Läs mer
I vår konsumentupplysning kan du läsa mer om vad som gäller för mopeder och mopedbilar.
Moped klass I är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul och som är konstruerat för en hastighet av högst 45 km/timmen.
Ja, en moped klass I är detsamma som en EU-moped.
Klass I-mopeden/EU-mopeden får gå i högst 45 km/tim och måste registreras. Är mopeden trimmad är den olaglig att köra.
Du kan läsa mer om regler kring olika mopedklasser på Transportstyrelsens hemsida.
MopedFör att köra moped klass I/EU-moped ska du ha fyllt 15 år och ha körkort klass AM.
Moped klass I får även köras av den som har:
Hos Transportstyrelsen kan du söka utbildare och provanordnare nära dig.
Sök utbildare och provanordnandeJa, fordonet vara trafikförsäkrat för att få köras.
Ja, en moped klass I ska vara registrerad och ha registreringsskylt monterad baktill på fordonet. Om ett fordon inte är registrerat får det bara köras på inhägnat järnvägs-, fabriks- eller tävlingsområde eller annat liknande inhägnat område.
Du kan läsa mer om oregistrerade fordon på Transportstyrelsens hemsida.
Moped klass IJa, såvida inte fordonet har kaross och bälte används.
Läs mer om hjälmkrav för moped klass I på Transportstyrelsens hemsida.
Moped klass IJa, du får skjutsa max en person om det finns avsedd och registrerad plats.
Nej, du får inte köra på cykelbana med moped klass I.
Moped klass II är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul, som är konstruerat för en hastighet av högst 25 km/timmen och vars effekt inte överskrider 1 kilowatt.
Klass II-mopeden får gå i högst 25 km/tim. Är mopeden trimmad är den olaglig att köra.
Du kan läsa mer om regler kring olika mopedklasser på Transportstyrelsens hemsida.
MopedMoped klass II får köras av den som har:
För att få ett förarbevis för moped klass II ska du ha:
Om du har ett körkort, traktorkort eller är född före 1 oktober 1994 kan du köra moped klass II utan ett förarbevis för moped klass II.
Hos Transportstyrelsen kan du söka utbildare och provanordnare nära dig.
Sök utbildare och provanordnandeNej, det är inte tillåtet att övningsköra privat utan enbart hos utbildaren.
Ja, fordonet måste vara trafikförsäkrat för att få köras. Försäkringsbeviset skall alltid medföras under färd. Trafikförsäkringen ersätter skador på alla inblandade personer, även på passagerare, samt skador på annans egendom. Däremot täcker den inte skador på den egna mopeden eller om den t ex blir stulen eller börjar brinna. För att vara skyddad i sådana fall måste man teckna tilläggsförsäkringar.
Nej, en moped klass II ska inte registreras, den saknar därför registreringsskylt.
Ja, det är krav på hjälm när du kör moped klass II.
Det finns dock vissa undantag från hjälmkravet. Läs mer på Transportstyrelsens hemsida.
Moped klass IIJa, du får skjutsa om det finns avsedd plats.
Ja, om det finns. Ett undantag är om vägmärket för cykelbanan har tilläggstavlan "Ej moped". Då får moped klass II inte köras där.
En mopedbil är ett motorfordon med tre eller fyra hjul som är konstruerat för att kunna köra i högst 45 kilometer i timmen. Den klassas som en moped klass I och ska framföras på körbanan, inte på cykelbanan. Föraren måste använda bilbälte och får ha med sig en passagerare.
Mopedbilen är konstruerad för en hastighet av högst 45 km/tim med en nettoeffekt som inte överstiger 6 kilowatt. Mopedbilar drivs vanligen av diesel.
Mopedbil får köras av den som är över 15 år och har:
Ja, mopedbilen ska ha en trafikförsäkring.
Ja, en mopedbil ska vara registrerad och ha en registreringsskylt baktill på fordonet. Den ska även ha en LGF-skylt (varningstriangelmärket) för att visa andra trafikanter att det är ett långsamgående fordon.
En LGF-skylt används för att visa andra trafikanter att fordonet är ett långsamgående fordon. LGF-skylten ska sitta baktill på fordonet.
LGF -skylten ser ut så här:

Mopedbilen får framföras på allmänna vägar, men inte på motorväg, motortrafikled och cykelvägar.
Mopedbilar är inte krocktestade med bilbarnstolar på samma sätt som bilar, vilket innebär att man inte med säkerhet kan säga hur en krock skulle påverka ett barn i en bilbarnstol. Men går stolen att få plats på rätt sätt så finns det inget hinder för att använda den. Det är mycket säkrare för barnet att sitta i en bilbarnstol än utan, även i en mopedbil.
Om du kör med en trimmad moped kan du få penningböter eller dagsböter. Dessutom uppskjuts möjligheten att få körkortstillstånd, vilket innebär att du får vänta längre än normalt innan du kan börja övningsköra. Polisen kan också beslagta trimmade delar och förstöra dem. Även hela mopeden kan tas i beslag.
Om du köper en begagnad moped och vill veta om mopeden är trimmad så erbjuder en rad mopedhandlare säkerhetskontroller av begagnade mopeder.
Det är svårt att se om en moped är trimmad eller inte. Bästa sättet att kontrollera är genom att provköra mopeden, då märker du om den går att köra fortare än 45 km/tim (moped klass I).
Det är olagligt att köra trimmat, mopeden blir i princip en oregistrerad motorcykel. Och om det är du som förälder som äger mopeden, så är det du som har ansvaret. En vårdnadshavare eller annan vuxen som tillåter barn att köra ett fordon de inte har behörighet för kan dömas för tillåtande av olovlig körning. Straffet för den vuxne är dagsböter.
Prata med din tonåring om faran och få honom/henne att inse att trimning aldrig är värt riskerna.
På en gångbana får du aldrig köra moped, varken klass I eller II.
Nej, i och med att mopeden en gång registrerats som moped klass I med stöd av ett CoC-intyg, så går det inte att ändra på. Några nya nationellt typgodkända 30-mopeder får inte längre tas i bruk.
Åldersgränserna för att få köra moped i andra EU-länder varierar mellan 14-18 år. Här kan du läsa mer om vad som gäller för olika länder.
Läs mer om vad som gäller för olika länder
I vår konsumentupplysning kan du läsa mer om vad som gäller för mopeder och mopedbilar.