Trafiksäkerhet på lätt svenska

På ett enkelt sätt beskrivs vad som är viktigt att tänka på i trafiken. Till materialet finns även en handledning på svenska, tänkt att användas till studiecirkel eller liknande. Handledningen går att ladda ner längst ner på sidan.

 

Det är viktigt att alltid se sig för och att få ögonkontakt med andra.Gå aldrig över gatan förrän du är säker på att bilen stannar.

  I Sverige är det lag på att alla barn under 15 år ska använda cykelhjälm.Det är lika viktigt även för vuxna att använda hjälm när man cyklar. 

I mörker och skymning bör reflexer användas så att andra ser dig. Du ser andra, men den som sitter i bilen ser inte dig. Reflexen ska sitta lågt...

  Alla som sitter i bilen ska använda bilbälte, både i fram- och baksätet. Den som kör bilen ansvarar för att alla under 15 år använder bältet. ...

  I bilen sitter barnen bältade, både i framsätet och baksätet. Små barn åker bakåtvänt, först i ett babyskydd sedan i en bilbarnstol. Barn över...

  Om du har druckit alkohol ska du aldrig köra bil, MC, moped eller cykel.   Vänta med att köra bil tills all alkohol är borta från din krop...

  Den som kör ett fordon får aldrig köra fortare än den hastighet som gäller. Man har också ett ansvar att anpassa hastigheten till de förhållan...

  Körkort eller förarbevis behövs för alla fordon, utom cykeln.   Ansök om körkortstillstånd. Öva tillsammans med en godkänd handledare.

  Det finns många olika typer av fordon, alla med regler som den som kör fordonet måste kunna.