Nyhetsbrev

Aktuellt inom trafiksäkerhetsområdet

Nu har antalet omkomna och allvarligt skadade för år 2020 fastställts och Trafikverkets rapport med en analys av trafiksäkerhetsutvecklingen har publicerats. Jag berättar om detta, och visar också att den positiva trenden fortsätter under 2021. Slutligen presenteras en VTI-rapport om hastighet som finns i NTF:s digitala bibliotek, samt en VTI-rapport om säkerhet och framkomlighet vid vägarbetsplatser där NTF medverkat i projektet.

 

Etappmålet om omkomna och allvarligt skadade uppnåddes!
Under 2020 omkom 204 personer i den svenska vägtrafiken. Norge är fortfarande det land som har lägst antal omkomna per hundratusen invånare, men Sverige har ett nästan lika lågt antal med under två omkomna i vägtrafiken per hundratusen invånare. Av de omkomna färdades 106 i personbil, 15 i lätt lastbil och 1 i tung lastbil. Bland de oskyddade trafikanterna var 28 motorcyklister, 4 mopedister, 18 cyklister, och 25 var gångtrafikanter. Dessutom finns 7 omkomna i en övrig trafikantkategori.

Antalet allvarligt skadade blev 3600 och därutöver har 1800 gångtrafikanter skadats allvarligt i fallolyckor. Bland de allvarligt skadade har en tredjedel skadats i olyckor med motorfordon, en tredjedel i cykelolyckor utan något motorfordon inblandat, och en tredjedel i olyckor med endast gångtrafikanter. De olyckor som inte förändrats i antal under många år, är cyklisternas singelolyckor där cirka 2000 skadades allvarligt även förra året. Alla vill att cyklingen ska öka för att bidra till bättre folkhälsa och miljö, men då måste vi på alla fronter arbeta för att cyklingen blir mer säker, annars kan den inte bidra till ökad hållbarhet. Kanske kan du som cyklist bidra genom att börja använda cykelhjälm om du inte redan gör det, se vår kampanjsida » Var rädd om det som är du!

Jag vill också nämna att det varit mindre motorfordonstrafik under 2020, bland annat på grund av pandemins restriktioner, vilket i någon mån kan ha bidragit till att färre omkom och skadades allvarligt. På det statliga vägnätet var det 10 procent mindre trafik 2020 jämfört med 2019, den största minskningen var dock på de mest säkra vägarna som är europavägar och riksvägar.

Vill du läsa mer om trafiksäkerhetsutvecklingen år 2020 så finns rapporten här » Analysrapport 2020

 

Nya etappmål
Etappmålen till 2020 uppnåddes som sagt! Nu är nya etappmål satta till år 2030. De innebär att antalet omkomna ska vara max 133, antalet allvarligt skadade högst 3100, och dessutom ska antalet allvarligt skadade till följd av fallolyckor inom vägtrafiken minska med en fjärdedel och antalet suicid inom vägtransportområdet ska minska. Så trafiksäkerhetsutmaningarna fortsätter!

53 omkomna januari – maj 2021
Hur ser det då ut hitintills i år? Under januari – maj har 53 personer omkommit i vägtrafiken. Se i figuren hur trafiksäkerhetsutvecklingen varit månad för månad sedan 2017 när det gäller antal omkomna. Under de fem första månaderna förra året omkom 78 personer och året innan (2019) var det 89 som omkom i vägtrafiken under samma period. Figuren bygger på polisrapporterade data som dokumenterats av Transportstyrelsen, och siffrorna för 2021 är preliminära.

 

 

Av de 53 som omkommit hitintills i år är 13 kvinnor och 40 män (75%). Fler än hälften, 31 personer, har omkommit i personbil, 4 har omkommit i tung lastbil och 2 i lätt lastbil. På motorcykel har 5 omkommit hitintills i år och 1 på moped. Det är 3 som var cyklister och 5 var gångtrafikanter. Därutöver finns 2 övriga omkomna. Av de omkomna i år dog 14 i mötesolyckor och 13 i singelolyckor.

Det går för fort i tätorten
VTI har publicerat 2020 års mätningar av hastigheter på kommunala gator i tätort. Det är NTF som utför de årliga mätningarna och VTI som analyserar och gör rapporten. Av resultatet framgår att totalt sett höll 67 procent av den studerade trafiken hastighetsgränsen år 2020, vilket är samma nivå som de senaste fyra åren. Hastighetsefterlevnaden var sämst på gator med hastighetsbegränsning 40 km/tim där endast 52 procent av trafiken höll hastighetsgränsen. På gator med 50 km/tim var det 73 procent, på gator med 60 km/tim var det 78 procent och på gator med 70 km/tim var det 69 procent som höll hastighetsgränsen. Bland personbilisterna i tätort håller 66 procent hastighetsgränsen. Bland förare av lastbilar och bussar är det 72 procent och bland lastbilar med släp är det 81 procent som håller hastighetsgränsen. Det går alltså för fort på kommunala gator, liksom på de statliga vägarna.

» VTI Rapport 1077 Hastighet på kommunala gator i tätort

I samband med den tredje globala ministerkonferensen om trafiksäkerhet i februari förra året presenterades nio rekommendationer för det fortsatta trafiksäkerhetsarbetet i världen. En av rekommendationerna var att sänka hastighetsgränserna i tätorter. För att skydda utsatta trafikanter och uppnå hållbarhetsmål som handlar om levande städer, hälsa och säkerhet rekommenderas en högsta hastighetsgräns på 30 km/tim, om det inte finns starka bevis för att högre hastigheter är säkra.

» www.roadsafetysweden.com 

Detta är något som NTF också förespråkar och bland annat lyft i en debattartikel i DN under våren. För att åstadkomma detta behövs många olika åtgärder, både bidrag från trafikanten om att sänka hastigheten och en trafikmiljö som inte inbjuder till för höga hastigheter. Se NTF:s kampanjsida » Ditt bidrag

 

Ta det lugnt förbi vägarbetsplatser i sommar
NTF har medverkat i en studie tillsammans med VTI där vi tittat närmare på hur vägarbetsplatser ska bli säkrare för både vägarbetare och trafikanter. Bland annat föreslår vi en gemensam databas som samlar olycksstatistik från olika entreprenörer och konsulter som arbetar på och vid väg. En ökad samverkan kring olycks- och tillbudsrapportering skulle ge bättre förutsättningar för att identifiera problem och sätta in rätt åtgärd för att minska risken för olyckor. Studien visar också att det finns flera områden som skapar en farlig och otrygg arbetsmiljö för den som arbetar på väg och en ökad risk för trafikanterna. Höga hastigheter eller bristande hastighetsanpassning är den överlägset vanligast rapporterade bristen, inte sällan i kombination med att trafikanten kör nära vägarbetaren. Så jag vill be dig att vara rädd om vägarbetaren när du är ute och kör i sommar. Följ alla anvisningar om hur du ska köra vid vägarbeten och håll en tillräckligt låg hastighet, det skyddar både vägarbetaren, dig själv och andra trafikanter.

» VTI Rapport 1082 Samverkan för ökad säkerhet och framkomlighet vid vägarbetsplatser

 

Avslutning
Med önskan om en avkopplande och upplevelserik sommar
- hoppas du hittar till de små och enkla, men oftast mest härliga, upplevelserna.

Susanne Wallhagen, trafiksäkerhetsansvarig