Hastighetsgränser
Hastighetsgränsen ska vara satt efter vägens säkerhetsstandard. Om alla håller hastighetsgränsen kan många liv räddas varje år. Alla håller tyvärr inte hastighetsgränserna, men genom att enbart ändra gränsen med 10 km/tim sänks medelhastigheten i snitt med cirka 2 km/tim. Skulle t ex bashastigheten i tätort ändras från 50 km/tim till 40 km/tim visar studier att man skulle spara 5 liv per år.
Fysiska hastighetsdämpande åtgärder
På platser där det är extra viktigt att hastigheterna hålls, t ex vid övergångsställen, kan väghållaren sätta upp hastighetsdämpande åtgärder (läs gärna mer under rubriken Säkra passager).
Automatisk trafiksäkerhetskontroll (ATK)
Målet med trafiksäkerhetskameror är att sänka medelhastigheten på vägar med högst olycksrisk och att på det sättet få ner antalet döda och svårt skadade. Systemet förvaltas av Trafikverket och Polisen. Vid slutet av 2018 fanns cirka 1 800 trafiksäkerhetskameror, vilka bedöms rädda cirka 20 liv per år. Dessutom bedöms fler än 70 personer per år räddas från att bli allvarligt skadade i trafiken.
Geofencing (geostaket)
Geofencing är en teknisk lösning som kan styra att fordon som uppfyller vissa tekniska krav kan köras inom ett geografiskt avgränsat område. Denna lösning testas fortfarande, men skulle t ex kunna göra så att ett fordon inte kan köras fortare än 30 km/tim inom ett geografiskt område.
Stödsystem i bilen
Tekniska stödsystem som ISA-system (Intelligent Speed Adaption) hjälper föraren att inte köra fortare än hastighetsgränsen. Det blir allt vanligare att bilen har ett stödsystem som informerar föraren om vilken hastighetsbegränsning vägar har och om denna överskrids. Däremot är det fortfarande ovanligt med system som omöjliggör hastighetsöverträdelser.