som sitter i framsätet. För många år sedan drev NTF kampanjen ”Inga elefanter i bilen, tack!”. Med kampanjen ville man belysa att de krafter som en flygande människokropp utövar vid en kollision kan jämföras med tyngden av en elefant.
  3. Tänk på din familj och dina vänner. De vill inte förlora en närstående i en bilolycka.
  4. Om du blir skadad bekostas din sjukvård och rehabilitering med allas skattepengar. Det är alltså inte bara du själv som får betala, utan hela samhället.

Läs mer om säkerhet i bil, bland annat hur du använder bilbälte på rätt sätt, i vår konsumentupplysning.

Konsumentupplysning: Säkerhet i bil
Är det farligt att ha bilbätet nära halsen?

Nej, det är inte farligt att ha bältet nära halsen.

Det diagonala bandet ska sitta över bröstet, så nära halsen som möjligt. Detta säkrar rätt vinkel på bältet så att det sitter mot de skelettdelar som bäst kan klara den kraft som uppstår vid en kollision, det vill säga axel och bröstben. Om du har det över eller under axeln kan det knäcka revbenen som i sin tur kan skada hjärta och lungor. Bältesjusteraren, som många bilar är utrustad med, hjälper till att höja och sänka bältet så att det hamnar rätt i förhållande till din längd.

Bältet ska vara så nära kroppen som möjligt och höftbältet ska ligga så långt ner mot höften som möjligt.

Läs mer om bilbälte och andra skyddssystem i vår konsumentupplysning.

Konsumentupplysning: Skyddssystem
Kan ett barn sitta i framsätet om bilen är utrustad med krockkudde?

Barnet ska vara minst 140 cm vid placering framför en aktiv krockkudde om inte biltillverkaren har andra rekommendationer.

Barn i bakåtvända skyddssystem ska inte sitta på en plats utrustad med en passagerarkrockkudde om inte krockkudden har satts ur funktion. Om en bakåtvänd bilbarnstol är placerad i framsätet är det med andra ord viktigt att se till att krockkudden är urkopplad om sätet är utrustad med en sådan!

Läs de svenska rekommendationerna för barn i bil.

Svenska rekommendationer för barn i bil

Fler frågor och svar

Bil
en zoomad bild på en man som tar på en skärm i bilen

Vill du ha mer kunskap?

Här finns länkar till mer material från från konsumentupplysning.

Har du några frågor? Kontakta oss.