Kommunikatör rickard.cosini@ntf.se +46 708 190 150
Kommunikatör emelie.hedberg@ntf.se +46 070 991 04 53
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Dagens PS, tis 19 mar 2024
Vi känner oss oåtkomliga och oövervinnliga bakom rollen. Nu förklarar trafikforskaren varför arga bilförare kan jämföras med nättroll. Varannan bilist kör för fort utanför skolor, enligt en undersökning gjord av NTF. När man undersökte 20 platser över hela landet intill skolor, passerade 51 procent av 300 000 observerade bilar för fort nära skolan. En annan undersökning som gjorts av VTI, Statens väg- och trafikforskningsinstitut, visar att den hastighetsgräns svenska bilister har svårast att hålla är 40 km/h, det vill säga att hålla hastigheten i tätorter. Äldre är bättre Men varför struntar vi i hastighetsgränserna – och hur ska vi köra säkrare, undvika att skapa bilköer och få en vänligare attityd till varandra i trafiken?
Via TT, tis 19 mar 2024
När NTF, Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, mäter hastigheten utanför svenska skolor visar resultatet på ett allvarligt faktum: Ungefär hälften av alla bilister kör fortare än tillåtet utanför svenska skolor. Fortkörningen är lika allvarlig som den är onödig. Att köra i 50 istället för 30 km/h på en 200 meter lång sträcka ger en tidsvinst på högst tio sekunder. Men den ökade hastigheten får allvarliga konsekvenser. Risken att en oskyddad trafikant omkommer vid påkörning ökar markant vid hastigheter över 40 km/h. För att uppmärksamma fortkörningen utanför svenska skolor anordnar NTF trafiksäkerhetstävlingen #10sekunder. I den får elever i årskurs 3–6 i hela Sverige i uppdrag att spela in kreativa filmer som visar på hur lite man hinner med på de högst tio sekunder man sparar in. – Alla skolbarn har rätt till en trygg trafikmiljö! Och i den frågan är eleverna de bästa ambassadörerna, inte minst med tanke på att många som kör utanför skolor är just föräldrar.
– Alla skolbarn har rätt till en trygg trafikmiljö! Och i den frågan är eleverna de bästa ambassadörerna, inte minst med tanke på att många som kör utanför skolor är just föräldrar. Elevernas engagemang i frågan skapar samtal – både i klassrummen och hemma – om varför det är så viktigt att inte köra för fort. Det är otroligt viktigt! säger Emelie Hedberg, projektledare för #10sekunder. NTF har anordnat #10sekunder i Västsverige sedan 2016, men förra året expanderade tävlingen och blev rikstäckande. Och initiativet togs emot med öppna armar av Sveriges skolor. År 2023 kom 127 bidrag in från Ystad i söder till Vilhelmina i norr. Även i år är alla tredje- till sjätteklassare i landet välkomna att delta i tävlingen som pågår mellan den 18 mars och 26 april.
– I den här tävlingen får eleverna chans att lära sig om trafiksäkerhet, utmanas i samarbete och kreativitet, och samtidigt bidra till förändring på riktigt. Förra året fick vi in så fantastiskt smarta och roliga filmer, och vi ser så fram emot årets alla bidrag! säger Emelie Hedberg. Mer information om tävlingen finns på www.10sekunder.se . Där kommer även årets alla bidrag att laddas upp. NTF listar: 5 viktiga anledningar att hålla hastigheten i trafiken När man kör 50 km/h istället för 30 km/h sparar man som mest 10 sekunder per 200 meter. Alltså i stort sett ingen tid alls! Risken att dö vid påkörning ökar markant vid hastigheter över 40 km/h. De flesta människor överlever om de blir påkörda av en bil som kör 30 km/h.
Alltså i stort sett ingen tid alls! Risken att dö vid påkörning ökar markant vid hastigheter över 40 km/h. De flesta människor överlever om de blir påkörda av en bil som kör 30 km/h. Av de som dör, eller skadas allvarligt i trafiken, är de flesta oskyddade trafikanter. Om alla höll hastighetsbegränsningarna skulle vi undvika 100 dödsolyckor varje år. För mer information kontakta: Emelie Hedberg, Projektledare NTF. Tel: 0709 910453 emelie.hedberg@ntf.se
När NTF, Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, mäter hastigheten utanför svenska skolor visar resultatet på ett allvarligt faktum: Ungefär hälften av alla bilister kör fortare än tillåtet utanför svenska skolor. Fortkörningen är lika allvarlig som den är onödig. Att köra i 50 istället för 30 km/h på en 200 meter lång sträcka ger en tidsvinst på högst tio sekunder. Men den ökade hastigheten får allvarliga konsekvenser. Risken att en oskyddad trafikant omkommer vid påkörning ökar markant vid hastigheter över 40 km/h.
Örebronyheter, tis 19 mar 2024
Alltså i stort sett ingen tid alls! Risken att dö vid påkörning ökar markant vid hastigheter över 40 km/h. De flesta människor överlever om de blir påkörda av en bil som kör 30 km/h. Av de som dör, eller skadas allvarligt i trafiken, är de flesta oskyddade trafikanter. Om alla höll hastighetsbegränsningarna skulle vi undvika 100 dödsolyckor varje år. Sverige Örebronyheter Källa: NTF – Nationella Trafiksäkerhetsförbundet
Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare. När NTF, Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, mäter hastigheten utanför svenska skolor visar resultatet på ett allvarligt faktum: Ungefär hälften av alla bilister kör fortare än tillåtet utanför svenska skolor. Fortkörningen är lika allvarlig som den är onödig. Att köra i 50 istället för 30 km/h på en 200 meter lång sträcka ger en tidsvinst på högst tio sekunder. Men den ökade hastigheten får allvarliga konsekvenser.
Expressen, mån 18 mar 2024
Även om de fullt självkörande systemen tycks vara lika avlägsna som de alltid har varit har förarstödssystem som adaptiv farthållare och filhållningsassistenter blivit allt vanligare. Till och med så vanliga att de inom kort blir lagkrav inom hela EU Men trots det lämnar de en del övrigt att önska. Det visar en undersökning från IIHS , en oberoende amerikansk trafiksäkerhetsorganisation lite i samma anda som svenska NTF. Totalt testade man förarstödssystem hos 14 olika bilmodeller avseende funktioner som adaptiv farthållare, styrhjälp och filhållningsassistans, hur automatiska filbyten initieras och bekräftas av föraren samt vad som händer om föraren inte reagerar. Tanken är att systemen inte ska låta föraren göra fel och därmed kompromissa med säkerheten. Bilar från BMW Ford , General Motors, Genesis Lexus Mercedes Nissan Tesla och Volvo utsattes för testerna.