Nyhetsbrev

Nytt och på gång inom trafiksäkerhetsområdet

Nu har trafiksäkerhetsutvecklingen för 2018 analyserats och redovisats. Jag berättar kort om detta, samt hur det ser ut när det gäller omkomna i trafiken i början av 2019. NTF har observerat hur barn skyddas i bilen när de åker till förskolan och nu finns en rapport från undersökningen. Jag vill också uppmärksamma dig om de krocktester Trafikverket låtit utföra av husbilar. Slutligen nämner jag den lag om vinterdäck på tunga fordon som trädde i kraft den 1 juni och om hur märkningen av vinterdäck ska vara.

Trafiksäkerhetsutvecklingen 2018 
Förra året omkom 324 personer i vägtrafiken, vilket är 72 fler än år 2017. Det blir nu mycket svårt att nå Nollvisionens etappmål om maximalt 220 omkomna år 2020. Under 2018 var det en stor ökning av mötesolyckor, där ungefär hälften av ökningen var mötesolyckor mellan personbil och tung lastbil. Det var 78 personer som omkom i olyckor där tunga lastbilar var inblandade. I 9 av 10 fall har personbilen kommit över i mötande körfält. Merparten av dessa omkom på vägar utan mötesseparering där hastighetshetsgränsen är 70 och 90 km/tim.

Antalet allvarligt skadade var 4 200, där ungefär 80 procent utgörs av cyklister och personbilister. Det var cirka 2 000 cyklister som skadades allvarligt och 1 250 förare eller passagerare i personbil. Läs mer i Analys av trafiksäkerhetsutvecklingen 2018. trafikverket.se  

Det krävs nu åtgärder främst inom områdena rätt hastighet, nykter trafik och säker cykling för att öka trafiksäkerheten. Trafikverket, NTF och 12 andra aktörer har tillsammans tagit fram 111 åtgärder som ska leda till ökad vägtrafiksäkerhet. För NTF:s del handlar det exempelvis om att genomföra en Nollvisionsutbildning för förtroendevalda i kommuner för att ge ökad förståelse för bland annat ändrade hastighetsgränser och säker infrastruktur för oskyddade trafikanter. Detta är ett arbete som pågår nu. Läs mer i Aktionsplan för säker vägtrafik 2019-2022. trafikverket.se 

Trafiksäkerhetsutvecklingen 2019
Under januari till april i år har preliminärt 75 personer omkommit i trafiken. Det är 7 fler än under 2017, främst beroende på det stora antalet omkomna under januari månad (31 personer). De efterföljande månaderna har varit mer liknande tidigare år, och vi hoppas nu på en bra trafiksäkerhetsutveckling under sommaren med få omkomna och allvarligt skadade. Låt oss alla göra vad vi kan för att bidra till en ökad trafiksäkerhet! Transportstyrelsens preliminära statistik uppdateras i mitten av efterföljande månad, så snart finns information om hur det såg ut även under maj månad. Följ gärna själv den nationella statistiken. transportstyrelsen.se 

Barns färd i bil
I Sverige är det få barn som omkommer när de färdas i bil, mycket tack vare användning av bilbarnskydd. NTF har observerat 3 678 barn som kommit i bil till förskola på morgonen. Vi kan konstatera att användningen av bakåtvända skydd kunde se mycket bättre ut. Rekommendationen är att barn ska färdas bakåtvända tills de är minst 4-5 år. I undersökningen satt 88 procent av 1-åringarna, 82 procent av 2-åringarna, 57 procent av 3-åringarna, 17 procent av 4-åringarna och 4 procent av 5-åringarna bakåtvända. Att resan till förskolan troligen är kort får inte vara en anledning för slarv när det gäller att färdas i bakåtvänd bilbarnstol. Ett annat skrämmande resultat vara att åtta barn i åldern 0–3 år satt i babyskydd eller bakåtvända bilbarnstolar på passagerarplats fram där krockkudden var aktiv. Detta utgör en livsfara vid en kollision. Läs mer i Barns färd i bil. ntf.se/rapporter

Husbilar i krocktester
Trafikverket har låtit VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) göra krocktester av husbilar. Resultatet visar på stora brister i krocksäkerheten och en mycket stor risk för att omkomma vid en frontalkrock. Husbilar har en relativt kort deformationszon i förhållande till sin vikt, en konstruktion som inte är tillräcklig för att kunna skydda förare och passagerare vid en krock. Alla i bilen visade sig också ha stor risk att skadas allvarligt av inredning som lossnade under krocken. Om du kör husbil så välj säkra vägar med mittseparation och håll hastighetsgränsen. Vidare är det mycket viktigt att barn som färdas i husbil använder lika säkra barnskydd som i en personbil. Det finns dock stora problem med att hitta platser i husbilen där bilbarnstolar, och specifikt bakåtvända bilbarnstolar, kan placeras säkert. Passagerarsätet bredvid föraren saknar ofta möjligheten att stänga av krockkudden och bakom föraren saknas ofta möjligheter att montera bilbarnstolar på rätt sätt. Där är också långt ner till golvet vilket gör att stödbenen inte når ner, samtidigt som golvet inte är tillräckligt solitt utan lätt ger efter i en kollision. Läs mer och se filmer på Krocktester av husbilar. trafikverket.se

Vinterdäck på tunga fordon
Den 1 juni kom en ny lag om att alla tunga fordon som framförs på svenska vägar ska utrustas med vinterdäck på samtliga hjul under den 1 december – 31 mars om vinterväglag råder, det vill säga om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Dubbdäck får användas under perioden 1 oktober–15 april. Det finns också en ändring av definitionen av vad ett vinterdäck är. Ett vinterdäck som används på bilar och på släpvagnar till bilar ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) eller vara märkta med POR (Professional Off Road) eller vara dubbade. Läs mer i Transportstyrelsens författningssamling TSFS 2009:19. transportstyrelsen.se 

Avslutning
Det är som tur är långt kvar tills vinterdäcken ska på våra fordon. Innan dess ska vi ha en lång och skön sommar, en sommar som vi hoppas blir trafiksäker och lagom varm, solig och regnig.

Med vänliga hälsningar
Susanne Wallhagen, trafiksäkerhetsansvarig