En äldre kvinna cyklar över en cykelpassage.

Cyklar

Frågor om cyklar

Vi har samlat svar på vanliga frågor om cyklar. Varmt välkommen att kontakta oss med andra frågor och funderingar!

Hur ska min cykel vara utrustad?

Vid färd i mörker måste cykeln enligt lag vara utrustad med både belysning och reflexer.

Belysning framåt:
Strålkastare som avger vitt eller gult ljus framåt av sådan ljusstyrka att fordonet kan framföras på ett betryggande sätt.

Belysning bakåt:
Lykta som visar rött ljus bakåt (baklykta).

Reflexanordningar:
Framtill - reflex som återkastar vitt sken.
Baktill - reflex som återkastar rött ljus.
Åt sidan - reflex(er) som återkastar orangegult ljus.

Läs mer om vilka lagar och regler som gäller för cykel i vår konsumentupplysning.

Lagar och regler för cykel
Måste cykelreflexer ha någon speciell märkning?

Cykelreflexer ska vara typgodkända. Bestämmelser om reflexer på cykel finns i Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar. 

Läs mer om reflexer till cykeln
Hur mycket får jag maximalt lasta på en cykel?

Pakethållare och eventuella lådor (på lastcykel) har en maxlast. Kontrollera vad som gäller för just den cykel du använder. Lasten får inte påverka hur cykeln kan köras eller på något sätt utgöra fara. Enligt Trafikförordningen (kap 3) måste lasten bland annat vara säkert fastsatt och får inte skymma sikt, orsaka fara eller hindra manövrering.

Trafikförordningen kap 3
Är det tillåtet att transportera gods i en cykelkärra eller lådcykel som är avsedd för att skjutsa barn?

Ja, det är tillåtet. Tänk bara på att du inte får transportera så mycket gods att det skymmer sikten eller att cykeln inte kan manövreras säkert. Följ tillverkarens angivelse om maxvikt och spänn fast lasten ordentligt, så att cykeln är balanserad och lasten inte glider av.

Kan jag bygga om min cykel till en elcykel?

En vanlig cykel är inte byggd för att klara eldrift. Elmotorn kan till exempel påverka cykelns stabilitet och köregenskaper på ett negativt sätt. Tänk också på att högre hastigheter ställer högre krav på bromsar och däck och att din cykel kommer utsättas för större slitage. Det är därför tveksamt om det är att rekommendera att bygga om sin cykel till en elcykel.

Om du ändå köper en ombyggnadssats bör du förvissa dig om att den är CE-märkt och uppfyller kraven i EU-standarden EN 15194:2017, samt att du har tillräckliga tekniska kunskaper för att montera motorn korrekt. Läs igenom monteringsanvisningen noggrant före köp. Kontrollera att motorns effekt inte överstiger 250 w eller har en högre hastighet än 25 km/tim. Det finns flera starkare modeller på marknaden, men de uppfyller då inte kraven på vad som är en elcykel. Troligtvis skulle din ombyggda cykel då istället klassas som en moped klass I eller II och med det följer krav på körkort/förarbevis, trafikförsäkring med mera.

Läs mer om elcyklar i vår konsumentupplysning.

Elcykel
När ska jag byta till dubbdäck på cykeln?

Vänta inte på den första snön, utan byt i god tid. Överraskande halka orsakar många olyckor så byt innan halkan kommer. Om du ska köpa nya dubbdäck behöver du tid för att cykla in däcken på barmark. Ett däck med tät dubb (200 dubb eller mer) ger bäst väggrepp. Allround-däck och vinterdäck utan dubb har betydligt sämre väggrepp.  

Läs mer om dubbdäck och vintercykling i vår konsumentupplysning.

Cykla på vintern
Räcker dubbdäck på cykelns framhjul?

En del cyklister väljer att bara ha dubbdäck på framhjulet. Det är bättre än att inte ha något dubbdäck, men inte lika säkert som att ha två dubbdäck. Väljer man ändå att bara ha ett dubbdäck är det säkrast att ha det på framhjulet.  

Läs mer om dubbdäck och vintercykling i vår konsumentupplysning.

Cykla på vintern
Vilket däcktryck ska jag ha i cykeldäcket?

Rekommenderat däcktryck skiljer sig mellan olika däckmärken och anges på däckets sidvägg (anges i PSI eller Bar). Ibland anges ett intervall. Vilket däcktryck du ska ha beror på din vikt och typ av däck, men det är också en smaksak. Högre däcktryck ger en lättcyklad känsla, minskat däckslitage och minskad risk för punktering. Lägre däcktryck ger generellt sett bättre väggrepp och högre komfort. 

Ett vanligt knep bland vintercyklister är att lätta på däcktrycket och på så sätt få bättre väggrepp när kylan kommer. Väggreppet blir bättre för både dubbdäck och sommardäck när man lättar på trycket. Ett sommardäck med lågt däcktryck ger dock inte alls på långa vägar samma väggrepp som ett dubbdäck. Även ett välpumpat dubbdäck har bättre väggrepp än ett sommardäck med lågt tryck. 

Har du några frågor? Kontakta oss.