En cykelkärra kan vara ett bra alternativ till en cykelsits för barn.
Några saker du kan tänka på innan du köper en cykelkärra:
Stabiliteten - kärran ska inte tippa i svängar och inte lossna från kopplingen. Minst är tipprisken om kärran fästs vid cykelns bakgaffel, om hjulbasen är bred eller hjulen snedställda.
Kärran ska ha störtbåge som skyddar barnet om kärran välter.
Barn bör ha hjälm på sig även i cykelkärra.
Säkerhetsbälten med grenband.
Vid cykling får inte cykelkärran transportera gods med sådan vikt att cykeln inte kan manövreras säkert. Det finns angivet på kärran vilken maxvikt lasten får ha.
Var uppmärksam på att ekipaget blir långt och brett och tungt. Det blir svårstartat vid exempelvis cykelöverfarter.
Enligt lag ska det "...på cykel med tillkopplat fordon finnas två av varandra oberoende bromssystem". Bra bromskapacitet krävs alltså.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Tack!
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Andra sidor relaterade till din sökning
Nyheter
NTF-Rapport 2018:7 Användning av cykel- och ...
Resultat från NTF:s mätningar av hjälmanvändning år 2018 visar att 46 procent av cyklisterna använder hjälm och 97 procent av ...
Resultat från NTF:s mätningar av hjälmanvändning år 2018 visar att 46 procent av cyklisterna använder hjälm och 97 procent av mopedisterna. Mätningen är gjord i landets samtliga 290 kommuner under ...
Resultat från NTF:s mätningar av hjälmanvändning år 2018 visar att 46 procent av cyklisterna använder hjälm och 97 procent av mopedisterna. Mätningen är gjord i landets samtliga 290 kommuner under perioden 15 april - 15 juni. Resultaten har spridits nationellt genom pressmeddelande och lokalt genom lokala pressmeddelanden samt direkt till berörda personer inom kommuner och andra organisationer.
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Sedan 1993 finns det inte längre något system eller någon märkning i Sverige som visar om en cykelbelysning lever upp till de lagkrav som finns. Därför kan det vara svårt att ...
Sedan 1993 finns det inte längre något system eller någon märkning i Sverige som visar om en cykelbelysning lever upp till de lagkrav som finns. Därför kan det vara svårt att som konsument veta om den tilltänkta belysningen fungerar på ett ...
Sedan 1993 finns det inte längre något system eller någon märkning i Sverige som visar om en cykelbelysning lever upp till de lagkrav som finns. Därför kan det vara svårt att som konsument veta om den tilltänkta belysningen fungerar på ett tillfredsställande sätt eller inte.
Tänk på var du främst kommer att cykla när du väljer belysning - cyklar du oftast på belysta gator och cykelbanor bör du välja en lampa som inte är så stark, men om du ofta kommer cykla där det är mörkt ...
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika ...
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför ...
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför allt snyggare hjälmar, men även en relativt stor grupp svarar att det krävs en lag för att de ska börja använda hjälm. Skillnaderna mellan städer handlar framför allt om hur intensiv trafikmiljön är. ...
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför ...
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför är det en viktig utmaning att vidta åtgärder så att cyklingen blir säker.