Ansvaret för en säker kollektivtrafik

Varför mynnar olyckor där personer fastnar i dörren på bussar och spårvagnar, alltid ut i en diskussion om tekniska detaljer? Det är endast en person som har ansvaret för vad som händer i och runt fordonet - föraren. Varför ska kollektivtrafikpassagerare utsättas för dessa risker?

Bussförarna har ansvar för hur bussen körs och det finns en stor potential för förbättring.

Förarna ska följa de lagar och regler som finns. Och visst har de ett ansvar för människor som fastnar i dörrar. Säkert tar de också sitt ansvar på stort allvar i praktiken. Däremot är det dåligt att tekniken är så underutvecklad att det över huvud taget är möjligt att fastna, och för det har busstillverkarna, bussbolagen och de som beställer busstrafiken ansvaret.

Vad gäller bussarnas höga hastighet, har också bolagen och beställarna ett ansvar. Tidtabeller måste medge att man kör med laglig fart och ledningen för bussbolagen måste klart deklarera att de inte accepterar att deras förare kör för fort.

Trafiksäkra transporter ska omfatta val av färdmedel, fordon, skyddsutrustning och förarnas rättigheter och skyldigheter att följa gällande lagar och regler.
Att ställa specificerade krav på säkerheten inom nyttotrafiken kan leda till stora och snabba förbättringar av trafiksäkerheten. Kraven kan ställas i samband med upphandlingen och yrkesförarnas fackliga organisationer kan ställa krav med utgångspunkt från medlemmarnas behov av en säker arbetsmiljö.

Tack för ditt bidrag!

Hjälpte denna information dig?

Saver loading

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.

Jag godkänner härmed att NTF får samla in, använda och behandla mina personuppgifter som jag har angivit i detta formulär i enlighet med vår Integritetspolicy. Markera kryssrutan till vänster om du accepterar detta.

Andra sidor relaterade till din sökning