Nyhetsbrev

Nytt och på gång inom trafiksäkerhetsområdet

I detta nyhetsbrev blir det främst fokus på internationella jämförelser genomförda inom ETSC, European Transport Safety Council. Det handlar om barn i trafiken och om att minska rattfylleriet.

Trafikdödade i Norden 2017
Inledningsvis bara en jämförelse med preliminära siffror från 2017 över antalet dödade i den nordiska trafiken. Sammanställningen har gjorts av NTF:s systerorganisationer Sikker Trafik i Danmark, Trygg Trafikk i Norge, Liikenneturva/ Trafikskyddet i Finland, Umferdarstofa/ Samgöngustofa på Island och Radid fyrir ferdslutrygdför på Färöarna.

 

 

Trafikdödade barn i Europa
ETSC konstaterar att de senaste 10 åren har 8 100 barn i åldern 0-14 år dödats på de europeiska vägarna. Under 2016 var det 630 barn. Hälften av barnen har varit passagerare i bil, en tredjedel har varit gående och 13 procent har varit cyklister. I genomsnitt bland de 27 EU-länder som har levererat data, så har barns trafiksäkerhet under det senaste decenniet förbättrats i snabbare takt än den övriga populationens trafiksäkerhet. I Europa var det 8 trafikdödade barn per miljon barn i befolkningen i genomsnitt under de senaste tre åren, jämfört med 59 dödade i resten av befolkningen. Säkerhetsnivån för barnen varierar dock stort över Europa. I Rumänien var barndödligheten i trafiken 7 gånger högre än i Norge, Sverige eller Storbritannien. Länder som har bra trafiksäkerhet för barnen tenderar att ha en bra allmän trafiksäkerhet. Norge har den lägsta dödligheten bland barn 0-14 år i trafiken, och därefter följer Sverige. Det var 3,2 barn per miljon barn i befolkningen som omkom i Norge och 3,9 barn per miljon barn i Sverige. Av alla barn 1-14 år som dör i Sverige är det 4,4 procent som omkommer i trafiken.

 

Figur: Trafikdödade barn 0-14 år per miljon barn. Genomsnittligt antal för 2014-2016 eller de senaste tre tillgängliga åren.

 

Några av de rekommendationer som ETSC föreslår är:

  • Säkrare bilar, säkrare väginfrastruktur och säkrare beteende hos trafikanter - det vill säga trafiksäkerhetsåtgärder som kommer alla till del - kommer att minska även barns risker i trafiken.
  • Implementera zoner med 30 km/tim tillsammans med infrastrukturåtgärder för att minska fordons hastigheter i bostadsområden, på väg till skolor och runt busshållplatser.
  • Gör det obligatoriskt med alkolås i alla skolbussar och andra bussar som transporterar barn.
  • Bygg en säker infrastruktur för cykel som är separerad från motorfordonstrafik så att cykling till skolan blir säkrare.
  • Ange nationella indikatorer (mål) för andelen barn som färdas korrekt i bil i lämpliga skyddsanordningar för barn. Bedöm om det finns behov av informationskampanjer och utbildningsaktiviteter när det gäller användning av skyddsanordningar för barn.
  • Gör användning av bakåtvända barnstolar obligatoriska så länge som möjligt, helst tills barnen är 4 år.

Flera av dessa rekommendationer arbetar vi redan med i Sverige – men mer kan göras! Läs mer på: http://etsc.eu/wp-content/uploads/PIN-FLASH_34.pdf

 

Barnen i den svenska trafiken
Sverige hör som konstaterat till de säkraste länderna när det gäller barn i trafiken. År 2016 dödades fyra barn i åldrarna 0-12 år. Av dessa var ett barn i åldern 1-3 år bilpassagerare, ett barn i ålder 4-6 år var gående liksom två barn i ålder 7-9 år. Bland lite äldre barn i åldrarna 13-17 år dödades åtta barn. Av dessa var två i åldern 13-14 år, en dödades som gående och en som cyklist. En femtonåring omkom som mopedist och fem unga var i åldern 16-17 år. Av dessa var en personbilsförare och två personbilspassagerare, en var motorcykelförare och en var gående. Det var alltså enbart ett yngre barn som omkom i bil under 2016. Detta är tack vare att en stor andel av de yngre barnen i Sverige använder bakåtvända bilbarnskydd och därefter framåtvända bilbarnskydd.

 

Framsteg med att minska rattfylleri i Europa
I EU dödades 25 670 personer till följd av kollisioner i trafiken år 2016. Bidragande orsaker var alkoholrattfylleri tillsammans med hastighet, icke-användning av bilbälte och förarens distraktion. Påverkan av alkohol är en viktig faktor som påverkar både risken för kollision och hur svår skadan blir i kollisionen. Det beräknas att 1,5-2 procent av trafikarbetet (körda kilometrar) i EU utförs med en olaglig koncentration av alkohol i blodet. I Sverige beräknas andelen vara ungefär 0,2 procent. Både i Sverige och totalt i EU är dock cirka 25 procent av alla dödsolyckor alkoholrelaterade. ETSC uppskattar därför att minst 5 120 dödsfall i trafiken skulle ha förhindrats år 2016 om alla förare hade varit nyktra. I Europa har antalet alkoholrelaterade dödsolyckor minskat i samma takt som dödsolyckor av andra orsaker under det senaste decenniet, men rattfylleri är fortfarande ett viktigt problem för trafiksäkerheten. Rapporten från ETSC ger en uppdaterad översikt över rattfylleri i EU:s 28 medlemsstater samt Israel, Norge, Serbien och Schweiz. I figuren visas på ländernas framsteg under det senaste decenniet när det gäller att minska dödsfall på vägarna som beror på körning med alkohol i kroppen. Sammantaget i EU har alkoholrelaterade omkomna minskat 1 procent per år snabbare än andra trafikdödade. I Sverige är det ingen skillnad.

 

Figur: Skillnad mellan genomsnittlig årlig förändring (%) i antal alkoholrelaterade omkomna och motsvarande minskning för andra trafikdödade under perioden 2006-2016. Det är varje lands egna definitioner och metoder för att identifiera alkoholrelaterade omkomna som ligger till grund för jämförelsen.

 

ETSC rekommenderar introduktion av obligatorisk testning av alkohol på alla aktiva trafikanter i alla kollisioner som leder till dödsfall eller allvarliga personskador. Effektiva metoder som forskningen identifierat för att hålla förare med alkohol i kroppen borta från vägen och därmed spara tusentals liv varje år är:

  • sänkta lagliga alkoholgränsvärden
  • konsekvent och synlig polisövervakning
  • användning av alkolås för vissa kategorier av förare samt de som begått rattfylleribrott
  • ovanstående i kombination med rehabiliteringsprogram, utbildning och insiktshöjande kampanjer.

 

Figur Årlig förändring (%) av antal alkoholutandningsprov vid vägkanten åren 2010-2015.

 

Av figuren framgår att Sverige har haft störst årlig minskning (13 %) 2010-2015 av det antal alkoholutandningsprov som polisen genomför. Och vi vet att antalet alkoholutandningsprov fortsatt att minska efter år 2015, vilket inte är vad ETSC eller NTF rekommenderar.

Läs mer på: http://etsc.eu/wp-content/uploads/report_reducing_drink_driving_final.pdf

 

Vänliga hälsningar
Susanne Gustafsson, trafiksäkerhetsansvarig NTF.