Nyhetsbrev

Nytt och på gång inom trafiksäkerhetsområdet

I 2019 års första nyhetsbrev berättar jag åter igen om den oroväckande utvecklingen när det gäller omkomna i den svenska vägtrafiken. Det finns också en jämförelse med de övriga länderna i Norden. Slutligen redovisar jag en rapport från de regionala seminarier och workshops som NTF hållit under 2018 när det gäller säkrare tung trafik.

 

Oroväckande antal omkomna i vägtrafiken
Under år 2018 har preliminärt 325 personer omkommit i vägtrafiken. Det är 72 fler än under 2017. Detta är verkligen oroande! Speciellt de sista två månaderna omkom många fler i trafiken än under motsvarande period 2017, se figuren nedan. Olyckstrenden verkar tyvärr fortsätta även under 2019. Enligt olycksdatabasen Strada har preliminärt 32 personer omkommit under januari, vilket är den högsta siffran under en januarimånad på många år.

Av de som omkom under 2018 var 209 skyddade trafikanter, det vill säga färdades i bil, lastbil, buss eller traktor. Antalet omkomna oskyddade trafikanter, det vill säga gående, cyklister, mopedister eller motorcyklister, var 116. Jämfört med år 2017 är det fler omkomna bilister, motorcyklister och mopedister år 2018. Omkomna bilförare har ökat med mer än 50 procent.

De olyckor som sticker ut nu under januari, och som du säkert tagit del av genom media, är olyckor där lastbilar varit inblandade. Det är 10 personbilister som omkommit i kollision med lastbil. Dessutom har nio personer omkommit som förare eller passagerare i lastbil (framför allt lätt lastbil). Av dessa omkom sex i kollision med annan lastbil, en i kollision med buss, en i singelolycka och en på spår.

Trafikverket och Transportstyrelsen har gemensamt gått ut med en debattartikel i DN i slutet av januari där man framhåller att problemet till alla olyckor är att förare väljer att köra för fort. Det är 70 procent av de tunga lastbilarna och 55 procent av personbilarna som körs i hastigheter över hastighetsgränsen. Om alla skulle hålla hastigheten skulle mer än 100 människors liv kunna räddas varje år. I debattartikeln efterlyser man förarens ansvar och säger att ”Vi som utformar infrastruktur och regelverk fixar det inte själva – nu måste föraren ta sitt ansvar”. Här lyfter man också in ledarskapets ansvar inom transportbranschen.

Fokus i allt NTF gör är trafiksäkerhet. Tillsammans med myndigheter, organisationer, företag och andra aktörer, samt alla som färdas på våra vägar, vill vi arbeta för en ökad trafiksäkerhet och på så sätt rädda liv. Vi ser nu fram mot den samlade analysen av trafiksäkerhetsutvecklingen för år 2018, vad vi kan lära av det som varit, och vilka åtgärder som behöver vidtas. Analysen kommer att delges på Resultatkonferensen som anordnas av Trafikverket den 24 april. För den som är intresserad går det att anmäla sig här - Resultatkonferens 2019

Trafikdödade i Norden 2018
Här följer en jämförelse med preliminära siffror från år 2018 över antalet omkomna i den nordiska trafiken. Sammanställningen har gjorts med hjälp av information från NTF:s systerorganisationer. I parentes finns motsvarande siffror för år 2017. Vi kan konstatera att Norge fortfarande är i ledningen när det gäller lägst antal omkomna per 100 000 invånare. Danmark hade lägre antal omkomna år 2018. Sverige hade många fler omkomna än år 2017 och antalet per 100 000 invånare blev 3,2 att jämföra med 2,5 år 2017. Även i Finland och Island ökade antalet omkomna, medan Färöarna inte hade någon som omkom i trafiken år 2018.

Säkrare tung trafik
NTF har under 2018 haft finansiering av Trafikverket för att anordna regionala seminarier och uppföljande möten/workshops med fokus på en säkrare tung trafik. Dessa har genomförts i samarbete med Sveriges Åkeriföretag och Volvo Trucks på fyra strategiska platser runt om i landet. Det övergripande syftet var att inspirera beslutsfattare inom transportnäringen till ökat trafiksäkerhetsfokus relaterat till den tunga trafiken. Seminarierna förmedlade användbar kunskap, samt uppmärksammade kommande utmaningar och ny forskning. Särskild vikt lades vid det systematiska trafiksäkerhetsarbetet. Seminarierna och uppföljningsmötena blev kvalitativa forum för professionellt kontaktskapande, erfarenhetsutbyte och idégenerering. Detta kan i förlängningen leda till ökad samverkan i arbetet med att öka trafiksäkerheten.

Fyra områden utkristalliserades, där det är viktigt att arbeta vidare genom samverkan och utifrån de egna förutsättningarna i verksamheten. Dessa områden är:

• Kvalitetssäkring och egenkontroll
• Tekniska lösningar och infrastruktur
• Utbildning och fortbildning
• Samhällets övervakning

I NTF Rapport 2018:10 finns en fylligare beskrivning av innehållet i seminarierna samt vad arbetet i de uppföljande mötena ledde fram till. Det övergripande målet med projektet är att på sikt minska antalet personskador i olyckor där tung trafik är inblandad. Som vi såg i olycksbeskrivningen ovan finns ett stort behov av att reducera skador och olyckor där den tunga trafiken är inblandad. Så låt oss tillsammans ta vårt ansvar för att bidra till detta - med de olika verktyg vi har och med ett gott beteende i trafiken, speciellt när det gäller att hålla hastigheten.

Dagsljuset blir nu längre och längre för varje dag. Snart är det vår!
Vänliga hälsningar Susanne Wallhagen, trafiksäkerhetsansvarig