Nyhetsbrev

Några ord från Generalsekreteraren...

Det händer en hel del inom trafiksäkerheten nu, inte minst inom cykling. Jag har precis bytt till dubbdäck på cykeln för första gången. Det känns både spännande och säkrare nu när det börjar bli halt. Men framför allt är det positivt att så många aktörer nu fokuserar på ökad och säker cykling. Listar några av de mest aktuella just nu för visa på bredden och hur NTF är med och bidrar.

I veckan deltog vi på VTI: s resultatseminarium för Länsförsäkringsfinansierade programmet En stark forskningsmiljö inom området hjulburna oskyddade trafikanter. Det var mycket intressanta resultat som är väl värda att ta vara på i praktiken. VTI har även ett uppdrag av regeringen att utreda varför barn och unga cyklar mindre.

Trafikverket leder en grupp som ska ta fram en ny inriktning för säker cykel och moped, där NTF även ingår. Det arbetet förväntas vara färdigt under våren nästa år.

Regeringens nya nationella cykelstrategi för ökad och säker cykling är ett viktigt dokument med konkreta förslag för att lyfta cykeltrafikens roll, skapa förutsättningar för att få fler att cyklar, att infrastrukturen utvecklas, sänkt bashastighet i tätort och uppdrar mer cykelforskning. Inom ramen för satsningen har man även avsatt 9 miljoner för ideella organisationer att söka för utbildning och information till barn och unga samt nya svenskar för ökad och säker cykling. NTF har sökt medel för ganska omfattande informationsinsatser under våren 2018. Det är viktiga medel som vi hoppas ger effekt. Men för det krävs det att det är en återkommande satsning, ett år gör väldigt liten skillnad. Ska vi förändra människors inställning och beteenden krävs långsiktighet. Och det är vad NTF har efterfrågat länge, ett långsiktigt folkbildningsarbete för ökad trafiksäkerhet, bättre samspel och regelefterlevnad och större förståelse för trafikhöjande insatser.

Därför var det extra roligt att det var en av frågorna vår nye infrastrukturminister Tomas Eneroth lyfte på Tylösands seminariet. NTF fick möjlighet att träffa Eneroth strax efter han tillträdde och kunde konstatera att precis som sin företrädare så brinner han för trafiksäkerhet.

I statistiken är det färre cyklister som dödats i trafiken så här långt än 2016 vilket är mycket positivt. Vår årliga mätning av cykelhjälm visar tyvärr att på nationell nivå så ökar inte hjälmanvändningen och ska vi nå de nationella målen för ökad trafiksäkerhet så måste det till insatser för en ökad hjälmanvändning. Att som nu i princip inte göra någonting inom ett så viktigt område duger inte.

Som sagt så väntar vi nu på besked om vilka medel vi får för att arbeta med ökad och säker cykling under 2018. Vi ser verkligen fram emot att få möjligheten att arbeta med information och utbildning i skolorna och hoppas att vi kan bidra till att fler barn väljer att cykla till skolan eller fritidsaktiviteten. Eller ska jag säga att färre föräldrar skjutsar sina barn till skolan. Ta gärna en titt på vårt utvecklade verktyg ”min skolväg”. Det är ett enkelt sätt att se hur ditt barns skolväg ser ut och dessutom en rolig tävling. Vår förhoppning är att om du som förälder ser att skolvägen är säker så låter du barnen gå eller cykla till skolan i större utsträckning. Även om alla inte vill cykla på vintern så kan man kartlägga nu och börja cykla till våren.

 

Med vänliga hälsningar
Marie Nordén