Stadstrafik där en hastighetsskylt visar max 40 kilometer i timmen

Krocksäkerhet

En bil ligger i diket på en asfalterad väg.

Bilars krocksäkerhet

Krocksäkerheten är det samma som bilens skyddande förmåga vid en olycka. Här spelar bilbälten, krockkuddar, huvudstöd och deformationszoner in. De senaste åren har antisladdsystem, bältespåminnare, sidokrockkuddar och mer avancerade whiplashskydd betytt mycket för säkerhetsutvecklingen. Skyddssystemen ger dock en högre skyddseffekt ju säkrare bilens grundkonstruktion är.

Hur väljer du en så krocksäker bil som möjligt?

Vid en krock är bilens säkerhetsnivå många gånger avgörande för utgången av olyckan. Risken att dödas är mer än tio gånger högre i de minst säkra bilarna jämfört med de säkraste. Modernare bilar har generellt betydligt högre säkerhetsstandard än äldre modeller. En ny småbil kan därför ha lika hög, eller ännu högre, säkerhet än en gammal större bil. Skillnaden mellan olika märken och modeller är dock stor.

Krocktester och olycksanalyser ger en bra bild av hur väl en bil kan skydda passagerarna vid en krock. Till exempel finns EuroNcaps krocktester av nya bilar och Folksams rankning av de vanligaste bilarna på svenska vägar. Både EuroNcap och Folksam bedömer vad som händer med passagerarna vid en krock. EuroNcap testar dessutom hur bilen skyddar barn i bilen, samt hur aggressiv bilen är mot fotgängare vid en kollision. Vanligtvis finns bara en variant av en bilmodell med i krocktesterna. Men skillnaden i säkerhet mellan olika motorer eller varianter hos en bilmodell är ofta marginella.

För en ny bil rekommenderas att man i första hand väljer en modell med EuroNcaps högsta säkerhetsbetyg fem stjärnor, och aldrig mindre än fyra stjärnor. Begagnade bilar bör i första hand ha Folksams högsta betyg 40 procent högre säkerhet än medelbilen, eller ha bäst betyg i respektive storleksklass. Bilen bör dessutom ha ett effektivt whiplashskydd.

Samma bil - olika betyg?

Om bilen har fått olika betyg av EuroNcap och Folksam är grundregeln att Folksams betyg är det mest tillförlitliga. Vid en bedömning ska man till 75 procent förlita sig på Folksam och till 25 procent på betyget i EuroNcap. Detta beror på att Folksams statistik bygger på verkliga olyckor och att de allra flesta olyckorna sker i betydligt lägre hastigheter än de 64 km/tim som används vid EuroNcaps krocktester. En annan och ofta helt avgörande skillnad är att EuroNcap överhuvudtaget inte testar risken för whiplashskador. Eftersom dessa skador står för 60-70 procent av alla personskador i trafiken, så syns det direkt i Folksams säkerhetsrankning om bilen har ett bra eller dåligt whiplashskydd. Det optimala är naturligtvis att välja en bil som fått bra betyg av både Folksam och EuroNcap men låt Folksams omdöme fälla avgörandet om det är stor skillnad mellan betygen.

 

Läs mer om krocksäkerhet

Bil bakifrån på huvudled med hastighet 100 kilometer i timmen

EuroNCAP

För nya bilar är EuroNcaps krocktester de mest omfattande. De motsvarar i stort de metoder som används för att kontrollera att bilarna uppfyller EU:s krav på skydd av de åkande vid frontal- och sidokollisioner. En separat bedömning görs av bilarnas barnsäkerhet och fotgängarskydd.

Olycksplats med polisbil och en vägskylt med texten olycka

Folksams biltester

Folksam Forskning har sedan många år studerat material från verkliga trafikolyckor. Folksams rankning visar bilens krocksäkerhet, hur väl bilen skyddar passagerarna från skador som leder till död eller invaliditet.

Vanliga frågor om krocksäkerhet

Här hittar du svar på några vanliga frågor om krocksäkerhet.

Hur säker är en bakåtvänd bilbarnstol jämfört med en framåtvänd vid kollision?

Det är alltid säkrast för små barn att åka bakåtvänt. Egentligen skulle det vara säkrare även för vuxna, men eftersom vi har starkare nacke klarar vi påfrestningarna vid en eventuell krock lite bättre.

Det är möjligt att det kan vara lite bättre att sitta framåtvänd om man blir påkörd bakifrån, men eftersom de flesta olyckor sker framifrån, och de som sker bakifrån ofta inte är i lika höga hastigheter, är bakåtvänt ändå alltid det bästa. Det finns dessutom så många andra faktorer som är avgörande vid en krock. Hastigheten är en viktig sådan.

Om en kollision sker från sidan är det naturligtvis bäst att sitta på motsatt sida, men man kan ju inte förutsäga om, hur eller när en olycka sker. Vad det gäller framåtvänt eller bakåtvänt åkande så är det antagligen andra saker som är mer avgörande vid en sidokollision. Men det är knappast sämre att åka bakåtvänt.

Vad ska jag tänka på när jag köper bil utifrån ett krocksäkerhetsperspektiv?

Folksams rankning ger en bra vägledning över olika bilmodellers säkerhet. Nyare bilar är också ofta krocktestade av EuroNcap.

Folksams rankning bygger på statistik av verkliga olyckor, och avser bilens förmåga att skydda passagerarna från att dödas eller skadas allvarligt vid en krock. Bilarna delas in i fem säkerhetskategorier:

5. Säkrast – minst 40 procent högre säkerhet än medelbilen.

4. Bra säkerhet – minst 20 procent högre säkerhet än medelbilen.

3. Medelhög säkerhet.

2. Undvik – 20 procent lägre säkerhet än medelbilen.

1. Undvik – 40 procent lägre säkerhet än medelbilen. 

Folksam och NTF rekommenderar att man i första hand väljer en bil i den bästa klassen, som är minst 30 procent bättre än medelbilen.

EuroNcap krocktestar bilar med dockor och i laboratorium. En bil kan få högst fem stjärnor. Helst bör man välja en femstjärnig bil.

Läs Folksams rapport från 2025 och sök i listan av bilmodeller.

Hur säker är bilen 2025?
Vilken plats i bilen anses vara den säkraste att placera bilbarnstolen?

Placeringen av bakåtvänd bilbarnstol i främre eller bakre passagerarsätena är likvärdig från krocksäkerhetssynpunkt. Däremot kan framsätet medge större benutrymme, vilket gör att barn kan åka bakåtvänt högre upp i åldern. Vi ska så långt som möjligt tillgodose god tillgänglighet till såväl främre som bakre passagerarsätena. Om bilbarnstolen placeras i framsätet är det viktigt att koppla ur eventuell krockkudde!

Läs de svenska rekommendationerna för barn i bil.

Svenska rekommendationer för barn i bil
En kvinna sitter i förarsätet på en bil med säkerhetsbältet fastspänt

Vill du ha mer kunskap?

Här finns länkar till material, rapporter och andra källor för mer information.

Barn i bil
Frågor och svar
Barn i bil
Konsumentupplysning
Försäkringar
Konsumentupplysning
Personbilister
NTF Anser

Har du några frågor? Kontakta oss.