En mamma som spänner fast sin bebis i ett babyskydd i en bil.

Köpråd och godkännanden

Viktigt att tänka på vid köptillfället

  • Köp en godkänd stol. Bilbarnstolen måste vara godkänd enligt UN R.44 eller UN R.129. NTF rekommenderar dessutom att stolen gärna ska vara Plustestad.
  • Kontrollera att platsen i bilen är avsedd för den tänkta bilbarnstolen. Du kan behöva läsa i en fordonslista som hör till bilbarnstolen och även i bilens instruktionsbok.
  • Barn ska åka bakåtvända så länge det är möjligt, minst till 4-5 års ålder. Efter babyskyddet rekommenderar NTF en bakåtvänd bilbarnstol som klarar bakåtvänt åkande till det att barnet väger 25 kg eller är 125 cm. Den bakåtvända bilbarnstolen är urvuxen när barnets ögon är i höjd med bilbarnstolens övre kant, eller vikt- eller längdgräns är passerad. Bilbarnstolen är inte urvuxen för att barnet sitter med böjda ben.
  • Följ bruksanvisningen som följer med vid köpet och spara den. Gör inte några egna monteringslösningar. På stoltillverkarens hemsida finns ofta en film om hur du ska montera.
  • Har bilen krockkudde på passagerarplatsen i framsätet får bakåtvänd bilbarnstol inte placeras där, krockkudden måste i så fall först kopplas ur. I en del bilar kan barn under 140 cm sitta vid en aktiv krockkudde, men inte i alla bilar, så du måste kontrollera med din biltillverkare vad som gäller för just din bil. Sidokrockkuddar utgör ingen fara för bakåtvända eller framåtvända barn.

System där du själv kan stänga av krockkudden, såsom nyckelavstängning fungerar. Läs i bilens instruktionsbok hur du ska göra och var kontrollampan för avstängd krockkudde finns. Har du inte nyckelavstängning kan du på vissa bilar be bilverkstaden montera ur din krockkudde.

  • Prova bilbarnstolen i bilen och kontrollera att den passar bra och att barnet sitter bra.
  • Bältet ska sitta nära kroppen, åtdraget så att du får in max två fingrar under. Ta av tjocka jackor/overaller och lägg istället en filt över barnet om det är kallt. Gäller både bakåtvänt och framåtvänt åkande.
  • Be butikspersonalen om hjälp vid montering av bilbarnstolen. Se NTFs marknadsöversikt över återförsäljare av bilbarnskydd.
  • Man kan även hyra bilbarnstol för längre eller kortare perioder. Se NTFs marknadsöversikt över butiker som hyr ut bilbarnskydd.

Om du köper begagnat

  • Kontrollera stolens godkännanden. Försäkra dig om att stolen är godkänd enligt UN R.44 eller UN R.129.
  • Försäkra dig om att bilbarnstolen inte varit med i någon större krock. Läs mer om definition av krock på sidan om bilbarnstolars livslängd.
  • Kontrollera åldern på bilbarnstolen. Om det inte finns något kvitto eller annan dokumentation som visar när stolen började användas får du utgå från tillverkningsdatum som ska finnas inpräglat, ingjutet, stämplat eller på klisteretikett. Livslängden på en bilbarnstol är cirka 10 år men kan, beroende på typ av bilbarnstol, vara både längre och kortare. Läs mer om hur bilbarnskydd åldras på sidan om bilbarnstolars livslängd.
  • Kontrollera användning och slitage. Det är viktigt att också veta hur mycket stolen har använts och hur den har lagrats. UV-strålning (solljus) och värme påskyndar plastens åldring. Inspektera skyddet enligt beskrivning på sidan om bilbarnstolars livslängd och gör dig en uppfattning om hur hantering, slitage och materialets åldring påverkat bilbarnstolen. Ta också av klädseln på stolen och undersök plastsstommens status och om det finns sprickor eller andra mekaniska skador som gör att stolen bör kasseras.
  • Saknas bruksanvisning eller någon monteringsdetalj, så kontakta tillverkaren, ofta finns bruksanvisningarna på internet.
  • Köp endast bilbarnstol av någon du känner och litar på. Är du osäker så köp hellre en ny.

Tester och godkännanden

Alla bilbarnskydd som används i Sverige måste vara godkända, antingen enligt UN R.44 eller UN R.129. I R.44 typgodkänds bilbarnstolarna efter barnets vikt och i R.129 efter barnets längd. Utöver de europeiska testerna finns det frivilliga Plustestet, som i dagsläget enbart bakåtvända bilbarnstolar klarat.

Titta gärna på vår film om godkännanden och tester av bilbarnstolar.

Olika tester och godkännanden

UN R.44 - ett godkännande baserat på vikt

E-godkännandet är europeiskt och styrs av ECE-reglemente 44. E:et står alltså för Europa och ECE står för Economic Commission for Europe. Inom reglemente 44 testas bilbarnstolar enligt version 4, men även produkter godkända enligt version 3 finns på marknaden. Provningen utförs i något av de ca 15 länder som antagit ECE R 44-reglementet. Godkännandet blir därmed automatiskt gällande i alla länder som accepterat reglementet.

Provningen för godkännande enligt ECE-reglemente 44/04 utgår ifrån olika viktgrupper. Mer praktiskt är att associera en ålder till gruppen, vilket brukar göras enligt följande:

  • Grupp 0, 0–10 kg eller ca 0–1 år
  • Grupp 0+, 0–13 kg eller ca 0–1½ år
  • Grupp 1, 9–18 kg eller ca 1–3 år
  • Grupp 2, 15–25 kg eller ca 3–6 år
  • Grupp 3, 22–36 kg eller ca 6–10 år

Transportstyrelsen utfärdar E-godkännandet efter provning hos VTI för de stolar som testats i Sverige.

För alla bilbarnstolar, utom grupp 3, görs inga nya typgodkännanden efter år 2020, men förlängningar av typgodkännanden är möjliga fram till 2022. Efter 2023 är det inte möjligt med några nya typgodkännanden eller förlängningar inom R.44 överhuvudtaget.

Sedan 2017 kan nya modeller av bälteskuddar bara godkännas för grupp 3 och användas av barn mellan 22 och 36 kg. Bälteskudden måste också ha en etikett som säger att den bara får användas av barn som är längre än 125 cm. Modeller som var typgodkända innan ändringen kan fortsätta att tillverkas, säljas och användas.

Vissa tillverkare fasar redan ut bilbarnstolar godkända enligt R.44, eftersom alla delar av R.129, för alla åldrar, nu har trätt i kraft.

Utfasning av stolar godkända enligt UN R.44

Vi befinner oss i en övergångsfas där stolar godkända enligt både UN R.44 och UN R.129 är giltiga, men i framtiden kommer UN R.129 vara det enda giltiga reglementet. Ett beslut har tagits av EU som säger att från och med 1 september 2024 är det endast tillåtet att sälja bilbarnstolar godkända enligt UN R.129. Något slutdatum för användning finns inte utan stolar godkända enligt UN R.44 kan användas under hela sin livslängd som är cirka 10 år enligt svenska rekommendationer även efter den 1 september 2024.

Eftersom UN R.129 är ett förhållandevis nytt reglemente så är utbudet på stolar begränsat. Nya stolar är under utveckling men för tillfället finns det många prisvärda och säkra alternativ för konsumenter som letar efter en bältesmonterad eller ISOFIX-monterad bakåtvänd bilbarnstol godkänd enligt UN R.44.

UN R.129 är ett nyare reglemente men det betyder inte att bilbarnstolar godkända enligt UN R.44 är osäkra. Så länge bilbarnstolen är Plus-testad och godkänd enligt UN R.44 eller UN R.129 är stolen ett bra och säkert val.

UN R.129 - ett godkännande baserat på barnets längd

I R129-standarden godkänns bilbarnstolar baserat på barnets längd, och stolarna genomgår även tester för sidokollisioner. Stolar som är godkända enligt R129 finns både med ISOFIX-montering och som bältesmonterade alternativ. ISOFIX-monterade stolar har, förutom en maximal längd, även en maximal viktbegränsning.

i-Size är en del av R129-godkännandet och utgör en certifiering för att säkerställa att bilbarnstolar och bilar är kompatibla med varandra.

UN R.129 - ett godkännande baserat på barnets längd

För bilbarnstolar som är godkända enligt R129 baseras designen på barnets längd. För ISOFIX-stolar anges även en maximal vikt för barnet, då barn och stol tillsammans får väga högst 33 kg. Detta gäller för bakåtvända stolar, samt kombistolar eller roterbara stolar med internbälte vid framåtvänt åkande. På bältesmonterade stolar behöver endast barnets längd anges. Tillverkaren kan frivilligt lägga till information om vikt och ålder, men det är inte ett krav. I R129 ingår även tester för sidokollision till skillnad från det föregående godkännandet R44.

Vad är I-Size?

I-Size är en del av R129 och innebär en certifiering för både bilbarnstolar och bilar. I-Size syftar till att göra det enklare att välja rätt bilbarnstol och installera den korrekt. En I-size stol monteras med ISOFIX och i I-Size-certifierade bilar finns en markerad I-Size-plats i baksätet. Det går även bra att använda andra ISOFIX-monterade bilbarnstolar på en I-Size-plats. En I-Size-plats uppfyller extra krav, som tillräckligt utrymme för bilbarnstolen och att bilens golv är anpassat för stolar med stödben. Därför är I-Size-platser minst lika bra även för vanliga ISOFIX-stolar.

Alla barn som är kortare än 135 cm ska använda en särskild skyddsanordning (babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde).

Plustestet

Plustestet kompletterar godkännanden enligt R.44 och R.129. Syftet är att öka säkerheten för barn i bil och göra valet av bilbarnstol lättare. En plustestad bilbarnstol garanterar att barnet som färdas i den inte utsätts för livshotande höga nackkrafter vid en frontalkollision. Plustestet utfärdas för viktklasser upp till 18 kg eller 25 kg respektive längdklasser upp till 105 cm eller över 105 cm. Längden anges av bilbarnstolstillverkaren.

Varför välja en plustestad bilbarnstol?

Plustest är en kompletterande provning som utförs vid VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut i Sverige. Till skillnad från E-godkännandet enligt R.44 eller R.129 är märkningen frivillig. Det är alltså upp till tillverkaren att låta testa stolen. Plustestet mäter de krafter som barnets nacke utsätts för vid en frontalkollision. En E-godkänd bilbarnstol uppfyller alla krav som ställs för att få säljas i Sverige, men en stol som klarat plustestet ger barnet en extra säkerhet.

En plustestad bilbarnstol garanterar att barnet som färdas i den inte utsätts för livshotande höga nackkrafter vid en frontalkollision. Ingen framåtvänd stol klarar idag detta test. Ett godkännande i plustestet utfärdas för R.44-stolar i viktklasserna 18 kg eller 25 kg. Även bilbarnstolar som godkänts i R.129 plustestas, vanligtvis upp till 105 cm, men det är möjligt att plustesta upp till 125 cm.

I NTF:s konsumentguide över bilbarnstolar finns information om bilbarnstolen är plustestad eller inte.

Bilbarnstolar

Köpa bilbarnstol med ISOFIX

Monterar du babyskyddet eller bilbarnstolen på en bas som har ISOFIX placeras basen på bilens säte och trycks bakåt mot ryggstödet. Det hörs oftast ett knäppande ljud och de flesta babyskydd har även en markering som visar grönt när skyddet är rätt monterat. Detsamma gäller när du klickar i stolen på basen.

Avsluta monteringen med att fälla ut stödbenet och se till att det trycker mot golvet. Du får oftast en grön markering på stödbenet när det är rätt tryck. Tänk på att stödbenet ska gå så rakt ner som möjligt eller ha en svag vinkel framåt, aldrig bakåt.

ISOFIX-monterade bältesstolar och bälteskuddar håller skyddet på plats i bilen men oavsett hur skyddet är monterat så är det bilens bälte som håller fast barnet. En bältesmonterad bältesstol eller bälteskudde behöver du komma ihåg att knäppa fast med bilens bälte när du inte har ett barn i stolen. Stolen/kudden riskerar annars att bli ett löst föremål som kan fara runt i bilen vid en kollision.

Barnets och bilbarnstolens totala vikt får inte vara mer än 33 kg vid användning av ISOFIX-fästen och bakåtvänt åkande eller framåtvänt åkande med internbälte. För bältesstolar och bälteskuddar kan man bortse från viktkravet eftersom det är bilens bälte som håller fast barnet vid en kollision.

Vanliga frågor om godkännande och livslängd

Här hittar du svar på några vanliga frågor om godkännande och livslängd.

Vad är skillnaden på UN129 och R44?

Alla bilbarnskydd som används i Sverige måste vara godkända, antingen enligt UN R.44 eller UN R.129. I R.44 typgodkänds bilbarnstolarna efter barnets vikt. I R.129 godkänns bilbarnstolar baserat på barnets längd, och stolarna genomgår även tester för sidokollisioner. Stolar som är godkända enligt R129 finns både med ISOFIX-montering och som bältesmonterade alternativ. ISOFIX-monterade stolar har, förutom en maximal längd, även en maximal viktbegränsning.

Vi befinner oss i en övergångsfas där stolar godkända enligt både UN R.44 och UN R.129 är giltiga, men i framtiden kommer UN R.129 vara det enda giltiga reglementet. Ett beslut har tagits av EU som säger att från och med 1 september 2024 är det endast tillåtet att sälja bilbarnstolar godkända enligt UN R.129. Något slutdatum för användning finns inte utan stolar godkända enligt UN R.44 kan användas under hela sin livslängd som är cirka 10 år enligt svenska rekommendationer även efter den 1 september 2024.

Utöver de europeiska testerna finns det frivilliga Plustestet, som i dagsläget enbart bakåtvända bilbarnstolar klarat.

Titta gärna på vår film om godkännanden och tester av bilbarnstolar

Vad är Plustestet?

Plustest är en kompletterande provning som utförs vid VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut i Sverige. Till skillnad från E-godkännandet enligt R.44 eller R.129 är märkningen frivillig. Det är alltså upp till tillverkaren att låta testa stolen. Plustestet mäter de krafter som barnets nacke utsätts för vid en frontalkollision. En E-godkänd bilbarnstol uppfyller alla krav som ställs för att få säljas i Sverige, men en stol som klarat plustestet ger barnet en extra säkerhet. En plustestad bilbarnstol garanterar att barnet som färdas i den inte utsätts för livshotande höga nackkrafter vid en frontalkollision. Ingen framåtvänd stol klarar idag detta test.

Läs mer här

När är bilbarnstolen för gammal?

Bilbarnstolar på marknaden i dag kan generellt sett sägas ha en livslängd på ca 10 år. Denna tid bör beräknas från inköpsdagen (dvs start av användning). Livslängden kan dock vara både längre och kortare än 10 år och påverkas av typ av barnstol, hantering och slitage samt materialets åldersbeständighet.

Läs mer här

Fler frågor och svar

Godkännande och livslängd
Ett småbarn sitter i en bakåtvänd bilbarnstol och barnets mamma håller på att knäppa fast bältet.

Vill du ha mer kunskap?

Här finns länkar till material, rapporter och andra källor med mer information.

Bilbarnstolars livslängd
Nationell rekommendation
Barn i bil
Konsumentupplysning
Bilbarnstolsskola
NTF och Axkid
Stöd för föräldrar till barn med funktionsnedsättning
Åka säkert
Trafikolyckor med barn - omfattning, mönster och framtidstankar
Liv och trafik - en kunskapspodd
Bilbarnstolar
Konsumentguide
Hyra bilbarnskydd
Konsumentguide

Har du några frågor? Kontakta oss.