Trafikförordningen ändrades 1 september för att att möjliggöra att lastbilar med rundare nos, så kallad aerodynamiskt utformad förarhytt, kan framföras på vägarna i Sverige. 

Genom ändringen i trafikförordningen tillåts extra längd för de aerodynamiskt utformade förarhytterna utan att lastutrymmet blir mindre. Den längre nosen på förarhytten minskar förarnas döda vinkel, vilket gör att andra trafikanter blir mer synliga för förarna. Det minskade luftmotståndet förväntas också minska bränsleförbrukningen med upp till 10 %, vilket leder till minskad klimatpåverkan.

Beslutet innebär att trafikförordningen kompletteras med en bestämmelse som tillåter att längre fordon och fordonståg får framföras på andra vägar än enskilda om de har en aerodynamiskt utformad förarhytt. Bakgrunden är att Europaparlamentet och rådet har beslutat om ändring i mått och vikt-direktivet.

 

Delat av 

Susanne Wallhagen, susanne.wallhagen@ntf.se

Pressmeddelande Infrastrukturdepartementet