Stort fokus på säkrare cykling under hösten

Under hösten har vi haft stort fokus på ökad säker cykling. Vi började med att presentera en stor kartläggning av populära cykelstråk i 25 kommuner. Därefter tittade vi närmare på elcyklarna ur ett konsumentperspektiv men kunde även konstatera att elcykeln erbjuder ett attraktivt alternativ för grupper som kanske annars inte skulle cykla. Detta är på gott och ont då vi vid en närmare belysning av olycksdata för 2018 kom fram till att riskerna ökar. Avslutningsvis presenterade vi för några dagar sedan vår årliga stora cykelhjälmsmätning. Den består av över 100 000 observationer fördelade över hela landet. Till vår glädje kunde vi konstatera att cykelhjälmsanvändningen bland vuxna ökar på nationell nivå.

Kartläggning av cykelstråk
För att öka cyklandet och samtidigt verka för ökad säker cykling har NTF kartlagt 108 cykelstråk i 21 kommuner. Med hjälp av de lokala cykelkartorna, där både sträckor och korsningar bedöms och markeras som gröna, gula eller röda, får cyklisten en fingervisning om var det är säkert och var man bör vara mer uppmärksam. Förhoppningen är att kartorna även ska vara användbara för kommunen i sin framtida planering för ökad säker cykling. Kartläggningen består av fem kartlagda cykelstråk per kommun. De kartlagda kommunerna är Västerås, Falun, Trollhättan, Uddevalla, Gävle, Sandviken, Växjö, Jönköping, Kalmar, Karlskrona, Luleå, Lidköping, Lerum, Kristianstad, Trelleborg, Nyköping, Örebro, Norrköping, Karlstad, Umeå och Sundsvall. Två av tre kommuner saknar helt röda sträckor och cirka 900 av 1100 kartlagda korsningar blev gröna eller gula, alltså helt eller delvis hastighetssäkrade.

Cykelkartor och bedömningsunderlag återfinns här: Säkra kommunala cykelstråk
Läs mer om kartläggningen i vårt pressmeddelande: Hur säkra är cykelstråken i din kommun?

 

Värt att veta innan du köper elcykel…
Antalet eldrivna motorfordon på marknaden blir fler och fler. Ibland kan det vara svårt att veta vad det egentligen är för ett fordon. Olika lagkrav gäller beroende på hur stark motorn är och vissa kräver även körkort för att få framföras lagligt. Det är viktigt att välja rätt fordon utifrån sina förutsättningar. Elcykeln erbjuder grupper som annars inte skulle cyklat ett attraktivt alternativ men det medför risker. En elcykel är en cykel som utrustats med en assisterande elmotor som vanligtvis aktiveras när man börjar trampa. Motorn är alltså en hjälpmotor som aktiveras av tryck mot pedalerna, men bara upp till max 25 km/tim. Därefter stängs motorn av automatiskt. Med regeringens elcykelpremie får du tillbaka 25 procent av kostnaden upp till 10 000 kr. Premien gäller enbart cyklar som är CE-märkta eller överensstämmer med standarden EN 15194. Att antalet dödade och allvarligt skadade på elcykel har fördubblats det senaste året beror sannolikt på att försäljningen ökat så kraftigt. Det är i första hand ovana cyklister eller cyklister som annars inte skulle valt att cykla på grund av fysiska hinder som utgör den största riskgruppen. I Sverige ser vi att andelen kvinnor som dödas eller skadas svårt är så hög som 60 %. Bland alla cyklister är den gruppen endast 30 %.

Besök gärna ntf.se/konsumentupplysning/elcyklar för mer information.
Läs mer och elcyklar i vårt pressmeddelande: Är du säker på att det var en elcykel du köpte?

NTF:s årliga cykelhjälmsmätning
Allt fler cyklar året runt. NTF:s årliga cykelhjälmsmätning som består av över 100 000 observationer, genomförda i samtliga län, kan konstatera att användningen av cykelhjälm fortfarande varierar beroende på var du bor i landet men att den nationellt har ökat med 2 procentenheter sedan 2017. En viktig ökning, speciellt nu inför höst- och vintercyklingen då det är lätt att cykla omkull. Ungefär fyra av tio vuxna använder hjälm när de cyklar men användningen varierar kraftigt beroende på var man bor. I och omkring Stockholm använder över sju av tio hjälmen och i Göteborgsregionen är det ungefär varannan. Storstäderna drar på det sättet upp den nationella användningen. På Gotland, i Gävleborgs län, Norrbottens län och i Skaraborg använder endast två av tio vuxna cyklister hjälm.

Användningen bland barn under 15 år, som omfattas av cykelhjälmslagen, är högre men långt ifrån alla barn använder hjälm. Nationellt använder 58 procent hjälm vilket är detsamma som förra året. Även bland barn är användningen högre i och omkring Göteborg och Stockholm. För att det ska vara enkelt och säkert att cykla under höst- och vintertid behövs en effektiv lövupptagning, snöröjning och halkbekämpning för cyklister. För cyklisten finns det även bra cykelutrustning som gör cyklingen bekvämare och säkrare under hösten och vintern.

Läs mer om höst och vintercykling här: https://ntf.se/nyheter/2018/host-och-vintercykling/
Läs mer om cykelhjälmsanvändningen i vårt pressmeddelande: Ökad cykelhjälmsanvändning bland vuxna