Generalsekreteraren har ordet...

För många är cykelsäsongen över medan andra laddar för och hoppas på en någorlunda mild cykelvinter. Allt fler väljer att cykla året runt, jag är en av dem, vilket har många positiva effekter både för oss på cykeln men självklart också på miljön.

Men det är klart att vintercykling kommer med utmaningar och förändrade förutsättningar som till exempel att underhållet är en viktig förutsättning för att cyklingen ska vara säker precis som cykelhjälmen. Underhåll av gång- och cykelvägar och cykelhjälmsanvändningen är två viktiga trafiksäkerhetsindikatorer så därför känns det väldigt bra att vi har ett pågående projekt där vi inventerar 6 kommuners vinterunderhåll av gång- och cykelvägars samt grusupptagning. Rapport om detta kommer runt årsskiftet.

Vi har också kartlagt drygt 125 cykelstråk i 25 kommuner och gjort en säkerhetsklassning av både sträckor som passager. Den kartläggningen kan du läsa mer om i detta nyhetsbrev. Självklart följs våra kartläggningar upp med en kontakt och dialog med berörda kommuner. Jag är övertygad om att ökad kunskap om cykelvägars utformning och underhåll kan bidra till ökad säkerhet och fler som väljer att cykla och det vill vi vara med och bidra till.

Cykelhjälm är också en förutsättning för säker cykling och vår senaste cykelhjälmsmätning visar att allt fler vuxna, två procentenheter, väljer att använda cykelhjälm vilket naturligtvis är glädjande. Variationerna i landet är stora. Stockholm ligger fortfarande högst upp vad gäller hjälmanvändning medan Västerås och Örebro är bland de sämsta. Då hjärnan är vår viktigaste kroppsdel vill vi naturligtvis bidra till en ökad hjälmanvändning både för vuxna och barn och det är bekymmersamt att hjälmanvändningen är så låg bland våra tonåringar.

Vi tror att vi kan lära oss av Norge och har därför med stöd från Trafikverket tittat på vad de har gjort för att ha en avsevärt mycket högre nivå på sin hjälmanvändning. Några viktiga slutsatser är att man arbetar systematiskt med trafiksäkerhet i skolan vilket gör att barnen kan vara mer mottaglig för genomförda insatser samt att man har bedrivit flera smarta kampanjer för ökad hjälmanvändning. Vi hoppas regeringens beslut i Transportplanen att det krävs informations- och kunskapshöjande insatser för att nå de satta målen för några avgörande indikatorer, däribland cykelhjälmsanvändning, kommer att leda till att vi får möjlighet att genomföra insatser som ökar hjälmanvändningen. Och vill du precis som jag, cykla även under hösten och vintern, så har vi tagit fram användbara tips för säkrare höst- och vintercykling

 

Marie Nordén
Generalsekreterare NTF